Nie masz pomysłu na kampanię storytellingową organizacji? Skorzystaj z pomocy sztucznej inteligencji
Tak bardzo spodobał mi się temat storytellingu dla organizacji społecznych, że postanowiłam go kontynuować. Tym razem zainteresowałam się tym, jak dziś sztuczna inteligencja może pomóc w opracowaniu, kreowaniu, a finalnie wdrożeniu storytellingu w działaniach komunikacyjnych NGO. Zależało mi na tym, aby dostarczyć Wam jak najwięcej praktycznych wskazówek, zebranych w jednym miejscu. Mam nadzieję, że mi się to udało. Oceńcie sami!
Storytelling w organizacjach społecznych – krótkie podsumowanie tego, co już wiemy
O tym, że w działaniach komunikacyjnych organizacji społecznych storytelling powinien zająć honorowe miejsce, starałam się przekonać Was w artykule pt. Stwórz niezapomnianą opowieść – storytelling w NGO – 5 kroków do sukcesu. Każda organizacja ma nie tylko swoją własną historię, ale przede wszystkim w trakcie jej pracy, dzieje się tyle, że materiałów na dobrą opowieść na pewno nie zabraknie.
W opowieść wpleść można darczyńcę z ogromną darowizną, która spada na nas jak grom z jasnego nieba. Można wykorzystać historię Podopiecznej lub Podopiecznego, Wolontariuszki lub Wolontariusza. Z naszych własnych doświadczeń w codziennej pracy również da się zrobić fantastyczną opowieść. Trzeba tylko wiedzieć, jak i po co to robimy. Jeśli dobrze się przygotujemy, wybierzemy historię, która poruszy serca, ale i umysły naszych odbiorców, stworzymy plan opowieści, zastanowimy się, z jakich kanałów komunikacyjnych i w jakiej formie chcemy wykorzystać storytelling w naszych działaniach, jesteśmy na dobrej drodze do sukcesu.
A jeśli nie wiemy, jak w ogóle zacząć, warto podglądnąć innych, zainspirować się tym, co już zrobili, poszukać w ich opowieściach tego, co sami możemy wykorzystać. Przykładów można w tym temacie mnożyć i na pewno Wam ich nie zabraknie. A jak potrzebujecie choćby kilku na dobry początek, zerknijcie do tego artykułu.
Dlaczego warto wykorzystać sztuczną inteligencję do działań marketingowych organizacji społecznych?
Odpowiedzi na to pytanie jest co najmniej kilka, i to bardzo konkretnych. Możliwości, jakie otwierają się przed nami, dzięki narzędziom, które oferuje nam dziś sztuczna inteligencja, wydaje się być bez liku. Łatwo zgubić się w tym gąszczu, ale mimo wszystko nie rezygnować, podejść do tematu umiejętnie, z otwartą na pomysły wygenerowane przez AI głową. Ale również z odpowiednią dozą krytycyzmu i przekonania, że bez naszego udziału nawet najlepiej zaprojektowana przez AI kampania storytellingowa, nie ma szansy powodzenia.
Zastanówmy się więc nad tym, w czym na pewno pomoże nam sztuczna inteligencja. Na myśl przychodzi mi w pierwszej kolejności chatGPT, którego pomoc w tworzeniu wszelkiego rodzaju treści, wydaje się być dziś niezastąpiona. Oczywiście, przy założeniu, że chatbot może się pomylić i nie mieć do końca racji, przy uważności na to, jaką treść dla nas generuje, nasze szanse na właściwe jego wykorzystanie w działaniach marketingowych naszej organizacji społecznej rosną.
Więcej o tym, jak właściwie i umiejętnie korzystać z chatGPT przeczytasz w tekście Kamila Śliwowskiego, który znajdziesz tutaj.
Sztuczna inteligencja pomoże nam również w precyzyjnym identyfikowaniu naszych grup docelowych. Dzięki temu możemy kierować nasze treści do tych osób, które są faktycznie zainteresowane naszymi inicjatywami. Ponadto ułatwi nam personalizowanie naszej komunikacji, analizując preferencje i zachowania odbiorców. W ten sposób nasze działania marketingowe będą bardziej angażujące i skuteczne.
