Stwórz niezapomnianą opowieść – storytelling w NGO – 5 kroków do sukcesu
Każda organizacja społeczna ma swoją historię. Jedyną w swoim rodzaju, niepowtarzalną, unikatową. Także Twoja. Już czas, by ją opowiedzieć! Nie wiesz jak? Nasz przewodnik Ci w tym pomoże! Zapraszamy więc do lektury! Mamy nadzieję, że będzie dla Ciebie inspiracją do tego, aby włączyć storytelling do opowiadania o działaniach Twojej organizacji pozarządowej.
„To, co próbujesz zrobić, gdy przypominasz sobie jakąś historię, to przywołanie uczuć, które w Tobie wzbudziła. A kiedy opowiadasz tę samą historię innym, Twoim celem jest wzbudzić w jej odbiorcach dokładnie te same uczucia”.
Peter Docter, amerykański reżyser, scenarzysta i animator, jeden z głównych przedstawicieli studia Pixar, laureat trzech Oskarów
Krok pierwszy: rozpocznij przygotowania
Ot, błahostka! To przecież takie proste! Do większości rzeczy, które chcemy osiągnąć lub zrobić w życiu, chcemy się przygotować.
Nie inaczej jest również w przypadku storytellingu. Zwłaszcza jeśli chcemy opowiedzieć historię w najlepszym jej wydaniu. Taką, która poruszy naszych odbiorców i sprawi, że nasza organizacja stanie się im bliska.
Jak więc przygotować się do opowiadania najlepszej historii?
„Każdy potrafi opowiadać historie i każdy powinien to robić”.
Dana Norris, założycielka Story Club, ogólnokrajowego amerykańskiego programu storytellingu non-fiction, autorka książki „Storytelling (nie tylko) w biznesie. 10 prostych kroków do niezapomnianej opowieści”
Przede wszystkim przeczytaj jeszcze raz powyższy cytat, następnie weź głęboki oddech i nabierz pewności, że dasz radę opowiedzieć historię organizacji lub jej działań najlepiej, jak potrafisz. W ten sposób śmiało włączysz storytelling do działań marketingowych swojej NGO.
Następnie zastanów się, a najlepiej zróbcie burzę mózgów w zespole i zastanówcie się wspólnie, co konkretnie chcecie przekazać odbiorcy. Chcecie zwrócić uwagę na samotność i ubóstwo wśród starszych osób w Waszym mieście? Pomagacie ciężko chorym dzieciom? Wspieracie osoby w kryzysie bezdomności? Szukacie wsparcia w tematach ekologii i ochrony środowiska?
Niezależnie od tego, czym się zajmujecie na co dzień, niemal codziennie stykacie się z historiami, które warto opowiedzieć innym. Gdy już wybierzecie tę konkretną, odpowiedzcie sobie na pytania:
- Dlaczego musicie opowiedzieć właśnie tę historię?
- Czego uczy/co zmienia ta historia?
- Co dzieje się w Was, gdy myślicie o tej historii? Wzrusza Was? Porusza? Bawi, a może czegoś uczy?
- Jakiemu wyższemu celowi służy ta historia? Przyniesie dodatkowe środki na działalność? Wzbudzi zainteresowanie Waszą organizacją? Pomoże stworzyć grupę wolontariuszy? Rozpromuje wydarzenie, które chcecie zorganizować?
„Ustalenie celu wypowiedzi ma zasadnicze znaczenie, jeśli bowiem autor opowieści nie wie, po co ją opowiada, to jej odbiorcy trudno się będzie zorientować, po co jej słucha”.
Dana Norris
Krok drugi: zrozum, dlaczego Twoi odbiorcy kochają opowieści
Mózg każdego człowieka kocha opowiadania! Może trudno Wam w to uwierzyć. Myślicie, że najważniejsze są fakty, opinie, liczby i wszystko to, co da się zmieścić w arkuszach Excela. Aby nasza głowa mogła analizować, wyciągać wnioski i podejmować na ich podstawie najlepsze decyzje. To nieprawda!
Mózg jest żądny opowieści od naszych najwcześniejszych lat. Gdy ich słucha, wydzielają się hormony, które są odpowiedzialne za nasze poczucie szczęścia: oksytocyna, dopamina, endorfiny. Czego chcieć więc więcej dla odbiorców naszych działań? Jeśli nasza opowieść wyzwoli w nich taką hormonalną burzę, jesteśmy już o krok od tego, aby stali się najlepszymi przyjaciółmi, ambasadorami czy darczyńcami naszej organizacji.
Możemy być pewni, że podzielą się tą historią z innymi i staną się tym samym najlepszym informatorem o naszej misji i wartościach, o zmianie, jakiej chcemy dokonać. Zastanówcie się sami, jak często powtarzacie innym zasłyszane lub obejrzane gdzieś historie. Ja nigdy nie zostawiam dla samej siebie tego, co mnie zainspiruje lub poruszy. Chętnie opowiadam o tym innym. Myślę, że macie podobnie…
Krok trzeci: bądź jak najlepsi pisarze – stwórz plan opowieści i się go trzymaj
Wybraliście już historię. Wiecie, dlaczego to właśnie tę chcecie opowiedzieć szerszej publiczności. Czas na stworzenie planu, fascynującej narracji, która poniesie Twoich odbiorców jak na skrzydłach! Doskonałe opowiadanie składa się ze:
- wstępu
- przedstawienia problemu
- nieudanej próby rozwiązania problemu
- rozwiązania
- zakończenia
Pamiętacie tę reklamę Allegro? Przyjrzyjcie się jej uważnie, a bez problemu wyodrębnicie w niej wszystkie 5 etapów.
