Przepisem na odniesienie sukcesu i dotarcie do odbiorców jest wykorzystywanie potencjału kryjącego się za nowymi technologiami. Jeżeli pracujesz w organizacji, która poszukuje nowych sposobów na śledzenie i analizę swoich działań online, koniecznie wypróbuj UTM (Urchin Tracking Module). Poniżej omówimy, czym dokładnie są UTM i jak z nich korzystać.
Czym jest UTM i dlaczego warto go wykorzystywać w organizacjach pozarządowych?
UTM, czyli Urchin Tracking Module, to system tagów stosowany w linkach internetowych, który umożliwia śledzenie ruchu na stronie internetowej. Pozwala to na precyzyjne monitorowanie źródeł ruchu, takich jak media społecznościowe, kampanie e-mailowe, reklamy czy linki ze stron innych organizacji. Dzięki UTM możesz dowiedzieć się, ile osób kliknęło w dany link, z jakiego źródła się łączą oraz jaki komunikat jest najefektywniejszy.
Dla organizacji pozarządowych UTM może być nieocenione. Pozwala na bardziej efektywne zarządzanie kampaniami i zbiórkami, ponieważ oferuje jasne informacje o tym, jak skuteczne są poszczególne działania marketingowe. To bardzo ważne, zwłaszcza gdy próbujemy przyciągnąć uwagę odbiorców i pozyskać darczyńców, którzy finansowo wesprą realizację naszych działań. Za pomocą UTM dowiesz się, które kanały marketingowe są najbardziej efektywne, a które wymagają zmian i optymalizacji.
Jak rozpisać i rozplanować tagi?
Aby skorzystać z potencjału UTM, najpierw należy je odpowiednio przygotować. Warto rozpocząć od określenia celów kampanii, wydarzeń czy zbiórek, których powodzenie i przebieg chcecie śledzić. Następnie dla każdego z tych celów należy wybrać odpowiednie parametry UTM.
Wśród najważniejszych parametrów oznaczanych tagami znajdują się:
- Źródło ( utm_source): Określa, skąd pochodzi ruch np. media społecznościowe (np. Facebook, Twitter), nazwa newslettera czy strony partnera.
- Medium (utm_medium): Wskazuje, w jaki sposób link został udostępniony. Na przykład: post, tweet, e-mail, baner reklamowy.
- Kampania (utm_campaign): Pozwala na grupowanie działań związanych z jednym wydarzeniem, akcją czy kampanią. To miejsce na nazwę lub krótki opis konkretnego wydarzenia.
- Treść (utm_content): Pomaga w określeniu treści reklamy. Możesz tu wpisać główny przekaz komunikatu bądź CTA (wezwanie do działania).
- Słowa kluczowe (utm_term): Pomagają w identyfikacji konkretnych słów kluczowych, które były użyte w reklamach czy postach, aby poznać, które z nich przyciągają najwięcej uwagi.
Dwa ostatnie tagi często wykorzystywane są w inny sposób, w zależności od potrzeb.
Narzędzia online do generowania i śledzenia UTM
Nie musisz być specjalistą od marketingu internetowego, aby tagować. Istnieje wiele prostych narzędzi online, które pomogą Ci w generowaniu i śledzeniu linków UTM.
- Google Campaign URL Builder: bezpłatne narzędzie od Google, które pozwala na generowanie linków UTM. Wprowadzasz swoje parametry i otrzymujesz gotowy link do wykorzystania.
- Utm.io: narzędzie z bezpłatnym pakietem podstawowym, który udostępnia także rozszerzenie do przeglądarki, szablonów i zapisywanie używanych tagów. Pozwala to na utrzymanie spójności stosowanych tagów.
- Bitly: to popularne narzędzie do skracania linków, ale oferuje również możliwość dodawania UTM do swoich linków. Dzięki temu możesz skrócić link i jednocześnie śledzić jego skuteczność.
- Excel: możesz również skorzystać z klasycznego Excela, co pozwoli Ci na utrzymaniu spójności i archiwizowanie stosowanych tagów. Udostępniamy prosty szablon, który pozwoli Ci na szybkie wprowadzenie tagów.
Tagowanie w praktyce
Aby zilustrować praktyczne wykorzystanie UTM, przyjrzyjmy się przykładowej organizacji pozarządowej „Pomoc Ludziom”. Organizacja ta chce zwiększyć zasięg swojej kampanii promującej edukację dzieci w krajach rozwijających się.
Wydarzenie: „Bieg dla Edukacji”
- Źródło: Facebook
- Medium: Post / Rolka
- Kampania: BiegDlaEdukacji2023
- Treść: PomozDzieciom
- Słowa kluczowe: Edukacja, Dzieci, Bieg
Zbiórka na rzecz Edukacji:
- Źródło: Email
- Medium: Newsletter
- Kampania: ZbieramyNaEdukacje2023
- Treść: DolozSie
- Słowa kluczowe: Zbiórka, Edukacja, Wsparcie
Odczytywanie danych w Google Analytics
Dane UTM można odnaleźć za pośrednictwem Google Analytics w trzech raportach:
- Przegląd pozyskiwania ruchu (Acquisition overview)
- Pozyskiwanie użytkowników: Podstawowe grupowanie kanałów dla pierwszego użytkownika (User acquisition: First user default channel grouping)
- Pozyskiwanie ruchu (Traffic acquisition)
Dzięki monitorowaniu tagów organizacje pozarządowe mają dostęp do cennych informacji, pomagają w szybszym i łatwiejszym podejmowaniu decyzji marketingowych, zwiększeniu zaangażowania odbiorców i finalnie osiągnięciu lepszych rezultatów w promocji swoich misji społecznych.
Dowiedz się więcej
- Polub się z Google Analytics
- Sprawdź Kompetencje Cyfrowe swojej organizacji pozarządowej
- Umów się na konsultację z pracownikiem TechSoup Polska.
Działania organizacji w latach 2022-24 dofinansowane z Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.
Źródło: TechSoup Polska