Oglądanie seriali i filmów na Netflixie może być dla nas świetną nauką komunikacji na Instagramie. W dodatku jeszcze nigdy doszkalanie się z Internetów nie było tak przyjemne. Zapraszam!
Jeśli zapytałabym Cię o to, co sprawia, że oceniasz film na piątkę, zapewne usłyszałabym m.in. o: emocjach, grze aktorskiej, ładnych kadrach, wciągającej historii lub muzyce. A teraz przeczytaj raz jeszcze powyższą listę, lecz tym razem pomyśl o niej w odniesieniu do komunikacji na Instagramie. Każdy z elementów doskonale wpisuje się także w zasady tworzenia ciekawego i angażującego profilu. Poniżej uzasadnienie.
Emocje
To jeden z najważniejszych czynników, który decyduje o tym, jak odbieramy dany materiał. Jeśli jakość obrazu w filmie jest słaba, a jednak wywoła on w nas mocne emocje – nasz odbiór będzie mimo wszystko pozytywny, a film z pewnością zapadnie nam w pamięć. Podobnie jest z materiałami w sieci – w tym na Instagramie. Często treści wiralowe łamią pewne zasady dotyczące np. jakości czy estetyki treści, ale wywołując silne emocje zyskują zainteresowanie w oczach odbiorców. Kiedy tworzysz komunikację na Instagramie, pamiętaj więc o emocjach. Czasem należy nimi odpowiednio zarządzić, czasem po prostu odpalić kamerę i nagrać to, co czujemy.
Dobra gra aktorska
Nie czuję się dobrze przed kamerą – to zdanie, o którym należy jak najszybciej zapomnieć, myśląc o tworzeniu komunikacji na Instagramie. Portal ten został zdominowany przez Instagram Stories, które w dużej mierze wiążą się właśnie z mówieniem do kamery. Tworząc Stories (w szczególności na oficjalnych profilach), należy pamiętać o takich aspektach, jak:
- modulacja głosu;
- uśmiech (nawet jeśli nie jest to nasz dzień i nie mamy ochoty się uśmiechać);
- i dostosowywanie energii i usposobienia do przedstawianej sytuacji
Czyż nie są to elementy związane z grą aktorską? Punkt ten nie ma zachęcać do udawania czy „aktorzenia". Ma zwrócić uwagę na to, jak różnorodnych umiejętności wymaga od nas komunikacja na Instagramie, a odpowiednie zachowanie „na wizji” to jedna z nich. Pamiętaj też, że każdy z nas ma swoje ulubione postacie czy ulubionych aktorów. Podobnie jest w komunikacji na Stories. Nie musisz odpowiadać każdemu. I to też jest OK.
Ładne kadry
Czasem w filmie mogą zachwycić nas same obrazy i kadry. Podobnie jest w przypadku Instagrama. To portal, który opiera się o treści wizualne, o czym należy pamiętać, tworząc komunikację. Zadbaj o jakość i estetykę zdjęć, które prezentujesz swojej społeczności. Nadaj im charakter i stwórz spójną oprawę, która będzie wyróżniać Twoją organizację.
Historia
Zarówno widz Netflixa, jak i Twój obserwujący, potrzebuje historii, w którą będzie mógł się zaangażować i która go zaciekawi. Jeśli oglądamy film, który nas nudzi, najczęściej go wyłączamy. Podobnie będzie z nudnym profilem na Instagramie. Myśl o tym, tworząc komunikację w sieci. Niech będzie ona nieustaną żonglerką dziesiątkami krótkich opowieści. Niech Twoi widzowie wciąż zastanawiają się, co będzie dalej.
PROTIP: Jeśli nie masz doświadczenia w budowaniu historii, poszukaj w sieci artykułów i prezentacji dotyczących storytellingu. Dzięki temu poznasz najważniejsze elementy, na bazie których warto budować wciągające opowieści. Zacznij na przykład tutaj.
Treść
Instagram to nie tylko ładne obrazki, to także wartościowe treści. Społeczność na Instagramie bardzo często „zbiera się” wokół konkretnych tematów, dyskutuje i wymienia się doświadczeniami. To bardzo ważny element komunikacji. Jeśli będziesz przekazywać wiedzę, budować ciekawą komunikację – Twoja społeczność to doceni i będzie polecać ją dalej – jak dobry serial na Netflixie.
Muzyka / dźwięk
Podkład muzyczny potrafi zmienić wiele. Odpowiednie dostosowanie melodii do sytuacji, kadru, czy wypowiadanego zdania to klucz. W przypadku Instagrama chciałabym w tym miejscu zwrócić Twoją uwagę na kwestie techniczne. Zadbaj o mikrofon zewnętrzny, w szczególności jeśli wiesz, że będziesz pracować np. na wydarzeniu, na którym będzie głośno. Pomyśl o podkładzie dźwiękowym do filmów na Stories, w których np. prezentujesz same obrazy.
Dodatek
Jeśli już jesteśmy przy Netflixie i Instagramie, warto zwrócić uwagę na to, jak sam Netflix buduje swoją społeczność. Poniżej moje trzy ulubione, netflixowe dobre praktyki.
1. Dostarczanie użytkownikom przestrzeni do zabawy. Jako zadanie domowe polecam przejrzeć wyróżnione na ich profilu.
2. Poczucie humoru i dystans – nie ma nic lepszego niż dystans do swojej marki i luz w komunikacji.
3. Znajomość „produktu” – aby tworzyć autentyczne i wartościowe treści dla danej marki, musisz ją dobrze znać i LUBIĆ.
Podsumujmy
Wracając do początkowego pytania: co sprawia, że oceniasz film na piątkę? Pamiętaj, że każdy na to pytanie odpowie trochę inaczej. Podobnie jest w przypadku komunikacji na Instagramie. Nie staraj się zadowolić wszystkich użytkowników w sieci. Skup się na swojej grupie odbiorców, na autentycznych i wartościowych treściach, a zbudujesz zaangażowane grono fanów, którzy zostaną z Tobą na długo, jak z kolejnym sezonem ulubionego serialu.
Przeczytaj także:
Przeczytaj także:
- Instagram Stories – rób to dobrze! Materiały po webinarium portalu ngo.pl [film]
- 11 aplikacji przydatnych w komunikacji na Instagramie
- Przegląd profili organizacji, które potrafią angażować na Instagramie
- Kompletny poradnik jak relacjonować wydarzenia na InstaStories
- O czym pamiętać robiąc zdjęcia telefonem? 11 wskazówek!
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy! 🙂
Źródło: Sektor 3.0