Pamiętajmy również o tym, że sztuczna inteligencja analizuje olbrzymie ilości danych. Z łatwością więc przeanalizuje również skuteczność naszych działań marketingowych, jasno wskaże, które kampanie są udane, a z których należy zrezygnować lub je poprawić. Ponadto AI może pomóc również przygotować się na przyszłość. Poprzez analizę trendów pozwoli organizacjom społecznym być bardziej proaktywnymi w swoich działaniach i docierać do nowych grup odbiorców.
Więcej o tym, jak wykorzystać sztuczną inteligencję w działaniach marketingowych organizacji społecznej przeczytacie tutaj.
Co ChatGPT wie o storytellingu w ogóle, a co o storytellingu w działaniach komunikacyjnych organizacji społecznych?
Gdy pytam ChatGPT o storytelling, odpowiada mi w ten sposób:
Skoro storytelling był skutecznie wykorzystywany już w starożytności, a za filozofami i mędrcami, którzy opowiadali historie, szły tłumy, dziś musi być podobnie.
Gdy pytam chatbota o to, jak organizacje społeczne wykorzystują storytelling w swoich działaniach komunikacyjnych, odpowiada mi tak:
Organizacje społeczne coraz częściej wykorzystują storytelling jako skuteczne narzędzie w swoich działaniach marketingowych. Opowiadanie atrakcyjnych i angażujących historii pozwala im lepiej komunikować swoje cele, wartości i inicjatywy oraz skuteczniej dotrzeć do swojej społeczności i darczyńców.
Chatbot wymienia też najpopularniejsze kanały komunikowania storytellingu, takie jak: wideo, blogi i artykuły, media społecznościowe, opowieści darczyńców i wolontariuszy, a także kampanie crowdfundingowe. Podpowiada, że opowieść o problemie, jaki organizacja zamierza rozwiązać i sposobie, w jaki zamierza to zrobić, może przyciągnąć większą liczbę darczyńców. Podkreśla także, że storytelling w organizacjach społecznych nie służy tylko celom marketingowym. Opowiadanie historii ma również potencjał edukacyjny, inspiracyjny i mobilizacyjny, który może pomóc w przekazywaniu informacji, zwiększeniu zaangażowania społeczności oraz mobilizacji ludzi do działania na rzecz pozytywnych zmian społecznych.
W czym konkretnie pomoże AI podczas tworzenia kampanii storytellingowej organizacji społecznej?
Wiemy więc już, że sztuczna inteligencja może wnieść wiele wartości do procesu tworzenia kampanii storytellingowej w organizacji społecznej. Zebrałam kilka konkretnych obszarów, w których najbardziej nam pomoże i ułatwi pracę:
- Analiza danych – obszar, którym musimy się zająć, jeśli chcemy, aby nasza kampania była skuteczna. Jeśli to zadanie powierzymy sztucznej inteligencji, nie tylko ułatwimy sobie pracę, ale przede wszystkim dzięki pracy zaawansowanych algorytmów, łatwiej zrozumiemy potrzeby i preferencje, a także emocje odbiorców naszych działań.
- Tworzenie spersonalizowanych treści – jeśli chcemy, aby nasz storytelling trafił ze swoim przekazem do serc i umysłów naszych odbiorców i zwiększył ich zaangażowanie, treść kampanii stwórzmy z pomocą AI – oczywiście, po uprzedniej analizie danych, którymi dysponujemy.
- Rekomendacje treści – sztuczna inteligencja podpowie nam również, jakiego rodzaju treści, historie i formaty będą dla naszych odbiorców najbardziej atrakcyjne.
- Optymalizacja treści – nad kampanią storytellingową możemy pracować nadal, nawet jak już wypuścimy ją w świat. Warto wówczas mieć ją pod kontrolą i przy pomocy AI analizować jej skuteczność nie tylko w całości, lecz także w podziale na różne elementy. Dzięki temu możemy przetestować różne wersje tytułów kampanii, jej treści czy grafik.
Jakie narzędzia AI może wykorzystać organizacja społeczna do stworzenia kampanii storytellingowej?
Sztuczna inteligencja daje nam wiele możliwości i narzędzi, czas więc z nich skorzystać! W pierwszej kolejności chciałabym zwrócić Waszą uwagę na wykorzystanie chatbotów, opartych na AI, które przy Waszym zaangażowaniu i dobrym przemyśleniu tematu, są Wam w stanie podpowiedzieć naprawdę bardzo wiele.
Zerknijcie na przykład poniżej. Podałam ChatGPT naprawdę niewiele informacji, a on na podstawie tak krótkiego opisu przygotował dla mnie cały scenariusz storytellingowej kampanii wideo.