Od czego zaczynacie? Od przedstawienia sytuacji, wstępu, który sprawi, że odbiorca łatwo wejdzie w to, co chcecie mu opowiedzieć. Następnie przedstawcie mu problem, z którym się zmagacie, a który chcecie rozwiązać. Opowiedzcie o nieudanych próbach rozwiązania trudności, a w końcu pokażcie, że owszem rozwiązanie jest możliwe, ale do tego potrzebna jest ich pomoc.
Krok czwarty: nie ilość, a jakość, związek z tematem i sposobem działania
Może wydaje się Wam, że storytelling w NGO to wielkie wyzwanie. Stać na to tylko największe organizacje, którym pozwala na to budżet i zasoby ludzkie. Ale nawet jeśli tworzycie małą, lokalną organizację, dysponujecie kanałami, które możecie wykorzystać do dobrego, wartościowego storytellingu. Storytelling to nie tylko 4-minutowy film na YouTube, zrealizowany przez najlepsze studio filmowe.
Czym więc właściwie jest storytelling NGO? Storytelling to opowieści w Waszych social mediach, to zdjęcia, wszelkiego rodzaju teksty, publikowane na Waszej www. To także przekaz ustny. Wszędzie tam, gdzie spotykacie się z ludźmi, których chcecie przekonać do wsparcia Waszych działań, z firmami, z którymi chcecie zbudować współpracę, możecie opowiadać historie. Tylko od Was zależy, czy nauczycie się to robić i jak wykorzystacie to w Waszej pracy. Grunt to, aby przede wszystkim nie odbiegać od tematu, wokół którego skoncentrowana jest Wasza działalność i konsekwentnie wykorzystywać je w konkretnym celu.
Krok piąty: Kradnij jak artysta
Kto z Was zna te słowa? To tytuł książki Austina Kleona (Steal like an Artist), pisarza i artysty. Wiecie, o czym on mówi? O tym, że kreatywność czerpie z zasobów i dzieł innych ludzi. Kleon twierdzi, że nic na świecie nie jest oryginalne, a to, jaki zrobimy użytek z tego, co wymyślili inni, jest zależne tylko od naszej inwencji twórczej. Oczywiście, nie chodzi o to, aby skopiować dzieło i zlekceważyć prawa autorskie. Chodzi po prostu o to, aby inspirować się tym, co zrobili już przed nami inni, przemieszać to, poddać własnej wyobraźni i dostosować do realiów, potrzeb i celów, które chcemy osiągnąć.
Kierując się więc tą zasadą, podsumowuję ten artykuł kilkoma przykładami świetnego storytellingu w marketingu NGO z całego świata. Polecam je Waszej uwadze!
Opowiedzieć o tym, co dzieje się z darowizną w taki sposób potrafi tylko charity:water! A w jaki sposób Wy wykorzystujecie darowizny? Może one też udają się w długą podróż?
Dwie matki, dwie różne historie. Tak Unicef opowiadał o dostępności szczepionek dla dzieci i prosił o wsparcie, aby każde dziecko mogło zostać zaszczepione. Bardzo poruszające!
Historię Fabiano przeczytacie z zapartym tchem. Gwarantuję Wam. Tak trudne do pojęcia i zrozumienia jest to, że na świecie wciąż żyje 785 milionów ludzi, którzy nie mają dostępu do wody w swoich gospodarstwach domowych ani w ich pobliżu…
Czy wiecie, gdzie najgłębiej na świecie zanurzona jest plastikowa torebka? Będzie się tam rozkładać od 400 do tysiąca lat. Czy wiecie, co to oznacza dla nas i dla naszego środowiska? Przeczytajcie historię kawałka pływającego plastiku i opowiedzcie ją innym! Koniecznie!
A tu doskonały przykład tego, czego może dokonać organizacja społeczna we współpracy z biznesem. Brytyjska fundacja Age UK wspólnie z firmą John Lewis stworzyła wyjątkową opowieść o samotności wśród seniorów… Człowiek na księżycu to jeden z najpiękniejszych przykładów storytellingu w NGO.
Storytelling w polskich NGO – przykłady już niebawem!
Interesują Was przykłady polskich organizacji społecznych, które świetnie wykorzystują storytelling w swoich działaniach? Stay tuned! Wkrótce opublikujemy drugą część artykułu na blogu Sektor 3.0! Dołącz do naszego newslettera, by jej nie przegapić.
Przeczytaj także:
- Prosty język, czyli jak pisać w zrozumiały sposób
- Co pomoże w tworzeniu treści? Autentyczność, forma, zaufanie.
- Po co właściwie wrzucasz ten post? Wyznaczanie celów, czyli marketing społeczny od wizji do realizacji
- Donor journey – jak sprawić, aby darczyńca został z Twoją organizacją na dłużej?
- 10 sposobów na usprawnienie marketingu w NGO
Źródło: Sektor 3.0