Storytelling. Opowiadaj o Twojej organizacji [patronat ngo.pl]
Ludzie lubią słuchać opowieści. Dobrze opowiedziana i autentyczna historia wciąga, uruchamia wyobraźnię, budzi emocje, jest zapamiętywana i często przekazywana dalej. Czemu by więc nie opowiadać ludziom o Twojej organizacji?
Opowiadanie historii jest stare jak świat. Przed upowszechnieniem się pisma to właśnie opowieści przekazywały informacje, uczyły i bawiły. Może więc to, że na nas działają, mamy zapisane w genach?
Co to jest storytelling
Storytelling to po prostu umiejętność opowiadania historii, które przykuwają uwagę, wywołują emocje, zapisują się w pamięci odbiorcy. Specjaliści od marketingu i PR już dawno dostrzegli ich potencjał. Jeśli przyjrzeć się reklamom i spotom popularnych marek, to w większości są one kwintesencją idei marketingu narracyjnego. Nie atakują odbiorcy suchymi faktami i liczbami, a próbują wzruszyć, rozśmieszyć czy zmotywować do działania.
Po co i komu opowiadać historie
Storytelling to idealne narzędzie dla organizacji społecznych. Opowiadanie buduje więź. Zwłaszcza między osobą opowiadającą a słuchającą. Dobrze opowiedziana historia pozwoli lepiej pokazać organizację a przez to zyskać zwolenników, współpracowników, wolontariuszy i partnerów. Poruszy serca darczyńców.
Ludzie potrzebują ci uwierzyć
Jak Tworzyć dobre historie o organizacji? Jak opowiadać o organizacji w zależności od tego, do jakiej grupy mówimy? Jak robią to najlepsi? Odpowiedzi można było posłuchać na konferencji "Storytelling dla NGO" zorganizowanej 16 kwietnia 2019 r. przez Pracownię Coachingu i Fundraisingu Sentio. Portal ngo.pl był patronem medialnym wydarzenia.
Informacji mamy w tym świecie zbyt dużo. Fakty i liczby nie pociągają za sobą ludzi, a ci potrzebują Ci uwierzyć. Czym ich przekonać? Przede wszystkim emocjami, szczerością i autentycznością - twierdzi Sylwia Kobayashi z Sentio.
Osobiste zawsze jest autentyczne
W przypadku gdy impulsem do działalności w organizacji społecznej lub jej założenia są osobiste doświadczenia, mamy gotową, autentyczną opowieść. Uczestników konferencji przekonały o tym Zuzanna Janaszek-Maciaszek - współzałożycielka i prezeska Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ oraz Katarzyna Parafianowicz - współzałożycielka i prezeska Fundacji Serce Dziecka. Obydwie fundacje powstały w efekcie osobistych doświadczeń życiowych ich liderek i działają już kilkanaście lat. Trudno o bardziej autentyczne i wzbudzające zaufanie historie.
Opowiadaj o unikalnej osobie
Z opowieściami sprowadzającymi naszą historię ze statystyk do jednego konkretnego człowieka łatwiej się utożsamiać. Aleksandra Granada ze Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce pokazała jak to zrealizować w praktyce. Organizacja ma pod opieką 1450 dzieci, ale pomysłem na zdobycie serc darczyńców są kilkunastominutowe filmowe historie pojedynczych podopiecznych. Opowiadają o sobie jako dorosłe już osoby. Filmy pokazują, jak dzięki wysiłkowi i miłości rodziców SOS, a także wsparciu darczyńców dzieci stały się takimi ludźmi, jakimi są teraz:
Oglądaj filmy
Mistrzami w opowiadaniu historii są filmowcy. Według reżyserki i scenarzystki filmowej Kingi Dębskiej kluczową rolę w dobrych historiach filmowych odgrywają punkty zwrotne. Wywracają życie bohatera do góry nogami, wystawiają na próbę, wciągając widza w emocjonalną grę.
Wydaje się, że współcześnie dominującą formą opowiadania o organizacji są właśnie materiały audiowizualne. Na konferencji można było zobaczyć wiele ich znakomitych przykładów, jak choćby spoty zachęcające do wsparcia finansowego Lekarzy Bez Granic (co ciekawe, w filmie nie pada ani jedno słowo!):
czy World Animal Protection:
Rób zdjęcia i pisz
"Tradycyjne" nośniki historii wciąż mają dużą siłę oddziaływania. Ciekawym przykładem jest album "Dorosnąć do śmierci", zaprezentowany przez Magdalenę Pawlak - prezeskę Fundacji Dorastaj z Nami oraz dziennikarkę Magdalenę Rigamonti. W albumie opowiedziane są historie dziewięciu poległych lub ciężko poszkodowanych strażaków, policjantów i żołnierzy, poprzez żyjących członków rodziny. Historie uzupełniają zdjęcia ich codziennego życia. Autorem zdjęć jest Maksymilian Rigamonti.
Zdaniem Magdaleny Gajdy - dziennikarki, Społecznego Rzecznika Praw Osób Chorych na Otyłość w Polsce - słowo pisane wciąż ma dużą siłę oddziaływania. Dlatego warto spisywać historie. Ale muszą one być skrojone na potrzeby smartfonów i mediów społecznościowych. Tytuł i lead mają kluczowe znaczenie w przykuciu uwagi odbiorcy, a sam tekst musi być podzielony na mniejsze części.
Wykorzystaj nowe technologie
Kto rządzi w internecie? Google, YouTube i Facebook - uważa Aneta Uzarska, szef agencji marketingu internetowego Private Marketing. Każdy z tych wielkich graczy ma coś do zaoferowania dla organizacji społecznych. Dzięki Google Ad Grants organizacje społeczne mogą otrzymać miesięcznie 10 000 dolarów na reklamy w AdWords. YouTube wesprze w nawiązywaniu kontaktów z sympatykami, wolontariuszami i darczyńcami za pomocą programu YouTube dla Organizacji Non-Profit. Jeśli Twoja organizacja prowadzi kampanię wizerunkową, obecność na Facebooku to absolutna konieczność.
Organizatorzy konferencji - Pracownia Coachingu i Fundraisingu Sentio - zapowiadają kolejne wydarzenia dla fundraiserów i komunikatorów organizacji społecznych. Dlatego warto śledzić ich profil na Facebooku.
Pracownia Coachingu i Fundraisingu Sentio pomaga organizacjom budować i wdrażać skuteczną strategię fundraisingu. Pomaga Szefom powiązać fundraising z całą organizacją i jej misją. Pracuje z fundacjami i stowarzyszeniami, które z pasją realizują swoją misję społeczną, jednak wciąż borykają się z brakiem funduszy i stabilności finansowej. Ale też tymi, którzy chcą nowego otwarcia lub zaczynają przygodę z fundraisingiem od zera.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.