Oczywiście, ten scenariusz nie jest idealny. Można nawet określić go jako dosyć sztampowy. Chatbot otrzymał ode mnie zdecydowanie zbyt mało informacji, są one również zbyt ogólne. Ale sami widzicie, że podpowiedzieć może wiele. I jeśli będziecie go wykorzystywać jako inspirację, z pewnością wspólnie uda Wam się stworzyć fantastyczną i angażującą opowieść, dzięki której wizja i misja Waszej organizacji, zwiększy grono Waszych odbiorców, wolontariuszy, darczyńców czy beneficjentów.
Dla przykładu i porównania to samo zadanie zleciłam innemu chatbotowi. Tym razem był to Bard od Google. Oto jego reakcja na moje polecenie:
Bard zupełnie inaczej zrozumiał polecenie: stwórz scenariusz kampanii storytellingowej. Zamiast przygotowania konkretnego planu, określił cel, grupę odbiorców, zasugerował ogólnie treść kampanii i podpowiedział, jaką powinna przybrać formę. Ciekawe podejście, które również może stać się dla nas źródłem inspiracji. Warto więc do przygotowania naszego storytellingu wykorzystać różne narzędzia i porównać ich „podejście” do zleconego im zadania.
Oczywiście, chatboty posłużą nam również do przygotowania propozycji treści do kampanii, a także do materiałów, którymi będziemy nasz storytelling promować. Tu już wszystko zależy od naszych potrzeb i celów. Im dokładniej je określimy, tym lepszą treść zaproponuje nam sztuczna inteligencja. W trakcie kampanii, obserwując jej wyniki, możemy tę treść udoskonalać i modyfikować. Również przy pomocy narzędzi AI.
Innym narzędziem, które chciałabym Wam polecić i które warto przetestować, jest Poe. Jest to asystent pisania, którego z powodzeniem wykorzystacie przy przygotowywaniu wszelkiego rodzaju treści. Nie tylko stworzy on ją dla Was, ale także zasugeruje zmiany w tej, którą już stworzyliście, a także poprawi jej jakość.
Jeśli chodzi o tworzenie grafik do Waszych opowieści, polecić mogę znane Wam z pewnością dwa narzędzia:
- DALL-E-2 – opracowane przez OpenAI narzędzie, które posłuży nam do stworzenia realistycznych grafik. Przy jego pomocy nie tylko wygenerujemy projekty graficzne, które chcemy otrzymać, a które będą służyć nam do przedstawienia naszej kampanii storytellingowej. Możemy tu również załadować własne obrazy i zdjęcia i dokonywać takiej obróbki graficznej, która będzie spełniać cele i przesłania kampanii.
- Midjourney – wygeneruje dla nas realistyczne obrazy, na podstawie komend/promptów, którymi opiszemy to, co chcemy od tego narzędzia uzyskać. Ważne jest to, aby przy wpisywaniu takiej komendy używać jak najprostszych słów, najlepiej w formie haseł, a unikać długich i skomplikowanych opisów, których AI zwyczajnie nie zrozumie. Do niedawna narzędzie było bezpłatne. Teraz, aby z niego skorzystać, należy wykupić subskrypcję roczną lub miesięczną.
- Firefly – narzędzie od Adobe. Polecam Waszej uwadze i wypróbowaniu. Tutaj mamy do czynienia z AI, która również generuje dla nas obrazy na podstawie opisu. Obrazy te możemy poddawać obróbce graficznej według naszego uznania. Póki co wersja beta jest darmowa, warto więc z niej skorzystać.
Podsumowanie
Sztuczna inteligencja może nam bardzo pomóc w generowaniu pomysłów na skuteczną kampanię storytellingową. Ciągle się rozwija i pewnie za jakiś czas znów zaskoczy nas swoimi możliwościami.
Pamiętajmy jednak przede wszystkim o tym, że AI jest tylko narzędziem, ale to my jesteśmy twórcami. Musimy być świadomi tego, że tylko nasze zaangażowanie i kreatywność przekształci to, co podpowie nam AI w naprawdę oryginalne i wciągające opowieści. Tylko w ten sposób nie utracimy naszej autentyczności, kreatywności, wyobraźni i empatii, które są kluczowe w tworzeniu inspirujących i angażujących historii.
Inne materiały na temat AI, które z pewnością Cię zainteresują
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: sektor 3.0