Jak poznać potrzeby społeczności? Zacznij od pytań! Badania ankietowe z pomocą sztucznej inteligencji
Jednym z najważniejszych wyzwań organizacji społecznych jest dostosowywanie działań do dynamicznie zmieniających się potrzeb odbiorców i odbiorczyń. Dlatego dziś podpowiadamy, jak z pomocą prostych ankiet i wsparcia sztucznej inteligencji, np. ChatGPT, możemy głębiej zrozumieć i efektywniej odpowiadać na potrzeby społeczności.
Warsztaty, na które nikt nie przyszedł
Wymyślasz świetne warsztaty z zaawansowanych technik oddechowych dla młodzieży. Mocno wierzysz w ten temat, ponieważ raporty wskazują, że młodzi ludzie mają ogromny problem ze stresem. Intensywnie promujesz swoje wydarzenie i… nikt nie przychodzi. Dlaczego? Czy promocja nie zadziałała? Pojawił się błąd w dacie? W tym przypadku okazało się, że większa część grupy docelowej warsztatu zupełnie nie znała technik oddechowych, nie wiedziała, jak udział w warsztacie pomoże im ze stresem. Dodatkowo warsztat zaplanowany był na piątek wieczorem, kiedy młode osoby spotykają się na mieście lub na wieczór z grami planszowymi.
Czy można było zapobiec tej sytuacji?
Dlaczego warto poznawać potrzeby odbiorców?
Może wydawać się, że działając w organizacji pozarządowej, doskonale znamy potrzeby naszych odbiorców i odbiorczyń oraz wiemy, na jakie problemy odpowiadają nasze działania. A może to tylko nasze przypuszczenia? W otoczeniu organizacji z czasem pojawiają się nowe osoby, w kraju i na świecie zachodzą ciągłe zmiany, zmieniają się też ludzie i ich oczekiwania.
Zamiast zakładać z góry, lepiej dowiedzieć się u źródła, zapytać osoby z otoczenia organizacji, czego aktualnie potrzebują, jakie mają zdanie, przyzwyczajenia i przemyślenia. Dzięki temu nasze działania będą miały podstawę i potwierdzenie, a my zmiejszymy ryzyko, że nikt nie przyjdzie na warsztaty… Odpowiedzi mogą wyznaczyć też nowe ścieżki działania i przynieść nowe pomysły.
Ankieta – proste narzędzie do zbierania potrzeb
Oczywiście istnieje wiele sposobów na odkrywanie potrzeb, od czytania raportów, przez indywidualne rozmowy, grupy fokusowe czy warsztaty. Na początku jednak chciałabym zaproponować Wam przeprowadzenie prostej ankiety. Jest to przystępna, krótka i elastyczna forma, łatwa do wypełnienia w dowolnym momencie.
Kiedy warto użyć ankiety?
- Kiedy chcemy zebrać informację zwrotną dotyczącą działań od konkretnej grypy odbiorców np. uczestników i uczestniczek warsztatów, wydarzenia, użytkowników i użytkowniczek strony internetowej, systemu do składania wniosków. Zapytajmy wtedy o opinię i dotychczasowe doświadczenia. Co było dobre, a co można jeszcze poprawić? Czego brakuje, a co było problematyczne? W ten sposób damy także przestrzeń na pomysły, które ma nasz odbiorca.
- Kiedy chcemy wprowadzić coś nowego np. nowy cykl warsztatów, nowy produkt czy usługę – skupiamy się wtedy na odkrywaniu bolączek, marzeń i aspiracji, pytamy o przyzwyczajenia i dotychczasowe sposoby działania.
- Kiedy chcemy podsumować dłuższe działanie oraz sięgnąć po inspirację na przyszłość – świetnym przykładem jest ankieta blogowa, którą przesyłamy co roku naszym czytelnikom i czytelniczkom. Dzięki temu wiemy na przykład, jakich treści chcecie więcej.
Jak stworzyć ankietę z pomocą ChatGPT?
Jak zabrać się za tworzenie ankiety?
- Określ hipotezę badawczą – najlepiej jedno ogólne pytanie, na które szukasz odpowiedzi wśród odbiorców np. Jak młode osoby dbają o swoje zdrowie psychiczne i jak możemy im w tym pomóc?
- Określ grupę docelową, do której kierujesz badanie – powinny być to osoby mające styczność z Twoją organizacją. Najlepiej dokładnie określić cechy tej grupy, np. młodzież w wieku 10-15 lat z Krakowa zainteresowana zdrowiem psychicznym. Wysyłanie ankiety do przypadkowej grupy nie dostarczy Ci wiarygodnego obrazu o potrzebach odbiorców i odbiorczyń.
- Określ pytania badawcze.
- Na podstawie pytań badawczych stwórz pytania do ankiety i przygotuj ją w formie cyfrowej np. Google Forms.
- Udostępnij ankietę i zbieraj wyniki.
A teraz weźmy się do pracy i skorzystajmy z pomocy ChatGPT.
Na samym początku krótko określ, czym zajmuje się Twoja organizacja, do kogo kieruje działania. Napisz, że planujesz stworzyć ankietę badającą problemy i potrzebujesz pomocy.
Uwaga! Unikaj konkretnych nazw, imion i danych wrażliwych.
PROMPT (komenda do ChatGPT):
Hej, działam w małej organizacji pozarządowej, która oferuje wsparcie i informacje dla młodzieży w kwestiach zdrowia psychicznego. Organizacja chciałaby stworzyć cykl warsztatów dla młodych osób. Grupą docelową jest młodzież w wieku 13-18 lat z całej Polski. Chcę dowiedzieć się, jakie są potrzeby tej grupy. Tworzę właśnie badanie ankietowe dla organizacji i potrzebuję Twojej pomocy jako asystenta. Stwórz proszę 1-zdaniowy opis problemu badawczego.
