Jak zorganizować komunikację wydarzeń w social mediach – praktyczny poradnik
Jeżeli organizujemy jakieś wydarzenia, to komunikacja w trakcie jest kluczowym momentem w social mediach. To etap, w którym dzieje się najwięcej w krótkim czasie. Towarzyszą mu emocje, zmęczenie, ale i adrenalina. Poniżej kilka wskazówek dotyczących samej komunikacji w sieci i organizacji pracy w trakcie tego etapu, tak aby wypaść profesjonalnie.
Zorganizuj sobie pomoc
O ile przed, czy po wydarzeniu jesteś w stanie zapanować nad komunikacją sam (oczywiście w zależności od skali wydarzenia), o tyle najczęściej w trakcie dzieje się tak wiele, że myśląc o skutecznej i kompletnej komunikacji warto zadbać o osoby do pomocy.
Jeśli jesteś organizacją – zastanów się, skąd i jak możesz pozyskać na przykład wolontariuszy do pomocy na ten dzień. Możesz choćby ogłosić taką potrzebę na Facebooku przed samym wydarzeniem. Pamiętaj, że pracę pomocników również warto rozpisać i zorganizować.
Jak komunikować się z zespołem festiwalowym
Komunikacja w trakcie wydarzenia to nie tylko treści, które wypuszczasz do uczestników, ale także komunikacja wewnętrzna.
Aby przebiegała ona sprawnie – wykorzystaj do tego odpowiednie narzędzia.
Do dzielenia się zadaniami świetnie sprawdzi się Trello – wspomniane już w pierwszej części artykułu, za to do szybkiej komunikacji wewnętrznej (gdy zespół składa się z kilku/kilkunastu osób) możesz skorzystać ze Slacka.
Slack pomoże Ci uporządkować treści i tematy. W pewnym sensie podobny jest do Messengera, ale dzięki temu, że jest odrębnym narzędziem - pozwala skupić się na konkretnym temacie, ma skuteczniejsze opcje wyszukiwania treści oraz synchronizację z naprawdę dużą gamą programów.
Jeden post podsumowujący nie wystarczy
Jeśli Twoje wydarzenie trwa dłużej niż 3/4 godziny - pamiętaj, że jeden post na FB podsumowujący akcję - nie wystarczy.
Zadbaj o:
- min. dwa wpisy na FB - chociażby witający i zamykający
- wpisy w wydarzeniu na FB
- relacja na FB (krótka forma video, znikająca po 24h)
- jeśli są ku temu możliwości - zorganizuj transmisję live
- wpisy na Instagramie
- Instagram Stories
- komunikację na Twitterze
(Jeśli oczywiście na wszystkich tych portalach posiadasz profile.)
Rozpisz wcześniej harmonogram, tak aby uwzględnić wszystkie tematy, najważniejsze momenty wydarzenia, jak i np. partnerów.
Videopodsumowanie
Jeśli Twoje wydarzenia trwa kilka dni, zorganizuj videorelację. Każdy dzień możesz podsumować krótkim filmem - na zasadzie zwiastuna i budowania napięcia. Następnie po wydarzeniu opublikuj pełną relację.
Relacjonowanie po wydarzeniu
To etap, w którym warto publikować treści nim opadną emocje uczestników, związane z tym co przeżyli podczas twojej akcji.
Poniżej kilka przykładowych wątków, które warto na tym etapie poruszyć:
- podziękowania
- wskazówki dotyczące dotarcia do domu
- pakiety informacyjne/materiały po wydarzeniu
- fotorelacje spływające od fotografów
- prośba o fotorelacje od uczestników i tworzenie wspólnego albumu
- zaproszenie na profile na innych portalach w celu zobaczenia relacji z innej perspektywy
Wykorzystaj zdjęcie w tle jako baner
Zdjęcie w tle to świetna opcja na to, aby podziękować, czy podsumować wydarzenie - przygotuj wcześniej grafikę, aby sprawnie po wydarzeniu ją zaktualizować.
Pokaż swój zespół!
Czas po wydarzeniu, to dobry moment, aby pokazać ekipę, która tworzyła komunikację z uczestnikami w trakcie wydarzenia! Komunikacja to ludzie, komunikacja to Wy - pokażcie się!
Making Off
Treści w stylu “tak to było robione” - to doskonały materiał, który potrafi zaangażować lepiej niż wymuskane treści. Wszyscy lubią backstage. Wybierzesz zabawne smaczki i publikuje. Jednak pamiętaj, że stworzenie tego typu treści również należy zaplanować - zadbaj o to jeszcze przed wydarzeniem.
Zapytaj o opinie
Jest kilka sposobów na to, jak możesz pozyskać opinie od uczestników. Możesz np. stworzyć ankietę po wydarzeniu, w której zadasz kilka konkretnych pytań - będą to bardziej opinie przydatne dla organizatorów.
Możesz również w trakcie wydarzenia zorganizować np. videoankietę, w której uczestnicy wypowiedzą się jednym zdaniem, a może nawet słowem - na temat Twojej akcji. Ta opcja super sprawdzi się promocyjnie. Jest to również typ materiału, który pracuje przez lata.
Relacjonowanie wydarzeń w sieci może być świetną zabawą, jednak aby praca przebiegała w takiej właśnie atmosferze, należy się do tej komunikacji odpowiednio przygotować i być świadomym zadań, jakie na nas czekają. Do dzieła i powodzenia!
Źródło: Sektor 3.0