Jak zbierać pieniądze na Instagramie – kompletny poradnik dla organizacji i aktywistów
Kojarzycie stwierdzenie „Jeśli nie ma Cię na Facebooku, to nie istniejesz?” – zapewne tak. Śmiem twierdzić, że już za moment będzie ono dotyczyć także obecności na Instagramie. Dlatego cieszę się, że w Twoje ręce, a właściwie oczy, wpadł ten artykuł. Mam nadzieję, że dzięki niemu Twoja organizacja zaistnieje na Instagramie i zacznie zabiegać na nim o wsparcie, nim to hasło na dobre wejdzie w obieg.
W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na poniższe pytania oraz trzy protipy:
- Czy Instagram to dobre miejsce na działania dobroczynne?
- Jak angażować i ułatwiać odbiorcom interakcję z Twoimi treściami?
- Jakie funkcje Instagram oferuje organizacjom społecznym?
- Skąd czerpać inspiracje?
Czy Instagram to dobre miejsce na działania dobroczynne?
Oczywiście. Dlaczego? Powodów jest wiele, poniżej kilka z nich.
Brak tematów tabu
Społeczność czuje się obecnie swobodniej w dzieleniu się swoimi emocjami, czy przeżyciami na Instagramie, niż na innych portalach. Możemy znaleźć tutaj wiele profili, czy wpisów o tematyce związanej z takimi tematami, jak np. ekologia, edukacja seksualna, relacje rodzinne, wiara, czy np. zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Jeśli działania i wartości Twojej organizacji gromadzą społeczność w rzeczywistości offline – daję słowo, że w świecie instagramowym również taką grupę odnajdą.
Gdy słyszę (a wciąż się to zdarza): „Instagram to tylko ładne obrazki i przekłamana rzeczywistość”, odpowiadam: „Pamiętaj, że algorytm Instagrama analizuje profile, które obserwujesz oraz treści, na które reagujesz i takie właśnie treści Ci serwuje. Mój Instagram to głównie: ciałopozytywność, miłość, zdrowie psychiczne i podróże”.
Historia zna już dobre, instagramowe akcje społeczne
Aby nie być gołosłowną – poniżej przedstawiam kilka przykładów akcji społecznych, które to właśnie na Instagramie odniosły ogromny sukces.
#suckinsucks & #tupijeszbezsłomki
Kampania aktywizująca zarówno klientów restauracji do rezygnacji z korzystania jednorazowych słomek, jak i same restauracje do wyeliminowania lub zastąpienia ich bio lub wielorazowymi słomkami.
#liniaprosta
Coroczna akcja, która mocno rozwija się właśnie na Instagramie, gdzie społeczność dodaje wpisy ze zdjęciem dłoni z narysowaną linia prostą. Akcja najczęściej związana jest z przekazaniem przez Telewizja Lifetime 1 złotówki na rzecz Fundacja JA TEŻ za każde zdjęcie z hashtagiem #liniaprosta.
#movember
Akcja, która doskonale wpisuje się w estetyką Instagrama. W Polsce nazywana jest nawet „Najbardziej stylową kampanią roku”. Ma ona na celu zwrócenie uwagi na nowotwór jąder i prostaty. Kampania odbywa się w listopadzie i polega głównie na publikowaniu zdjęć w mediach społecznościowych z świeżo zapuszczonymi wąsami z hashtagiem #movember. Zwróć uwagę na to, że powyższe przykłady związane są głównie z konkretnym hashtagiem. Więcej o wykorzystaniu tego „narzędzia”, przeczytasz w dalszej części artykułu.
Bezpośredni kontakt z twórcami
Tworzysz ważne inicjatywy? Budżet reklamowy został w projekcie okrojony do minimum? Wiesz, że to co robisz ma sens, ale nie wiesz jak zwiększyć zasięgi? Poproś o pomoc. Zwróć uwagę na to, że Instagram to portal, który wymusza na twórcach bezpośredni kontakt z odbiorcą. Strony na Facebooku, czy innych portalach w przypadku np. gwiazd show-biznesu często prowadzone są przez agencje, czy managerów. Instagram za to często prowadzony jest bezpośrednio przez te osoby, co podwaja Twoje szanse na dotarcie i przekonanie ich do wsparcia akcji. Próbuj, odzywaj się, ale też rób to rozsądnie i nie spamuj. Jeśli nie masz pojęcia jak nawiązać taki kontakt, sprawdź mój artykuł nt. tego jak rozpocząć współpracę z influencerem.
Jak angażować i ułatwiać odbiorcom interakcję z Twoimi treściami?