Poproś teraz ChatGPT o pomoc w stworzeniu pytań badawczych. Wybierz te, które najbardziej pasują do Twoich założeń.
PROMPT (komenda do ChatGPT):
Dziękuję. Na podstawie problemu badawczego określ cel badań w postaci pytań badawczych. Jakie informacje należy uzyskać dzięki badaniom? Na jakie pytania szukamy odpowiedzi? Jakich danych brakuje? Jakie są hipotezy? Jakie są podejrzenia co do zjawisk lub zależności?
A teraz czas stwórz właściwe pytania badawcze do ankiety. Odpowiedzi ChatGPT traktuj jako podpowiedzi. Inspirując się propozycjami, stwórz własne pytania. Możesz poprosić też o rozwinięcie Waszych pomysłów.
PROMPT (komenda do ChatGPT):
Dziękuję. A teraz na podstawie hipotez badawczych zaproponuj 20 pytań do ankiety. Zadbaj, żeby pojawiło się co najmniej kilka pytań otwartych. Pytania powinny być łatwe do zrozumienia dla młodzieży i skupiać się na odkryciu potrzeb związanych z warsztatami. Do pytań zamkniętych zaproponuj sugerowane odpowiedzi.
Czasami wymyślone przez nas pytania zawierają skomplikowane czy branżowe zwroty np. kondycja psychiczna. Poproś ChatGPT o uproszczenie takich pytań, aby były bardziej zrozumiałe dla odbiorców. Możesz poprosić też o zmianę pytania zamkniętego na otwarte lub o pytania pogłębiające.
PROMPT (komenda do ChatGPT):
Przeformułuj to pytanie na prostsze, dostosowane do młodzieży: Czy miałaś/miałeś kiedyś trudności związane z brakiem akceptacji społecznej w kontekście problemów zdrowia psychicznego?
Tak może wyglądać przykładowa rozmowa z chatbotem, konkretnie ChatGPT. Pamiętaj, że pytania wymagają dopracowania i nie zawsze są trafne. W docelowej ankiecie zadbaj o logiczne ułożenie treści.
Dopracowane pytania przenieś do formularza (np. Google Forms). Na początku ankiety zapytaj o dane demograficznych np. wiek, wielkość miasta zamieszkania, szkoła. Pamiętaj też, żeby zbierać tylko kluczowe dane dla Twojego działania.
Najczęstsze błędy w tworzeniu ankiet
- Nieokreślona grupa badawcza – często spotykam się ze stwierdzeniem „Nasze działania są dla wszystkich”. Pamiętaj, że inne potrzeby ma licealista, a inne dorosły. Grupa zdefiniuje rodzaj pytań, konteksty i użyty język.
- Pytania sugerujące, czy potwierdzające tezę – wpadliście na świetny pomysł i próbujecie go teraz potwierdzić badaniami np. „Czy uważasz, że warsztaty z technik oddechowych są korzystne dla młodzieży?” Odpowiedź twierdząca nie znaczy jeszcze, że ktoś jest chętny wziąć w nich udział. Niestety często nawet deklaracje zainteresowania nie oznaczają, że osoba zdecyduje się coś zrobić, dlatego warto poznać prawdziwe motywacje i bolączki.
- Za dużo pytań – pamiętajcie, że osoba odpowiadająca w ankiecie poświęca swój wolny czas. Łatwo może się zniechęcić, jeśli ankieta będzie za długa lub zbyt trudna. Możesz pomyśleć o drobnej nagrodzie za wypełnienie np. pierwszeństwo w zapisie na warsztaty czy darmowe materiały do pobrania.
- Za mała liczba odpowiedzi – ankieta to narzędzie ilościowe. Ze względu na brak możliwości dopytania, zależy nam na minimum kilkunastu odpowiedziach, które pokażą różne punkty widzenia i pozwolą na wyciągnięcie ogólnych wniosków.
- Pytania w ankiecie mają formę pytań badawczych – pytania badawcze służą nam do zgłębienia problemu. Nasi odbiorcy natomiast myślą głównie przez pryzmat swoich doświadczeń, a pytania powinny być dla nich zrozumiałe. Zamiast pytać: „Jaki wpływ Twoim zdaniem mają warsztaty na poprawę zdrowia psychicznego u młodych osób?” zapytajmy osoby, które wzięły udział w poprzednich warsztatach: „Jaki wpływ na Twoje zdrowie psychiczne miał udział w zajęciach? Jakie poznane techniki wprowadziłeś/łaś do swojej codzienności?”
Badania ankietowe z pomocą sztucznej inteligencji. Podsumowanie
Badania pozwalają nam lepiej dopasować działania organizacji do potrzeb naszych odbiorców i odbiorczyń. Dzięki temu możemy trafniej kierować naszą ofertę, komunikację czy promocję działań. Zebrane dane mogą pomóc też jako argumentacja we wniosku o dofinansowanie. Regularne pytanie odbiorców i trafne odpowiadanie na ich pragnienia sprawia, że rośnie zaufanie i przywiązanie do organizacji, a my zyskujemy oddaną społeczność. Podczas pracy koncepcyjnej nad ankietą i pytaniami warto skorzystać z pomocy sparing partnera, jakim może być ChatGPT, Microsoft Copilot, czy Google Gemini.
Przeczytaj także
O tym, jak Sektor 3.0 edukuje na co dzień z obszaru sztucznej inteligencji, można dowiedzieć się więcej dzięki lekturze bloga, słuchając podcast oraz biorąc udział w kursach online w ramach e-learningu.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych materiałów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0