Skuteczne działania odpowiadają na realne potrzeby społeczności! Analiza wyników ankiety z pomocą AI
Wiedza o potrzebach odbiorców pozwala organizacjom społecznym lepiej planować swoje działania. Jednak samo zebranie informacji to dopiero początek. Dlatego w dzisiejszym artykule pokażemy, jak skorzystać z pomocy sztucznej inteligencji, a konkretnie chata Copilot, do analizy wyników ankiet. Pozwoli to na wyciągnięcie istotnych wniosków, które pomogą organizacjom lepiej odpowiadać na potrzeby społeczności.
Jak skutecznie analizować dane, aby pozyskać z nich przydatne informacje?
W poprzednim artykule pisałam o tym, jak ważne jest zbieranie potrzeb osób z otoczenia organizacji. Dzięki temu nie bazujemy na przypuszczeniach, a sięgamy do informacji z pierwszej ręki i możemy lepiej dostosować działania swojej organizacji. Podpowiedziałam też, jak za pomocą asystenta AI w ChatGPT przygotować badania ankietowe, stworzyć hipotezy czy pytania dostosowane do naszych odbiorców.
Stworzenia dobrej ankiety i zebranie odpowiedzi to pierwszy krok. Dziś idziemy dalej. By w oparciu o zebrane informacje stworzyć skuteczne działanie, musimy dobrze przeanalizować informacje i wyciągnąć wnioski. To wnioski dają nam konkretne wskazówki, jak możemy zaadresować odkryte potrzeby np. gdy dowiemy się, że osoby z naszej społeczności mieszkają w miejscach oddalonych od naszej siedziby, może warto byłoby postawić na działania online, które będą dla nich bardziej dostępne?
Ankieta jest prostą formą zbierania potrzeb w ustrukturyzowany sposób. Pamiętajcie, że jest to narzędzie ilościowe, czyli takie, które pozwoli nam zebrać dużo danych, ale nie będą to informacje pogłębione. Dlatego potrzebujemy minimum kilkunastu odpowiedzi, które dadzą nam szerszy ogląd problemu. Ważne też, aby ankieta skierowana była do możliwie jak najbardziej konkretnej grupy. Dzięki temu mamy większą pewność, że zebraliśmy opinię osób, do których chcemy kierować działanie.
Poszukiwane odpowiedzi powinny wynikać z hipotezy i pytań badawczych
Aby skutecznie przeanalizować ankietę, warto odnieść się do hipotez i pytań badawczych, który określiliśmy na początku tworzenia badania ankietowego (jeśli nie wiesz, jak to zrobić, sięgnij do poprzedniego wpisu). Dzięki temu będziemy dokładnie wiedzieli, na jakie pytania szukamy odpowiedzi, proces będzie bardziej ułożony i nie pogubimy się.
Przenalizuj odpowiedzi szybko i skutecznie z pomocą asystenta AI
Odpowiedzi na naszą ankietę może być naprawdę dużo, od kilkudziesięciu do nawet kilkuset. Początkowo ten ogrom danych może wydawać się przytłaczający i trudny do analizy. Dlatego potrzebujemy sposobów na uporządkowanie i zliczenie poszczególnych odpowiedzi. Oczywiście, wiele osób wskaże, że można zrobić to w arkuszu kalkulacyjnym np. Excel. Jednak nie każdy zna zaawansowane narzędzia i formuły.
Z pomocą w takiej sytuacji może przyjść asystent AI. Na początku drogi z badaniami świetnie się sprawdzi i pozwoli Ci szybko przeanalizować odpowiedzi. Sztuczna inteligencja doskonalone rozumie komunikaty ludzkie. W rozmowie z chatem nie musisz opierać się na formułach matematycznych. Wystarczy proste, ale precyzyjne polecenie np. zlicz i pogrupuj miejsca zamieszkania z zamieszczonych poniżej odpowiedzi.
Analiza odpowiedzi krok po kroku na przykładzie Copilota
Poniżej prezentuję przykładowy proces analizy ankiety przy pomocy Copilota, chata Microsoft, który wykorzystuje model językowym GPT4. Z mojego doświadczenia wynika, że świetnie radzi sobie z porządkowaniem i zliczaniem. Wystarczy skopiowanie i wklejenie tabeli z arkusza kalkulacyjnego, a Copilot „zrozumie” jej strukturę i poprawnie policzy odpowiedzi.
Bardzo rzadko zdarzają się błędy w takich prostych operacjach, natomiast gorzej radzi sobie z zestawianiem dwóch pytań. Pamiętaj, że warto od czasu do czasu go sprawdzić (w końcu to tylko asystent 😉).
W tej tabeli zebrałam przykładowe odpowiedzi na badanie ankietowe dotyczące organizacji warsztatów o zdrowiu psychicznym skierowanych do młodzieży. Dokładny proces tworzenia hipotez oraz pytań zawarłam w poprzednim artykule.
Zacznijmy od prostego pytania o dane demograficzne, które będą podstawą do określenia zawężonej grupy odbiorców naszego działania.
Przygotowuję warsztaty dla młodzieży dotyczące dbania o zdrowie psychiczne. Zapytałam uczestników o ich wiek, miejsce zamieszkania i klasę do której chodzą. Poniżej ich odpowiedzi. Podsumuj je, zliczając dokładnie odpowiedzi.
[wklejona tabela z odpowiedziami]
Zapytałam też o doświadczenia i trudności dotyczące zdrowia psychicznego. Poniżej odpowiedzi. Podsumuj je, zliczając dokładnie odpowiedzi.
Ważna była dla mnie preferowana forma zdobywania wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego. Zlicz odpowiedzi na poniższe pytania.