Skoro już ustaliliśmy, czy i dlaczego warto korzystać z Instagrama w działaniach dobroczynnych, czas odpowiedzieć na pytanie – jak to robić?
Dodaj „link w BIO”
Instagram to portal, który mocno trzyma użytkowników w swoim „ekosystemie”, przez co przekierowywanie odbiorców np. na stronę zbiórki, czy wydarzenia będzie nieco trudniejsze niż na Facebooku. Jest na to jednak kilka rozwiązań:
- Tytułowy „link w BIO” – to dosyć popularny zabieg na Instagramie. Wiele marek, czy twórców, podmienia link w biogramie na np. link do artykułu i zachęca swoich użytkowników do przejścia na profil. Wklej link na parę dni i wrzuć w poście i/lub na Stories info o tym, że link do danej akcji znajduje się w BIO.
- Skróć adres url np. za pomocą bit.ly i wstaw go we wpisie – łatwiej będzie go zapamiętać i przepisać ręcznie w przeglądarce.
PROTIP: do bit.ly warto się zalogować – możesz wtedy personalizować linki oraz zyskujesz wgląd w informacje, ile osób w dany odnośnik kliknęło.
- Swipe Up – czyli podlinkowane Instagram Stories – funkcja dostępna niestety dopiero od 10 tys. followersów
- reklamy/posty sponsorowane – za pomocą reklam możesz tworzyć posty oraz Stories, które będę przekierowywać na daną stronę
Nie plakatuj Instagrama
Instagram rządzi się swoimi prawami. Jak wspomniałam wcześniej, nie chodzi tu tylko o ładne obrazki, jednak element estetyki ma tu ogromne znaczenie. Plakaty informacyjne o danych akcjach czy wydarzeniach nie nadają się do komunikacji na Instagramie – zapamiętaj to, proszę. Nie wpisują się w estetykę, ale też są nieczytelne bo Instagram to portal tworzony przede wszystkim pod urządzenia mobilne.
Jeśli koniecznie chcesz dodać grafikę zamiast zdjęcia, zrób ją np. w Canvie, która jest zdecydowanie bardziej osadzona w estetyce mediów społecznościowych.
PROTIP: Każda organizacja społeczna może starać się o bezpłatną wersję Canvy Premium, która pozwala pracować znacznie wydajniej z grafikami w zespole.
Wykorzystuj maksymalnie siłę hashtagów
Hashtagi to nic innego, jak słowa kluczowe określające nasze treści. Dzięki nim możemy między innymi docierać na Instagramie do szerszej publiczności. Pamiętaj jednak, że hashtag możesz wykorzystać na kilka sposobów – pokażę Ci na przykładzie #wolontariat:
- Jeśli wpis, który publikujesz związany jest z wolontariatem – zastosuj ten hashtag we wpisie. Dzięki temu trafi on do puli wpisów, w których został użyty, a osoby zainteresowane wolontariatem i przeglądające dany hashtag będą mogły trafić na Twój wpis.
- Obserwuj #wolontariat i sam reaguj na treści, które pod tym hashtagiem się pojawiają. Ta opcja daje Ci możliwość dotarcia do realnych użytkowników, którzy tematem wolontariatu są zainteresowani. Pamiętaj jednak, aby nie korzystać z botów, czyli nie automatyzować swojej pracy. Odnoś się personalnie do konkretnych treści. Tylko takie budowanie relacji na Instagramie ma sens.
- Twórz swoje kombinacje z #wolontariat, jak np. #wolontariatwkulturze, #wolontariatrownosci, czy #wolontariatkrakow. Hashtagi możesz wykorzystać do „zabawy” ze społecznością.
PROTIP: Kiedy wpiszesz w wyszukiwarkę np. #wolontariat, Instagram podpowiada Ci hashtagi powiązane, czyli takie, które najczęściej stosowane są przez użytkowników wraz z #wolontariat – może być to podpowiedź i inspiracja do tego, jakie hashtagi stosować w komunikacji. [zdjęć wolontariat]Czytaj więcej o hashtagach: Czy wiesz, jak wykorzystać # w NGO?
Czytaj więcej o hashtagach: Czy wiesz, jak wykorzystać # w NGO?
Zawężaj relacje z odbiorcami poprzez Instagram Stories
InstaStories to obecnie jedna z form komunikacji, najsilniej budujących relacje z odbiorcami. Nie chcę straszyć, że komunikacja na Instagramie bez Stories jest bez sensu, ale faktycznie to Stories daje ogromną siłę w budowaniu społeczności. Wykorzystaj ten potencjał.
Wiele porad dotyczących tworzenia Stories, w tym z zakresu relacjonowania wydarzeń i nie tylko, znajdziesz tutaj:
Jakie funkcje Instagram oferuje organizacjom społecznym?
