Media społecznościowe zmieniają się z dnia na dzień. Wpływ mają na to zarówno twórcy portali społecznościowych, jak i sami użytkownicy oraz ich potrzeby. Nie jesteśmy w stanie uniknąć w 100% błędów, ale możemy stale obserwować i uczyć się tego, jakie zachowania i zabiegi eliminować z naszej strategii. Poniżej 7 elementów, które warto wykluczyć ze swojej komunikacji.
1. Nie wyklejaj plakatami swoich profili w mediach społecznościowych
Grafika z dużą ilością tekstu, łańcuszkiem logotypów – to forma plakatowa lub ulotkowa, która z pewnością dobrze spełnia swoją funkcję właśnie w formie plakatu lub ulotki – ale niekoniecznie w mediach społecznościowych.
Pamiętaj o tym, wysyłając wytyczne grafikowi. Idealnym rozwiązaniem jest sytuacja, w której każdy kanał komunikacyjny posiada swoje indywidualne grafiki lub formy przekazu, utrzymane w podobnym, charakterystycznym klimacie.
Dodatkowo, myśląc o promowaniu czy postach sponsorowanych, pamiętaj, że zbyt duża ilość tekstu na grafice obniża zasięgi lub nawet blokuje tworzenie reklamy. Więcej o tym dowiesz się w pomocniku od Facebooka dostępnym tutaj. Oto fragment z tej publikacji:
„Okazuje się, że obrazy zawierające mniej niż 20% tekstu są skuteczniejsze”.
2. Odetnij myślenie projektowe!
Wszyscy w trzecim sektorze jesteśmy przyzwyczajeni do pracy projektowej. Ta z kolei rzutuje na to, w jaki sposób myślimy i co potem mówimy.
Po kilku godzinach papierologii i stosowania języka urzędowego, ciężko jest się przerzucić na lekki język, który w mediach społecznościowych sprawdza się najlepiej.
Warto jednak poszukać odpowiedniego rozwiązania, żeby wzbić się ponad urzędowy język. Język dostosowany do odbiorców to bardzo ważna zasada komunikacji w sieci. Pomyśl, kto czyta twoje komunikaty i w jakich okolicznościach – pozwoli to znacznie łatwiej dotrzeć do zainteresowanych.
3. Uważaj na BOTY!
Rozwój technologii dostarcza nam coraz więcej możliwości zautomatyzowania niektórych czynności między innymi w mediach społecznościowych.
W social mediach coraz częściej pojawiają się boty, które są w stanie rozmawiać zamiast nas z użytkownikami. Możemy tworzyć szablony wiadomości prywatnych czy też komentarzy.
Uważaj na te rozwiązania. O ile boty, które pomagają w ogarnianiu wiadomości i na przykład rozpoczynaniu konwersacji, są w porządku, o tyle na przykład na Instagramie boty – które komentują za nas posty – to raczej ZŁO.
Instagram walczy z botami, użytkownicy się mocno na nie buntują – Internet domaga się prawdziwego człowieka po drugiej stronie, nie maszyny.
Warto przejrzeć ten wpis wraz z komentarzami.
4. Nie licz lajków, a zaangażowanie
Czasy, gdy liczba lajków miała największe znaczenie, są już dawno za nami. Takie rozwiązania, jak kupowanie lajków, nie mają żadnego racjonalnego uzasadnienia.
Zdecydowanie ważniejsze od liczby użytkowników jest ich zaangażowanie. Dbaj o jakościowe treści. Skup się na tym, aby odbiorcy, którzy już na Ciebie trafili, otrzymywali wartościowe treści, które ich angażują i którymi chcą się dzielić z innymi. Wtedy kolejne osoby z czasem też przyjdą! W mediach społecznościowych warto pisać w sposób naturalny, niekoniecznie bezemocjonalny.
Dodatkowo – kupowanie lajków powoduje, że ciężej jest dotrzeć do realnych użytkowników, którzy naprawdę czekają na Twoje treści.
5. Nie powielaj treści!
Bodajże jedna z najważniejszych zasad social mediów. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Snapchat, Pinterest etc. – na co się zdecydować?! Czy musimy być wszędzie? Nie.
Przeanalizuj swoje możliwości. Zastanów się, które medium będzie najbardziej odpowiednie dla Twojej marki, gdzie znajdziesz swoich odbiorców i właśnie tam komunikuj swoje działania.
Pamiętaj, że treści, którymi dzielisz się za pomocą portali społecznościowych, powinny być zróżnicowane. Nie powielaj tych samych treści na różnych portalach, bo w końcu w którymś medium Twoi użytkownicy przestaną Cię obserwować. Poczują się zaspamowani.
6. Reaguj!
Komentarze, wiadomości i reakcje użytkowników to wartościowy towar – traktuj go poważnie. Odpowiadaj im, dyskutuj i buduj zaangażowanie. Interakcje z fanami mogą ułatwiać niedawno wprowadzone odznaki dla najwierniejszych fanów fanpage'a. Wykorzystaj ten mechanizm grywalizacji, najwierniejsi fani czują się również odpowiedzialni za dyskusje pod treściami, które publikujesz.
Jeśli gubisz się w natłoku powiadomień w mediach społecznościowych, wpisz na swoją codzienną listę zadań: „Sprawdź wiadomości”. I każdego dnia zaglądaj do skrzynki oraz sprawdzaj komentarze. I odpisuj.
7. Nie przestawaj eksperymentować
W mediach społecznościowych najpiękniejsza jest ich zmienność! Ta cecha pozwala nam na ciągłe eksperymenty i zabawę treścią. Testuj formy komunikacji. Sprawdzaj, co najlepiej przemawia i angażuje Twoich odbiorców. Wyciągaj wnioski ze statystyk, które znajdziesz we wszystkich najważniejszych portalach społecznościowych.
Nie pozwól również, aby odbiorcy nudzili się, przeglądając Twoje treści. Zaskakuj ich raz na jakiś czas komunikacją, której się nie spodziewali.
Źródło: Sektor 3.0
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.