Czy wiecie, że obecnie z Facebooka korzysta ponad 2 mld ludzi? Przy takiej szerokiej publiczności bardzo ważne jest stworzenie strategii dotarcia do Waszej grupy docelowej z właściwym przekazem.
Czasami platformy utrudniają organiczne dotarcie postów do grup odbiorców, zachęcając tym samym do skorzystania z płatnych form promocji. Bezpłatne działania w mediach społecznościowych mogą być jak najbardziej efektywne, więcej o tym przeczytacie w naszym poprzednim artykule. Natomiast, jeśli postanowiliście wykorzystać płatne opcje promocji na Facebooku, pamiętajcie o kilku rzeczach.
1. Określ pożądany wynik kampanii promocyjnej
Sukces kampanii reklamowych może oznaczać różne rzeczy dla różnych organizacji. Dla początkujących może to być po prostu testowanie grup odbiorców i kreacji, czyli tego, jak nasza reklama wygląda. Jeśli nigdy nie korzystaliście z Menedżera reklam, zaznajomienie się z tym narzędziem może zająć trochę czasu. Dla doświadczonych reklamodawców sukcesem może być tani koszt kliknięć lub dokonanie jakiejś akcji, np. rejestracja na wydarzenie.
Dlatego zanim wydamy pieniądze, ważne jest, aby określić, co chcemy uzyskać dzięki tej kampanii. Czy po prostu testujemy strategie, aby zobaczyć, co działa? Być może zależy nam na uzyskaniu określonej liczby odwiedzających stronę? Ustalmy to na samym początku.
2. Zidentyfikuj swoich docelowych odbiorców
Menedżer reklam na Facebooku pozwala na wiele różnych sposobów kierowania reklam do użytkowników. Można określić grupę docelową na podstawie lokalizacji, wieku, zainteresowań, stanowisk i nie tylko. Można także tworzyć grupy niestandardowych odbiorców na podstawie list e-mailowych, zaangażowania na naszej stronie na Facebooku i tak dalej. Na podstawie grup niestandardowych odbiorców można następnie utworzyć podobną grupę odbiorców, czyli dotrzemy szerzej do użytkowników o podobnych zachowaniach i zainteresowaniach.
Menedżer reklam umożliwia mieszanie i dopasowywanie kryteriów; niektóre kryteria można wyłączyć. Kiedy określimy naszą grupę docelową, zobaczymy miernik, który podpowie nam, jakie będzie potencjalny zasięg naszej grupy.
3. Zapoznaj się ze strukturą Menedżera reklam
Menedżer reklam zawiera bardzo dużo funkcji. Zobaczymy tam trzy różne poziomy tworzenia reklamy: kampania, zestaw reklam i reklama.
Tworzenie kampanii: na tym etapie wybieramy cel reklamy.
Tworzenie zestawu reklam: tu definiujemy odbiorców docelowych, wybierając takie kryteria, jak lokalizacja, płeć, wiek i zainteresowania. Ustawiamy także dzienny lub ogólny budżet naszej reklamy. Możemy dodatkowo stworzyć harmonogram wyświetlania reklamy, jeśli nie chcemy, aby pokazywała się każdego dnia w ciągu ustalonego czasu. Na tym etapie możemy również wybrać, gdzie pokaże się nasza reklama, np. w aktualnościach, na Instagramie itp.
Tworzenie reklamy: W tym miejscu łączymy treść i grafikę w całość, dodajemy tekst i obraz lub wideo. Możemy stworzyć kilka różnych opcji, np. zdjęcie, animację, itp. Facebook zidentyfikuje, która działa lepiej, i skupi się na niej.
4. Wybierz właściwy cel reklamowy
W Menedżerze reklam na Facebooku cele są podzielone na trzy typy: rozpoznawalność, branie pod uwagę i konwersje. Poniżej znajdziecie krótkie opisy, które pochodzą ze strony Facebooka. Więcej informacji znajdziecie tu.
Rozpoznawalność | Cele, które zwiększają zainteresowanie produktami i usługami firmy. Zwiększanie rozpoznawalności marki polega na opowiadaniu o tym, co nadaje firmie wartość. |
Branie pod uwagę | Cele, które powodują, że odbiorca bierze pod uwagę daną firmę i poszukuje więcej informacji na jej temat. |
Konwersje | Cele, które zachęcają osoby zainteresowane firmą do kupienia lub skorzystania z jej produktów lub usług. |
Każda z tych grup zawiera dodatkowe cele, które pomogą określić, jakie działania użytkowników są dla nas najbardziej pożądane. Na przykład, rejestracja na wydarzenie, polubienie posta, odwiedzenie strony. Polecamy zapoznać się z tą stroną, gdzie każdy cel jest dość szczegółowo opisany.
5. Określ swój budżet
Jednym z powodów, dla których reklamy na Facebooku są skuteczną platformą dla organizacji non-profit, jest to, że można prowadzić tam kampanie po niskich kosztach. Można zacząć od budżetu kilku/kilkunastu złotych dziennie, aby sprawdzić, czy reklamy przynoszą efekty. Potem można dostosować budżet na podstawie danych o tym, co działa, a co nie.
Jeśli stworzymy kilka reklam lub kilka zestawów reklam, Facebook może automatycznie podzielić koszty i wydać więcej na reklamę, która lepiej działa. Można też ustalić te kwoty ręcznie, jeśli wolimy mieć pełną kontrolę nad budżetem.
6. Przygotuj dobrą kreację
Aby wyświetlić reklamę, potrzebujemy odpowiedniego przekazu i odpowiednich obrazów lub filmów. Jeśli w Waszym budżecie jest miejsce na testy, zawsze zalecane jest przygotowanie kilku różnych odmian kreacji do przetestowania i sprawdzenia, co działa najlepiej. W ramach zestawu reklam możesz wyświetlać wiele reklam, które algorytm będzie testować i wydawać budżet na reklamę, która uzyskuje największe zaangażowanie.
7. Dowiedz się, jak ocenić swoje wyniki
Kiedy publikujemy reklamę, najpierw Facebook zaczyna proces „uczenia się”. W tym miejscu algorytm Facebooka identyfikuje początkowe zaangażowanie, które reklama wzbudza, a następnie tworzy model statystyczny. Zwykle po upływie 48 – 72 będziemy mieć informację, czy algorytm uczy się prawidłowo, czy nasza reklama działa i przynosi efekty.
W przeciwnym razie warto wrócić poziomu ustawień i kreacji i przetestować kilka różnych strategii. Po kilku dniach warto sprawdzić następujące rzeczy:
Czy jedno miejsce docelowe jest skuteczniejsze od drugiego?
Czy któraś publiczność przynosi lepsze rezultaty?
Jaka kreacja wzbudza więcej reakcji, np. statyczna lub z animacją?
Jaki cel reklamy jest lepszy?
Na podstawie tych danych możemy dostosować kampanię i upewnić się, że budżet przeznacza się na odpowiednie zasoby.
Źródło: TechSoup Polska