Ważna była dla mnie preferowana forma zdobywania wiedzy dotyczącej zdrowia psychicznego. Zlicz odpowiedzi na poniższe pytania.
Niezwykle ważny jest też dla mnie podział preferencji i wpływ dostępności warsztatów w okolicy na udział.
Zestaw odpowiedzi „na żywo" i „online" z pytaniem „ Czy dostępność warsztatów w Twojej okolicy wpłynie na Twój udział?”
Istotna będzie też preferowana forma warsztatów oraz doświadczenie uczestników.
Zlicz odpowiedzi na poniższe pytania.
Zestaw odpowiedzi na te dwa pytania o preferencje: „Czy byłbyś/byłabyś skłonny/skłonna dzielić się swoimi przeżyciami i doświadczeniami w grupie warsztatowej?" i „Czy wolisz warsztaty, które skupiają się na rozmowach i dyskusjach, czy raczej te, które zawierają praktyczne ćwiczenia i aktywności?
Podsumuj odpowiedzi na pytania ankietowe w formie tabeli.
Za pomocą kilku pytań podstawowych i zestawień odpowiedzi mamy gotową tabelę, która posłuży nam do prezentacji wyników oraz wyciągania wstępnych wniosków.
Zanim zaczniesz opracowywać swoje wyniki z pomocą Copilota, mam kilka wskazówek:
- Na początku opisz zwięźle w konwersacji kontekst, co to za badanie, w jakim celu zostało stworzone, jakie dane chcesz przeanalizować.
- Pamiętaj, żeby zapytania były bardzo konkretne. Wskaż jakie dane mają być przeanalizowane np. wiek, miejsce zamieszkania i w jakiej formie podane np. Lista konkretnych miast z liczbą osób w nich mieszkających. Świetnie sprawdziło mi się też użycie sformułowania „podsumuj dane dokładnie zliczając odpowiedzi.”
- Uważaj na zestawianie odpowiedzi. Copilot często nie radzi sobie ze zliczeniem osób, które odpowiedziały identycznie na dwa pytania np. „zestaw odpowiedzi o najczęstsze problemy z preferencjami dotyczącymi tematów poruszanych na warsztatach”.
- Nie proś o tworzenie wykresów. Niestety Copilot nie radzi sobie jeszcze z przedstawianiem danych w ten sposób. Chyba, że zależy Ci na ładnym obrazku. 😉
Czas na wnioski! To one pomogą Ci tworzyć skuteczne działania
Etap wycąagania wniosków jest moim zdaniem jednym z najtrudniejszych kroków. Często wymaga bowiem połączenia odpowiedzi na kilka pytań, a dane nie zawsze są jednoznaczne. Czasami też bazujemy na zbyt małej liczbie odpowiedzi np. w momencie, w którym 8 osób odpowiedziało twierdząco i przecząco na pytanie o spadek nastroju, nie możemy założyć, że proporcje rozkładają się podobnie w całej grupie młodzieży potencjalnie zainteresowanej naszymi warsztatami. W takich momentach warto podpierać się wiedzą z badań na dużej grupie oraz raportów.
Czasami udzielane odpowiedzi nie pozwalają na wyciągnięcie konkretnego wniosku np. rozkład odpowiedzi nie jest jednoznaczny. W takim przypadku możemy spróbować zgłębić dany temat np. poprzez rozmowy indywidualne z konkretną grupą lub stworzenie pogłębiającego badania ankietowego.
Mimo kilku pułapek, które możemy napotkać, z odpowiedzi na kilkanaście pytań od kilkudziesięciu osób możemy wyciągnąć wiele cennych informacji, które pomogą sprawnie wyznaczyć nam kierunek działań lub dadzą informację o tym, czego nie robić.
Poniżej kilka wniosków z mojego badania
- nie ma wyraźnej przewagi jednej z płci, a w ankiecie było najmniej odpowiedzi od osób w wieku 13 i 18 lat
- 5 osób jest z Warszawy, 4 z okolic Warszawy (Mińsk Mazowiecki i Łomianki) oraz 4 osoby z niedaleko położonej od stolicy Łodzi – może to być wskazówka na temat tego, w jakim miejscu warto zorganizować warsztaty
- 6 osób na 16 badanych odpowiedziało, że najlepszą formą przekazywania wiedzy o zdrowiu psychicznym będą warsztaty grupowe, co wskazuje na potencjał rozwijania tej formy
- najwięcej osób wskazało problem trudności w zmotywowaniu się, jako najbardziej kluczowy w odpowiedzi na pytanie o często spotykane trudności i obszary nad którymi chcą pracować
Czasami badania wykorzystywane są nie tyle do zbadania konkretnych preferencji, a do sprawdzenia, czy w ogóle istnieje zainteresowanie tematem. W momencie, w którym wiele osób odpowie, możemy domyślać się, że jest to temat ważny do naszej społeczności i warto go rozwijać.
Przy odpowiednim zakomunikowaniu i zgodzie na kontaktowanie się w przyszłości z osobami wypełniający ankietę, zyskujemy też bazę potencjalnych odbiorców działań. Możemy wykorzystać ją później np. do komunikacji marketingowej.
No to do dzieła! Podziel się w komentarzu, jak Ci poszło.
Przeczytaj także:
Narzędzia AI w Canva. Sztuczna inteligencja w świecie grafiki
Nigdy więcej błędów w tekście dzięki LanguageTool
Nie masz pomysłu na kampanię storytellingową organizacji? Skorzystaj z pomocy sztucznej inteligencji
Naucz się rozmawiać z plikami PDF. Poznaj ChatPDF napędzany przez sztuczną inteligencję
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Odwiedź nasz blog i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych materiałów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0