Instagram jako medium społecznościowe rozpędza się jak szalony. Społeczność rozrasta się z dnia na dzień. Coraz ciężej jest tworzyć wyróżniające się treści, ale czy tylko to jest ważne? Poniżej podpowiadamy 5 elementów komunikacji równie ważnych, co oryginalność!
Moderacja
W komunikacji na Instagramie ważne jest, żeby nie tylko wypuszczać regularnie treści, ale też reagować na wpisy innych.
Doskonałym narzędziem do wyszukiwania treści związanych z naszą działalnością, grupą docelową, czy zainteresowaniami są w tym przypadku # (hasztagi), które służą nam jako hasła kluczowe.
Pamiętaj, że budowanie prawdziwych relacji opiera się na komunikacji człowiek – człowiek, nie bot – człowiek. Jeśli zależy Ci na zbudowaniu zaangażowanej społeczności, sam zaangażuj się w budowanie tej relacji. Boty nie będą dobrym rozwiązaniem.
WSKAZÓWKA
Skorzystaj z funkcji „Obserwuj #” – dzięki temu będziesz na bieżąco z wpisami, które będą pojawiać się w interesującym cię wątku. Hashtagi możesz obserwować tak samo, jak inne profile, co znacznie ułatwia działanie.
Tworząc wpisy, pamiętaj o tym, aby opis był rozpoczęciem rozmowy z odbiorcami. Konstruuj wypowiedzi tak, aby zachęcały innych do brania udziału w dyskusji. Nawet jeśli nie zawsze będzie to skuteczne, nie zawsze trafisz w temat, nie zniechęcaj się. Twoja społeczność w końcu się rozkręci i zacznie sama rozpoczynać konwersację. Gdy się już to wydarzy, pamiętaj o tym, aby reagować. Odpowiadaj i prowadź dyskusję.
Estetyka i jakość
Bez dwóch zdań – Instagram to medium mocno wizualne. Jednym z głównych wymogów jest tutaj poczucie estetyki, o jakości już nie wspominając. Jestem ostatnią osobą, która powie, że Instagram bez profesjonalnego aparatu nie ma sensu, bo sama treści tworzę za pomocą telefonu. Warto jednak poznać podstawy fotografii, co ułatwi nam tworzenie treści estetycznych, nawet najsłabszym urządzeniem. W przypadku fotografii mobilnej podstawą są odpowiednie warunki świetlne i kompozycja kadru.
Osobiście jestem fanką zarówno bardzo estetycznych profili, które składają się ze zdjęć przerobionych kolejno w pięciu programach, jak i tych, które szerzą ideę #nofilter. Jednak gdy przyjrzymy się jednej i drugiej kategorii profili, możemy zauważyć, że każda z nich ma zachowany swój rodzaj estetyki i spójności. Instagramowa zasada #nofilter to jak dla mnie idea, która pokazuje prawdziwe zdjęcia bez obróbki. Nie jest to jednak jednoznaczne z porzuceniem wszelkich zasad związanych z fotografią, jakością czy spójnością zdjęć.
Wartość
Mimo wyżej wymienionych zasad i wzmianek o wizualnej części tego portalu, należy wiedzieć, że to również miejsce wymiany doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk. Instagram to ładne obrazki, ale też wartościowe treści.
Komunikacja zbudowana jedynie na ładnych kadrach, to jedynie w części poprawna komunikacja. Aby się wyróżnić, aby zbudować zaangażowaną społeczność – należy dać od siebie więcej.
Wartością mogą być przeróżne elementy: treści edukacyjne, rozrywkowe, czy np. motywacyjne. Dobierz odpowiednią wartość do twojej grupy odbiorców i działaj.
PRZYKŁAD:
Na profilu Sektora 3.0 znajdziecie ciekawostki i inspiracje zapisane w wyróżnionych:
Energia
Ten podtytuł mógłby tak naprawdę brzmieć „Człowiek”, bo przecież energię w mediach społecznościowych głównie generują właśnie ludzie.
Pamiętaj o tym na każdym etapie i obszarze komunikacji na Instagramie – zarówno robiąc zdjęcia, reagując na treści, wchodząc w interakcje, jak i na Stories. Tutaj twoja energia będzie kluczowa. Jeśli prowadzisz profil marki komercyjnej/organizacji, pamiętaj, że odbiorcy zwracają dużą uwagę na estetykę, rodzaj treści, ale przede wszystkim na to, jaka energia bije od człowieka.
Zadbaj o naturalność, uśmiech i szczere intencje.
Obejrzyj: Instagram Stories – rób to dobrze! Materiały po webinarium portalu ngo.pl [film]
Systematyczność
Patrząc na Instagram jak na rozrywkowy program telewizyjny, łatwo zrozumieć wiele zasad. Spójrzmy właśnie na systematyczność pod tym kątem. Każdy program, czy serial posiada swoją systematyczność. Widzowie wiedzą, że codziennie/co tydzień/raz w miesiącu o konkretnej godzinie mogą rozsiąść się w fotelu i zobaczyć kolejny odcinek. Internet oczywiście rządzi się swoimi, nowymi prawami, jednak czasem warto skorzystać ze zwyczajnych ludzkich przyzwyczajeń.
Gdy nauczysz i przywiążesz swojego odbiorcę do systematyczności – on będzie otrzymywać swoje ulubione treści, algorytmy będą działać na twoją korzyść, a twoja komunikacja zyska na skuteczności.
WAŻNE! Nie oznacza to, że możesz pozwolić sobie na publikowanie treści raz na miesiąc ;)
O tym, jak zapanować nad harmonogramem komunikacji, aby była systematyczna, więcej napisałam tutaj.
Źródło: Sektor 3.0