Harmonogram komunikacji to jeden z elementów strategii komunikacji w mediach społecznościowych. Dzięki planowaniu zapanujesz nad systematycznością, formą, czy jakością komunikacji, co w przyszłości przełoży się na wzrost aktywności w twoich social mediach.
Na początku moich działań w mediach społecznościowych treści publikowałam bez większego planu – myślałam sobie: w końcu wszyscy mówią “Internet to tu i teraz!”. Bardzo szybko zrozumiałam, że jedno drugiego nie wyklucza, bowiem większość wydarzeń można zaplanować z wyprzedzeniem.
Zadaniem harmonogramu jest usystematyzowanie komunikacji i inteligentne zapanowanie nad treściami publikowanymi. Dzięki takiemu planowaniu możemy przygotować się do stworzenia konkretnych treści, które realizujemy już wedle zasady “Tu i teraz”. A treści, które pojawią się nagle, których nie jesteśmy w stanie jakkolwiek zaplanować – zawsze możemy włączyć w harmonogram.
Przykład:
W Twojej organizacji planujecie warsztaty. Wpisujesz termin w kalendarz, aby pamiętać, że tego dnia o konkretnej godzinie musisz wpaść do sali X zrobić zdjęcie. Planujesz, że chcesz ten wpis pokazać za pomocą zdjęcia 360, więc przygotowujesz/pożyczasz/ładujesz sobie kamerkę do robienia tego typu zdjęć.
Tworzenie harmonogramu ważne jest też pod kątem utrzymania równowagi między wpisami sprzedażowymi, a tymi o zabarwieniu np. humorystycznym czy edukacyjnym. Pamiętaj, że w twojej komunikacji powinny pojawiać się komunikaty nie tylko te, które „sprzedają”, ale też te, które są wartością dodaną dla twoich odbiorców.
Z czego powinien składać się harmonogram?
Harmonogram ma być narzędziem, które usprawni ci komunikację, więc możesz go dostosować do swoich potrzeb. W wersji minimum wystarczy dzień i temat/zagadnienie wpisu. W wersji maksimum możesz wypisać dzień, temat, opis, pomysł na multimedia, a nawet możesz przygotować wpis z wyprzedzeniem, a potem w odpowiednim momencie go opublikować.
Najważniejsze, aby odnaleźć układ, który będzie ci najbardziej odpowiadać, a co kluczowe – będzie skuteczny.
Gdzie rozpisać harmonogram komunikacji?
Na kartce, w Excelu, w kalendarzu, na karteczkach, na Trello, czy gdziekolwiek tylko chcesz.
Ja większość harmonogramów rozpisuję na Trello. Jest to narzędzie, dzięki któremu mogę w jednym miejscu trzymać wszystkie kluczowe informacje, a także materiały, jak np. zdjęcia/grafiki. Możesz też taki harmonogram dzielić z innymi współpracownikami, co ważne w sytuacji, gdy np. twój harmonogram jest akceptowany przez inną osobę.
Na ile do przodu planować komunikację?
To również mocno zależne od twoich potrzeb i systemu pracy. Osobiście, często tworzę harmonogram jedynie z tygodniowym wydarzeniem, czyli na tydzień do przodu.
Są jednak sytuacje, kiedy planuję cały miesiąc – w szczególności, gdy np. rozpoczynam komunikację na danym profilu i wdrażam strategię, uczę się danej grupy odbiorców, a także treści, które generuje dana marka.
Rozpisanie harmonogramu albo ważnych wydarzeń na miesiąc do przodu pozwala też na lepsze przygotowanie się do wyprodukowania materiału.
Warto też stworzyć sobie odrębny kalendarz z wyszczególnionymi świętami i dniami, w stylu Dzień Wolontariusza. Wpisy tego typu to też wsparcie w unikaniu "martwych okresów". Pamiętaj jednak, aby wpisy były w tematyce twoich działań.
Jak zaplanować komunikację na cały miesiąc? Skąd brać pomysły?
Tworząc harmonogram:
- Zapytaj współpracowników o wszelkie aktywności, które będą miały miejsce w twojej organizacji, część z nich z pewnością nada się do komunikacji.
- Zaplanuj treści, które będą np. wartością merytoryczną dla użytkownika – takie cykle nie muszą być osadzone w konkretnym dniu czy czasie, więc możesz przygotować je już na początku miesiąca z twoimi ekspertami, a wypuścić np. pod koniec.
- Sam/sama przeglądaj internet w poszukiwaniu inspiracji. Aby tworzyć angażującą komunikację, warto interesować się tym, co publikują inni twórcy.
- Pytaj swojego odbiorcę, co ma ochotę czytać/oglądać – tworzysz dla nich, więc to oni najlepiej wiedzą, jakich treści potrzebują. Oczywiście nie należy tego robić codziennie, czy nawet raz w tygodniu, ale raz na miesiąc możesz.
- Sprawdzaj statystyki. One powiedzą ci sporo o tym, jakiego typu treści cieszą się największym zainteresowaniem i w którym kierunku warto iść.
Źródło: Sektor 3.0