Rok 2020 był pełen wyzwań: wiele organizacji musiało szukać nowych sposobów na swoją działalność, dostosowując się do nowych realiów. Teraz jest dobry moment na postawienie sobie i swojej organizacji celów na kolejny 2021 rok. Można rozważyć wprowadzenie w życie nowych aplikacji usprawniających pracę, nowych procesów komunikacyjnych. Być może okaże się, że niektóre rzeczy można zautomatyzować, czy rozpocząć korzystanie z nowego kanału marketingowego. Poniżej znajdziecie kilka rad i inspiracji.
1. Analiza dotychczasowych działań marketingowych
Warto zacząć od pytania, czy Wasze działania marketingowe są efektywne. Czy pomagają osiągać zamierzone cele? Dokładne przeanalizowanie obecnych kanałów komunikacji i treści pomoże wyznaczyć kierunki rozwoju na nowy rok, a ustawienie mierzalnych celów – łatwiej ocenić efektywność kampanii.
2. Customer journey, czyli doświadczenia naszego odbiorcy
Myśląc o odbiorcach naszej organizacji, warto wyznaczyć tak zwane punkty styczności, czyli np. media społecznościowe, stronę internetową, aplikację mobilną, wydarzenia. W tych miejscach odbiorca ma styczność z naszymi komunikatami, poznaje organizację i może podjąć pożądane przez nas działania. Jeśli będziemy świadomi tego, skąd przychodzą do nas odbiorcy i jakie publikacje przyciągają ich uwagę, łatwiej osiągniemy zamierzony komunikacyjny cel.
3. Rozwijaj SEO
Ponad połowa ruchu w witrynie pochodzi zazwyczaj z wyszukiwania organicznego. Google często aktualizuje swój algorytm, żeby pokazywać treści najlepiej dopasowane do wyszukiwań. W tym roku postawcie sobie za cel bycie na bieżąco z tymi aktualizacjami i dbanie o jakość treści na stronie. Dobrym krokiem będzie organizacja treści, dodanie znaczników, kategorii czy artykułów powiązanych, aby ułatwić użytkownikom poruszanie się po witrynie.
4. Uaktualnij platformy społecznościowe
W obecnych czasach komunikacja w mediach społecznościowych nie jest opcją, lecz koniecznością. To właśnie media społecznościowe mogą służyć jako główny punkt pozyskiwania funduszy, narzędzie do organizacji wydarzeń i angażowania społeczności. Aby sprawniej korzystać z mediów społecznościowych, można wprowadzić kilka dodatkowych narzędzi, np. Canvę (prosty w obsłudze edytor do grafik) czy HootSuite (kompleksowe narzędzie do zarządzania mediami społecznościowymi).
5. Wideo
Najprawdopodobniej w 2021 roku spędzimy średnio 100 minut dziennie na oglądaniu treści wideo. Warto więc włączyć elementy wideo do naszej komunikacji. Najłatwiej zacząć od mediów społecznościowych. Oto kilka sposobów, jak możemy to zrobić.
Platformy webinarowe (Zoom, GetResponse) – niezastąpione narzędzia do organizacji webinarów i innych spotkań online, pozwalające na transmisję oraz nagrywanie materiałów wideo, które potem świetnie urozmaicą Wasze treści marketingowe i przyciągną uwagę nowych odbiorców.
Facebook Live – szacuje się, że transmisja filmów na żywo na Facebooku powoduje trzykrotnie większe zaangażowanie odbiorców niż przy standardowo opublikowanych filmach. Jeśli nie korzystaliście jeszcze z tej opcji, koniecznie wypróbujcie w 2021 roku.
Instagram – kanał może świetnie się sprawdzić do rozszerzania społeczności wokół organizacji. Nowa funkcja Instagram Reels umożliwiająca publikację krótkich filmów to dobry sposób na podzielenie się Waszą historią i zwiększenie świadomości marki organizacji.
TikTok – nowa aplikacja umożliwiająca dodawanie 15-sekundowych wideo. Z TikToka w tej chwili korzysta już ok. 300 milionów użytkowników, więc warto rozważyć ten kanał, jeśli pracujecie z młodzieżą lub chcecie poszerzyć wasze audytorium właśnie o młode osoby.
6. Bądź na bieżąco
Aby być na bieżąco z trendami w marketingu, warto brać udział w webinarach, spotkaniach i kursach online. W TechSoup znajdziecie kursy online z email marketingu, social mediów, Google Analytics i wiele innych. Zapraszamy!
Źródło: TechSoup Polska