Funkcji dedykowanych stricte NGO na Instagramie nie ma zbyt wiele, a właściwie są dwie – „Datek” w Instagram Stories oraz „Przekaż datek” w profilu na Instagramie. Co ważne – organizacje w Polsce i na świecie otrzymują 100% pieniędzy przekazanych przez społeczność. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj. Poniżej zbiór wszystkich informacji, które musisz wiedzieć o powyższych funkcjach.
Naklejka „DATEK” w Instagram Stories
Przycisk „Datek” możesz dodać jako naklejkę w Instagram Stories i zachęcić swoich followersów do wpłacania środków na działania Twojej organizacji lub konkretny cel. Proces przekazywania darowizny wygląda następująco:
Jak aktywować możliwość wpłacania datków na organizację?
- Wypełnij formularz potwierdzający kategorię Twojej strony jako „Organizacja non-profit” lub „Organizacja dobroczynna”, oraz wypełnij wniosek o założenie konta do działań fundraisingowych – zrobisz to tutaj.
- Połącz Twój profil na Instagramie ze stroną na Facebooku – informację o tym, jak to zrobić, znajdziesz tutaj.
- Włącz konto biznesowe na Instagramie – instruktaż tutaj
Jak dodać przycisk do Stories?
- Wejdź na Stories w sekcję „naklejki”
- Wybierz naklejkę „Datek”
- Wybierz swoją organizację lub organizację, na którą chcesz zbierać datki
- Spersonalizuj naklejkę
Jak zachęcać do działania?
Pierwszy krok, to już sama myśl o tym, że należy to robić. W przypadku tego pytania posłużę się konkretnymi przykładami. Informuj użytkowników o tym, że mogą i edukuj, jak mogą wspierać Was za pomocą Instagram Stories, jak Fundacja WOŚP.
Pamiętaj o transparentności działań – pokaż konkretny cel, na który zbierasz datki. Społeczność wtedy chętniej zaangażuje się we wsparcie. Ciekawym przykładem jest akcja „Maraton pisania listów” od Amnesty International Polska.
Przycisk „Datek” to także dobre narzędzie do podjęcia pierwszego kroku w kierunku współpracy z twórcami. Poproś o wsparcie i udostępnienie naklejki wybranych influencerów. Wspólnie możecie zdziałać więcej dobra.
Przycisk „PRZEKAŻ DATEK” w profilu
Przycisk „przekaż datek” na Instagramie, to dokładnie ten sam, który możesz spotkać na Facebooku. Jest to „Call to action (CTA)”, zarezerwowane dla organizacji społecznych. Przycisk widoczny jest w profilu do momentu, aż go nie wyłączymy. Poniżej podgląd na to, jak wygląda proces wpłacania darowizny za pomocą przycisku „przekaż datek” na przykładzie organizacji Charity: Water.
Jak aktywować przycisk “Przekaż datek”?
- Podobnie jak w przypadku naklejki, wypełnij formularz potwierdzający kategorię Twojej strony jako „Organizacja non-profit” lub „Organizacja dobroczynna”, oraz wypełnij wniosek o założenie konta do działań fundraisingowych – zrobisz to tutaj.
- Połącz Twój profil na Instagramie ze stroną na Facebooku – informację o tym, jak to zrobić znajdziesz tutaj.
- Włącz konto biznesowe na Instagramie – instruktaż tutaj.
Skąd czerpać inspiracje?
Często dostaję pytanie „Skąd brać inspiracje? Jak uczyć się budowania społeczności? Jak pozyskiwać środki finansowe na działania organizacji na Instagramie” – tutaj nie mam złotej rady. Odpowiadam – obserwuj i analizuj. Szukaj ciekawych profili w Twojej tematyce i łap inspiracje.
Poniżej kilka profili z wielu, które robią to dobrze na Instagramie:
- Charity: Water
- Kosmos dla dziewczynek
- RED
- Gianst of Africa
- Grupa Ponton
- Dressember
- The Ocean Cleanup
Więcej o ciekawych profilach związanych z tematyką społeczną znajdziesz tutaj.
Instagram to świetne narzędzie do bezbudżetowej lub niskobudżetowej promocji działań Twojej organizacji i pozyskiwania pieniędzy na realizację misji. To od Ciebie i Twojej wyobraźni zależy jak go wykorzystasz. Chcę pozostawić Cię ze świadomością, że dobra komunikacja na Instagramie wymaga Twojego czasu, ale naprawdę WARTO.
Przeczytaj także drugą część naszego poradnika: Jak zbierać pieniądze na Facebooku – poradnik
Źródło: Sektor 3.0