Jak promować działalność biblioteki? Kilka aktualnych wskazówek na rok 2021
Pandemia przyspieszyła rozwój marketingu cyfrowego w bibliotekach. Zaczęto organizować wirtualne wydarzenia i oferować cyfrowe usługi. W tym roku branża niemalże dogoniła standardy prezentowane przez firmy komercyjne. Zapraszamy do zapoznania się z kilkoma trendami, których możemy się spodziewać w 2021 roku.
1. Zwiększony nacisk na kampanie retencyjne wśród członków i darczyńców
W roku 2021 biblioteki będą musiały ukierunkować swoje wysiłki na zatrzymanie użytkowników, którzy coraz bardziej będą interesować się usługami streamingu i cyfrową rozrywką. Proaktywne biblioteki już zdają się sobie sprawę, że mniej kosztowne jest zatrzymanie już pozyskanych członków niż zdobywanie nowych.
Inwestycja w bazę relacji z klientem, tzw. CRM, która zaangażuje użytkowników biblioteki w interakcje, stanie się kluczowa. Szczegółowe informacje o preferencjach poszczególnych osób ułatwią bowiem targetowanie wiadomości związanych z usługami, wydarzeniami czy programami.
2. Biblioteki zaczną inwestować w chatboty, aby poprawić doświadczenie użytkownika
Wiele bibliotek rozważy implementację chatbotów – programów, które nawiązują rozmowy z gośćmi na stronie. Komunikują się one z osobami przeglądającymi stronę i potrafią odpowiadać na proste pytania. W 2021 r. oczekujemy zwiększenia wykorzystania tych rozwiązań w celu zautomatyzowania kontaktu z klientem i zapewnienia spersonalizowanych odpowiedzi.
3. Coraz więcej bibliotek będzie wykorzystywać komunikatory do bezpośredniego kontaktu z użytkownikami i darczyńcami
W 2021 r. wiele bibliotek postawi na aplikacje do komunikacji prywatnej, takie jak np. WhatsApp czy Viber, które już zyskały popularność w sektorze edukacji i biznesu. Zamiast wysyłać maile, będą one komunikować się w bardziej przystępny i bezpośredni sposób oraz tworzyć rozmowy grupowe. Również rozbudowane platformy komunikacji, takie jak Slack, będą służyć do angażowania pojedynczych użytkowników lub ich całych grup.
4. Pozycjonowanie online (tzw. SEO) stanie się ważnym czynnikiem dla pozyskiwania użytkowników
SEO to potężne narzędzie marketingu cyfrowego dla bibliotek. Ułatwia ono wyszukiwanie informacji w globalnym archiwum danych, jakim jest Google. Niedawna aktualizacja Google – BERT – wywarła duży wpływ na świat SEO, wprowadzając samouczący się algorytm, umożliwiający przetwarzanie pisma w naturalny sposób.
Tak jak każdy bibliotekarz, Google chce rozwinąć swoje umiejętności rozumienia niuansów języka oraz intencji osoby poszukującej określonych treści. Według Google BERT usprawni wyszukiwania zawierające złożone zapytania, w których ważny jest kontekst. Jeśli strona www Twojej biblioteki nie jest dobrze napisana i brakuje na niej zrozumiałego przekazu, możesz zauważyć spadek liczby użytkowników. W roku 2021 ważne stanie się zatem zrealizowanie audytu SEO, określenie skuteczności pozycjonowania, a także przygotowania planu działań SEO.
5. Personalizacja stanie się kluczowa w komunikacji za pomocą strony www i e-maila
Wiele bibliotek zaczyna próbować sił w personalizacji i rekomendacjach, podążając szlakiem przetartym przez takich gigantów jak Amazon i Netflix. Aby dotrzymać im kroku, biblioteki zaczną analizować zachowania użytkowników oraz promować książki i usługi na podstawie analiz predykcyjnych oraz historii aktywności użytkownika.
Główną korzyścią płynącą ze spersonalizowanego marketingu jest możliwość określania i targetowania segmentów użytkowników biblioteki. Gromadząc dane w CRM, można ułatwić sobie tworzenie trafnych i skutecznych kampanii e-mailowych opartych na nawykach, zainteresowaniach i zachowaniach swoich użytkowników. Przykładowo, jeśli wybrana grupa lubi nostalgiczne filmy i klasyczne książki, możesz wpleść nawiązania kulturowe do tamtej epoki do swoich maili, wpisów blogowych, czy nawet formularza zachęcającego do zapisania się do newslettera.
6. Wielokanałowy marketing stanie się fundamentem komunikacji
Marketing wielokanałowy (omnichannel marketing) to marketing realizowany na przestrzeni licznych platform, włączając e-maile, newslettery, aplikacje, media społecznościowe i stronę internetową. Takie podejście pozwala bibliotekom nawiązać kontakt z użytkownikami w wielu cyfrowych punktach styczności, zapewniając im bardziej wartościowe doświadczenie.
Jeśli dana osoba jest zainteresowana opowieściami dla dzieci, możesz dostarczyć jej wiadomości o nadchodzących odczytach w swojej bibliotece, mówiąc spójnym tonem i przekazując spójną wiadomość na różnych kanałach jednocześnie.
7. Media społecznościowe oparte na treściach video będą głównym sposobem dotarcia do nowych użytkowników
TikTok to aplikacja społecznościowa oparta na video, która odnotowała rekordowy wzrost popularności. Z tego względu każda biblioteka powinna się nią zainteresować. eMarketer informuje, że do roku 2021 TikTok będzie liczył 52,2 mln użytkowników. Jego wzrost może zwolnić z uwagi na konkurencję oraz kwestie regionalnej cenzury i prywatności, lecz inne platformy zawsze będą gotowe, by wypełnić tak powstałą lukę.
W tym miejscu warto wspomnieć, że Instagram niedawno dodał możliwość stosowania pętli video, zbliżonej do efektu wprowadzonego na TikToku. Obie platformy skupiają się na krótkich historiach wizualnych, który to format może pomóc bibliotekom promować ich usługi, książki i filmy.
Biblioteka nowojorska od 2018 r. publikuje Insta Novels – powieści instagramowe. To nowe spojrzenie na popularne Insta Stories, adaptujące jedne z najpopularniejszych powieści w historii. Jego celem jest promocja klasycznej literatury. Wszystkie opowieści można zobaczyć w sekcji „Highlights” na profilu biblioteki.
8. Oprogramowanie marketing automation zunifikuje narzędzia marketingowe bibliotek
Marketing automation to dziedzina oprogramowania mająca na celu automatyzację działań marketingowych. W przyszłości biblioteki będą dążyły właśnie do zautomatyzowania i zintegrowania wszystkich powtarzających się zadań, takich jak wysyłka e-maili, publikacje w mediach społecznościowych czy kampanie reklamowe. Będzie to dla nich sposobem na stworzenie spójnego i dobrze stargetowanego doświadczenia dla użytkowników. Technologia umożliwia optymizację i synchronizację marketingu na przestrzeni wszystkich głównych kanałów i etapów zaangażowania.
Znów za przykład innowacji służy tu The New York Public Library – nowojorska biblioteka, która jako pierwsza zainwestowała w marketing automation, korzystając z platformy HubSpot.com. To oprogramowanie jest dostępne w przystępnej cenie, a niektóre poziomy usług są dostępne za darmo.
Źródło: TechSoup Polska