Mimo rosnącej popularności portali, takich jak np. Instagram – Facebook wciąż jest na prowadzeniu, jeśli chodzi o ilość możliwości i funkcji, które oferuje nam do wykorzystania w komunikacji z odbiorcami. Silnie rozwija także funkcje dedykowane NGO, jednak wiele z nich wciąż nie jest docenianych czy wykorzystywanych przez organizacje.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów funkcji Facebooka, które możesz wykorzystać do promocji działań swojej organizacji. Nie wszystkie przeznaczone są stricte dla NGO, ale zwyczajnie pomogą urozmaicić komunikację.
Notatka na Facebooku
Coraz częściej spotykamy się z tym, że organizacje, a nawet marki, w pierwszej kolejności zakładają profile na Facebooku. Stronę www – dopiero po jakimś czasie lub wcale.
W takim przypadku często brakuje miejsca na publikowanie obszernych treści. Z pomocą przychodzą wtedy “notatki” na Facebooku! Dodatkowo dzięki temu, że publikujemy te treści na Facebooku i nie odsyłamy odbiorcy na zewnątrz, nie ryzykujemy cięcia zasięgów.
Świetnym przykładem wykorzystania tej funkcji będzie cykl “Tabu” od Leżę i Pracuję!
Na co zwrócić uwagę?
- grafika – zadbaj o to, aby grafiki były spójne i charakterystyczne dla tego cyklu.
- czytelność notatki – ta funkcja pozwala m.in. na boldowanie, czy ingerencję w wielkość tekstu – skorzystaj z tego,
- przemyśl to, do czego chcesz wykorzystać tę funkcję, aby dla odbiorcy przekaz był czytelny.
Nakładka na zdjęcie profilowe
Prosta i angażująca funkcja, która nie wymaga dużych nakładów finansowych – dlaczego więc nie skorzystać?
Jak stworzyć nakładkę na zdjęcie profilowe?
- stwórz grafikę (kwadrat), pamiętając o tym, że zdjęcie profilowe w niektórych momentach staje się okrągłe – grafika powinna być w ok. 80% transparentna,
- załaduj plik tutaj https://www.facebook.com/frames/manage/
- zaczekaj na weryfikację nakładki,
- gdy nakładka będzie gotowa, pokaż odbiorcom, że mogą zacząć z niej korzystać!
Najważniejsza zasada: Przemyśl! Zanim stworzysz nakładkę, zastanów się, czy będzie ona wystarczająco interesująca dla odbiorców, aby zmienili za jej pomocą swoje profilowe.
Może być to np. nakładka związana z nadchodzącym wydarzeniem, wspomagająca promowanie ważnej akcji, pokazująca przynależność do pewnej grupy etc. Najlepiej zadaj sobie pytanie “Czy ja bym z niej skorzystał/a?”.
Poniżej kilka przykładów wykorzystania nakładek:
Rak nie boli. Badaj się i żyj
Rok Rzeki Wisły
Projektor – wolontariat studencki
Zbiórki pieniężne
To zdecydowanie jeden z milszych przywilejów, które Facebook oferuje NGO, który zdecydowanie ułatwia zbieranie środków na działania organizacji za pomocą Internetu.
Przykładu takiej zbiórki nie musimy daleko szukać. Polska w połowie stycznia z napięciem obserwowała to, co działo się w ramach akcji “Ostatnia puszka Pana Prezydenta Pawła Adamowicza”.
Funkcjonalność ta pozwala nie tylko działać odgórnie, ale ma potencjał angażujący osoby wpierające NGO do napędzania działań oddolnie – pozwala pokazać potencjał i zaangażowanie ludzi o wielkich sercach i głowach pełnych pomysłów – takich, jak pani Patrycja.
Dostępne formy zbiórek na Facebooku dla NGO:
- Call to action “Przekaż datek” – pod zdjęciem w tle/podczas transmisji LIVE/przy poście,
- zbiórka osoby fizycznej na rzecz wybranej organizacji,
- zbiórki urodzinowe odbiorców na rzecz wybranej organizacji.
Ważne informacje techniczne na temat organizowania zbiórek przez organizację: https://www.facebook.com/donate/signup
Dodatkowo warto zapoznać się z tym Q&A: https://www.facebook.com/help/1409509059114623/
Grafika 360
Zdjęcia panoramiczne lub 360 już nikogo nie zaskakują. Jesteśmy w stanie zrobić je za pomocą specjalnych urządzeń jak np. Ricoh Theta (360) lub telefonu – robimy panoramę, a Facebook publikuje je jako 360.
Zaryzykuję wręcz stwierdzenie, że zniszczyliśmy tę funkcję jako użytkownicy. Klasycznie, gdy pojawiła się jako nowość – robiła furorę. Teraz nikogo już nie zaskakuje, wręcz momentami – nudzi.
Jednak jest jeden aspekt tej funkcji zdecydowanie rzadziej wykorzystywany! Grafika w opcji 360! Niesamowicie prosta do wykonania, a ciekawsza niż standardowy prostokąt.
Jak zrobić taką grafikę?
- Stwórz grafikę jpg/jpeg o wymiarach 2:1, czyli np. 6000x3000
- Zmień w EXIFie (metadanych zdjęcia) zdjęcia - informacje o urządzeniu, którym rzekomo wykonana została grafika. Możesz wpisać np. Thetę*, albo np. Iphona 7. Dane zmienisz np. tutaj https://www.thexifer.net/#exif-general
*Jeśli dasz urządzenie Theta – to zrobi z grafiki kulę – czyli górę połączy, jeśli iPhona – oglądanie grafiki będzie możliwe przesuwając ją od lewej do prawej.
Źródło: Sektor 3.0