„Skakanie na jednej nodze”. Grywalizacja w działaniach społecznych
Grywalizacja rozgościła się w naszej codzienności. Przykłady ciągną się od marketingu, przez edukację, aż po działania społeczne. Wykorzystanie mechanizmów znanych z gier, które zapewniają szybkie zastrzyki hormonów szczęścia, mogą świetnie motywować nas do dalszych działań. Jakie korzyści może nam przynieść wykorzystanie tej wiedzy i projektowanie gier dla naszych społeczności? Odpowiada Marcin Mitzner.
Poszerzanie horyzontów: grywalizacja w działaniach społecznych
Termin „gra” może kojarzyć się nam tylko z rozrywką. Mamy jednak przykłady z naszego codziennego życia, gdzie gramy, a niekoniecznie zdajemy sobie z tego sprawę. Aplikacja do nauki języka, zbieranie pieczątek na darmową kawę czy warsztaty w domu kultury. Gamifikacja potrafi przybierać różne formy i często może nas zaskoczyć swoją obecnością.
Pytając „czym jest grywalizacja?”, możemy też odpowiedzieć, że jest to strategia przemytnicza. Jeśli chcemy przeprowadzić jakiś proces edukacyjny albo działanie w terenie, dobrze będzie wprowadzić kilka elementów grania. Jednak zbyt nachalne kierowanie grywalizacji na tory edukacyjne może zniechęcić użytkowników.
Gra musi mieć zasady. Kojarzy się z rywalizacją, gdzie ktoś wygrywa, a ktoś przegrywa, a my sprawdzamy swoje umiejętności intelektualne i fizyczne, dążąc do zwycięstwa. To jednak tylko jeden z czterech głównych typów gier. Mamy także gry losowe, gry na wyładowanie emocjonalne i gry na udawanie, które równie istotne są podczas tworzenia gier i kształtowania ich atmosfery. Nasze wyobrażenie o grach wynika z naszych doświadczeń, dlatego warto się rozejrzeć i nie zamykać na nowe doświadczenia.
Grywalizacja a przykłady nowych technologii
Ludzkość gra już od dawna. Skoki przez ognisko czy wspinaczka na pal w środku wioski zostały jednak zastąpione przez inne pomysły czy narzędzia: smartfony, aplikacje, komputery. Jakie narzędzia możemy wykorzystać w trakcie tworzenia działań opartych o grywalizację?
- Jamboard – darmowa interaktywna tablica online, może służyć do tworzenia schematów
- Miro – narzędzie do tworzenia wizualizacji i chmur pojęciowych
- Excel – choć może nie jest zaawansowaną technologią, bywa z powodzeniem wykorzystywany jako narzędzie w grywalizacji
- Strona internetowa – może być wykorzystana jako platforma do tworzenia gry
- Genial.ly – przykład narzędzia do tworzenia wirtualnych escape roomów
Nowe technologie mogą mieć znaczący wpływ na tworzenie interaktywnych schematów i wizualizacji w grywalizacji. Nie zawsze musi to być zaawansowane technologicznie, nawet prostsze narzędzia, jak Excel czy strona internetowa, mogą być wykorzystane z sukcesem, jeśli odpowiednio dostosuje się je do oczekiwań użytkowników. Ważne jest, aby wybierać rozwiązania odpowiednie dla celu gry i reakcji odbiorców. Nie możemy też rozbudzać oczekiwań co do narzędzia, jeśli trudno będzie nam je spełnić.
Poznaj także inne narzędzie interaktywne opisane na Blogu Sektor 3.0 Mentimeter – jak tworzyć interaktywne prezentacje i quizy?
Książki godne polecenia, grywalizacja w roli głównej
W trakcie naszej rozmowy podczas LIVE Sektor 3.0 Marcin Mitzner, oprócz wskazówek poleca także lektury. Jest pionier jeśli chodzi o rozważania nad grami, przykład z polskiego podwórka i coś od projektantki gier.
- Roger Caillois – Gry i ludzie
- Paweł Tkaczyk – Grywalizacja
- Jane McGonigal – Super Better
Jak postawić pierwszy krok i zrozumieć grywalizację?
Zachęcamy do obejrzenia poniższej rozmowy z ekspertem. Na początku odkryjemy to, co jest uniwersalne w graniu i co sprawia, że gry trafiają do wszystkich. Dowiemy się również, jakie cechy charakteryzują gry i czy spontaniczne działanie może być uznane za grę. Nie zabraknie także wskazówek, jak postawić pierwszy krok w grywalizaji w działaniach społecznych.
SPIS TREŚCI
- 3:29 Czy jest coś, co jest uniwersalne w graniu? Coś co trafia do wszystkich?
- 6:32 Co charakteryzuje gry?
- 10:40 Czy spontaniczne działanie może być grą?
- 16:15 Grywalizacja i gry mogą łączyć się z działaniami społecznymi?
- 21:36 Jak edukować za pomocą grywalizacji?
- 24:40 Jeśli coś działa w grywalizacji, to dlaczego?
- 31:24 Mechanizmy grywalizacji w naszym życiu
- 38:00 Grywalizacja samotnie czy w grupie?
- 42:24 Mechanizmy gier na gruncie społecznym
- 46:04 Nowe technologie i narzędzia w grywalizacji
- 50:59 Tworzenie grywalizacji w pigułce
Marcin Mitzner – trener STOP, twórca gier i animator. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych i Szkoły Treningu Grupowego. Współpracuje z kilkunastoma organizacjami i instytucjami z całej Polski przy realizacji projektów z zakresu komunikacji, współpracy międzysektorowej i grywalizacji. Tworzył ponad 450 gier. Laureat m.in. nagrody Impuls Kultury w 2020 roku.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0