Dobrze przemyślana, różnorodna i konsekwentnie prowadzona komunikacja zewnętrzna to dobry sposób na rozbudowanie bazy odbiorców oraz zwiększenie ich zaangażowania. W tym artykule zawarliśmy zestawienie sprawdzonych sposobów na urozmaicenie kontaktów z publicznością oraz środkami, którymi warto się w tym celu posłużyć.
Relacjonuj na bieżąco
Jednymi z najlepszych narzędzi do interakcji z odbiorcami są social media – regularna publikacja treści i informowanie o sukcesach oraz nowych działaniach umożliwi użytkownikom łatwe śledzenie twoich poczynań. Jeśli brak ci czasu na regularne tworzenie angażujących treści, możesz wspomóc się share’owaniem postów i innych ciekawych treści związanych z profilem działalności twojej organizacji, aby cyfrowy świat o was nie zapomniał.
Opowiedz swoją historię
Kto nie lubi dobrych opowieści! Umiejętny storytelling przybliży działalność twojej organizacji potencjalnym wspierającym, jednocząc ich w chęci do współrealizacji twoich celów.
Opowiadając o swojej organizacji warto podzielić się następującymi informacjami:
Zdradź odbiorcom jak powstała twoja organizacja pozarządowa – opowiedz o tym, co zmotywowało cię do konkretnej aktywności. Podobne pobudki sprawią, że odbiorcom łatwiej będzie się z tobą utożsamić.
Pochwal się ostatnim lub największym osiągnięciem – wszyscy lubią dobre wiadomości, a dobrze udokumentowany triumf to rewelacyjny bodziec do działania.
Przedstaw członków swojego zespołu – to prosty sposób na zbudowanie zaufania i dobre rozpoczęcie relacji z odwiedzającym. Dobrym pomysłem jest załączenie zdjęć w tej sekcji.
Pamiętaj, aby dostosować styl i charakter komunikatu do jego odbiorców; chętnie poznają oni wpływ, jaki masz na lokalną społeczność, ale weź pod uwagę, że mogą być skupieni na różnych aspektach twoich działań, np. potencjalnych darczyńców będzie ciekawić, czy środki zostaną efektywnie spożytkowane, podczas gdy wolontariusze będą chcieli się dowiedzieć w jakie działania mogą się zaangażować. Postaraj się zaadresować ciekawość wszystkich, budząc w odbiorcy emocje i pobudzając do aktywności. Pomocne w osiągnięciu drugiego celu będą wezwania do działania: nie bój się używać trybu rozkazującego w krótkich frazach, aby zachęcić odbiorcę do wykonania konkretnej czynności, np. „Dowiedz się więcej” lub „Włącz się!”.
Potrzebujesz strony internetowej? Sprawdź Kreator Stron od GetResponse w ofercie dla NGO.
Skorzystaj z siły obrazu
Nasze umysły przetwarzają obraz 60 000 razy szybciej niż tekst, ponadto grafiki zostają z nami dłużej. Korzystanie z materiałów wizualnych to dobry sposób na zainteresowanie odbiorców: przyciągają wzrok, pozwalają na pokazanie wpływu, bez przytłaczania odbiorcy zniechęcającym natłokiem informacji. Pamiętaj, by komunikując się z pomocą obrazów postarać się nadać im charakterystyczny styl – konsekwencja na tym polu umożliwi zbudowanie własnej marki i wyróżnienie się na tle innych organizacji pozarządowych.
Potrzebujesz pomocy w tworzeniu materiałów wizualnych? Pomogą ci poniższe aplikacje:
👉 Tableau
Publikujesz raporty ze swojej działalności skierowane do szerokiej publiczności? Tableau zawiera aplikacje służące do analizy i wizualizacji danych, które pozwolą informacjom przemówić do twoich odbiorców. Nawet jeżeli nie posiadasz dużego doświadczenia w używaniu tego typu oprogramowania, z łatwością możesz używać Tableau do tworzenia i udostępniania prezentacji wizualnych, bazujących na danych zebranych przez twoją organizację.
👉 Adobe Illustrator
Szukasz aplikacji do tworzenia logo, ikon, opakowań, grafik do kampanii reklamowych? Adobe Illustrator pozwoli ci na intuicyjne tworzenie atrakcyjnych wizualnie obrazów, niezależnie od ich przyszłego przeznaczenia. Aplikacja umożliwia zapraszanie innych osób do zapoznania się z twoimi projektami, nawet gdy nie korzystają z usługi Creative Cloud, dzięki czemu zbierzesz feedback w mgnieniu oka, bez eksportowania i wysyłania dużych plików.Usługa Illustrator jest również przyjazna początkującym, gwarantując dostęp do samouczków i inspirujących treści, pomocnych w rozwoju umiejętności rysunku wektorowego. Aplikacja pozwala na nadanie rysunkom wektorowym wyglądu obiektów 3D, dzięki łatwemu eksperymentowaniu z wytłaczaniem, obracaniem, opcjami oświetlenia i efektami Substance. Adobe Illustrator automatycznie wykrywa i aktywuje wszystkie dostępne czcionki z usługi Adobe Fonts.
Sprawdź Tableau i Adobe Illustrator w pakiecie Adobe Creative Cloud Complete w obniżonych cenach dla NGO.
👉 Canva
Canva for Non-profits została stworzona, aby pomóc organizacjom pozarządowym w kreowaniu wizualnych, angażujących treści na potrzeby mediów społecznościowych i kampanii marketingowych. Canva dla organizacji non-profit ma wszystko, czego potrzebujesz do tworzenia skutecznych kampanii marketingowych: ponad 420 000 szablonów, 75 mln obrazów, 3,5 miliona elementów graficznych i 3000 czcionek umożliwi ci intuicyjne tworzenie postów w mediach społecznościowych, prezentacji, infografik, witryn internetowych, raportów, plakatów, ulotek i oznakowań.
Aplikacja ułatwi budowanie rozpoznawalności twojej organizacji dzięki przypisanym jej kolorom, czcionkom i logo, które wystarczy ustawić tylko raz. Za pomocą jednego kliknięcia zmienisz rozmiar i przekształcisz jedną grafikę w wiele elementów. 100 GB miejsca w aplikacji na bezpieczne przechowywanie wszystkich projektów w zupełności pokryje potrzeby nawet dużej organizacji.
Sprawdź, jak uzyskać dostęp do darmowej Canvy w wersji premium dla NGO.
Podsumowując: w kontaktach z bazą obecnych i potencjalnych wspierających należy przede wszystkim zadbać o systematyczność działań. Warto pamiętać o stosowaniu różnych sposobów przekazywania komunikatu, aby utrzymać zainteresowanie odbiorcy. W realizacji tego dążenia świetnie sprawdzą się materiały graficzne, tworzone w zgodzie z identyfikacją wizualną organizacji.
Źródło: Techsoup Polska