Promocja i marketing nie zawsze oznaczają wielkie wydatki. Organizacje niemające dużego budżetu też mogą skutecznie promować swoje działania w sieci i zdobywać nowych odbiorców dzięki przemyślanej strategii i planowi jej realizacji.
Przede wszystkim, warto postawić na działania promocyjne online. W sieci znajduje się znacząca część grupy docelowej większości organizacji. Zazwyczaj organizacje mają już strony internetowe, strony na Facebooku i w innych mediach społecznościowych, ale najczęściej nie wykorzystujemy całości ich potencjału.
Zacznijmy od analizy odbiorców. Nawet jeśli nam się wydaje, że działalnością naszej organizacji może być zainteresowany niemalże każdy, nie kierujmy komunikacji do wszystkich. Warto wybrać grupę docelową, która jest dla nas najważniejsza i skupić się na niej.
W sprecyzowaniu grupy docelowej mogą pomóc persony – archetypy odbiorców organizacji. Dzięki tej metodzie skupimy się na konkretnej osobie, jej zainteresowaniach i potrzebach, zamiast analizowania szerokiej grupy. W opisie persony musi znaleźć się imię, wiek, zainteresowania, zawód. Aby ułatwić sobie tworzenie person, można skorzystać z gotowych szablonów, które są dostępne w sieci. Pamiętajmy jednak, że dokładny opis persony musi bazować na wcześniej pozyskanych danych – pozwoli to uniknąć sytuacji, gdy persona nie będzie realnym odzwierciedleniem naszego odbiorcy.
Bardzo ważna jest zatem analiza istniejących odbiorców organizacji. Możecie wykorzystać do tego np. Google Analytics. Za pomocą tego narzędzia dowiecie się, skąd przychodzą najbardziej zaangażowani odbiorcy, jak zachowują się na stronie, jakie czynności wykonują, w którym momencie opuszczają stronę. Dzięki temu będziecie wiedzieć, co warto poprawić na stronie oraz które treści są najbardziej popularne.
Zwróćcie także uwagę na SEO, czyli działania, które spowodują, że Wasza strona będzie na pierwszej stronie w wyszukiwarce. Co prawda wymaga to regularnego tworzenia wartościowych treści, ale SEO ma jedną niewątpliwą zaletę – jest darmowe. Większość organizacji ma sporo treści na stronie – wpisów blogowych, linków – ale żeby SEO działało lepiej, warto te działania uporządkować i prowadzić regularnie.
Materiały edukacyjne mogą dobrze się sprawdzić jako treści na stronie organizacji. Można także wykorzystać dane i liczby, z którymi pracujemy (np. z prowadzonych badań, tworzonych raportów) i zaprezentować je w ciekawej formie. Więcej o marketingu treści przeczytacie w naszym poprzednim artykule.
Nie zapominajmy o strategii komunikacji. Wszystkie aktywności komunikacyjne muszą być spójne i podporządkowane jednej koncepcji, a cele jasno i dokładnie określone. Wtedy zbudowanie nawet długoterminowego planu komunikacyjnego nie będzie trudne.
Źródło: TechSoup Polska