Sztuczna inteligencja dla dobra społecznego. Jak można wykorzystać dostępne rozwiązania?
Szerokie wykorzystanie narzędzi opartych o sztuczną inteligencją sprawia, że w każdym sektorze pojawia się mnóstwo pytań. Czy AI zmieni przyszłość organizacji społecznych? Czy modele językowe, takie jak bijący rekordy popularności ChatGPT, mogą służyć dobru wspólnemu, lub bardziej przyziemnie, pomagać nam w pisania wniosków grantowych?
Każdy słyszał, nie każdy używa… a może?
Choć sztuczna inteligencja nie ma jednej przyjętej definicji, możemy uogólnić, że to program komputerowy, który może podjąć się trudnych zadań. Potrafi przeszukiwać zasoby wiedzy, stworzyć obraz na podstawie opisu, a nawet podszywać się pod czyjś głos, mając do dyspozycji tylko jego próbkę. Choć to najnowsze rozwiązania, jest spora szansa, że ze sztucznej inteligencji korzystaliśmy już przynajmniej kilkukrotnie.
Inteligentnych rozwiązań mamy całe mnóstwo. Wykorzystują GPS, żeby podpowiedzieć nam najkrótszą trasę, filtrują SPAM w skrzynkach pocztowych, prognozują pogodę i dobierają piosenki według gustu.
Teraz jednak przyszła prawdziwa zmiana i krok milowy. Sztuczna inteligencja zaczęła wykonywać zadania kreatywne. Napisze piosenkę lub tekst reklamowy, poprawi błędy stylistyczne i interpunkcyjne, w kilka chwil znajdzie odpowiedź na pytanie i poda ją w przystępnej formie. To możliwości, które są w zasięgu ręki, ale jak mogą je wykorzystać organizacje społeczne?
POSŁUCHAJ NASZEGO PODCASTU:
Kiedyś pozwoliłem sobie zażartować, że nie interesują mnie żadne nowe oprogramowania, o ile nie są w stanie napisać dobrych wniosków grantowych dla organizacji. Zdaje się, że się zbliżamy do tego momentu, kiedy to będzie możliwe i to rodzi szereg problemów, na przykład, jak będzie uznawane autorstwo takiego wniosku
– Jacek Królikowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.
Wykorzystaj ChatGPT, żeby pisać lepsze wnioski grantowe
Skoro możliwości są wielkie, to powstaje jeszcze większe pytanie: jak z nich korzystać? Potrzebujemy konkretnego zadania i problemu, który spróbujemy rozwiązać. ChatGPT pomoże nam generować e-maile, poprawi artykuł, zaproponuje tematykę postów do social mediów. Może także pomóc w pozyskiwaniu środków dla organizacji.
Modeli predykcyjnych warto użyć, aby określić, do kogo najlepiej kierować zapytania i z którymi osobami warto nawiązać współpracę. W ten sposób organizacje mogą podnosić swoją efektywność i zwiększać szanse na pozyskanie funduszy potrzebnych do realizacji ich celów.
Jeśli mamy wniosek, możemy zapytać ChatGPT, co o nim sądzi. Jak mówi Pamela Krzypkowska z Microsoft, wystarczy duży nacisk położyć na to, o co prosimy nasze narzędzie. Jak może brzmieć przykładowa komenda?
(…) wyobraź sobie, że jesteś grantodawcą dla organizacji społecznych, które zajmują się na przykład tym i tym. I ja jestem organizacją taką, która zajmuje się tym i tym, i to jest mój wniosek. Co powiesz o tym wniosku? Co mogłabym tutaj dodać?
Najważniejszy jest opis i kontekst. Możemy zapytać, dlaczego nasz wniosek zostałby odrzucony, albo czego w nim brakuje. Ważne, by do rozwiązań czatowych nie wrzucać danych osobistych, wrażliwych czy jakichkolwiek, które mogłyby zostać wykorzystane przez osoby trzecie.
Przeczytaj także:
- Za mało czasu na marketing? Zatrudnij sztuczną inteligencję w swoim NGO!
- Sztuczna inteligencja w praktyce. Jak korzystać z ChatGPT?
- Przewodnik po sztucznej inteligencji w edukacji
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Pamela Krzypkowska: Architektka Danych i Sztucznej inteligencji w Microsoft, pracująca z klientami rynku Enterprise nad flagowymi projektami w tych obszarach w Polsce. Zajmuje się głównie operacjonalizacją procesów uczenia maszynowego (MLOps), budowaniem modeli uczenia maszynowego na platformach Databricks i Azure ML oraz pracą z modelami generatywnymi w Azure OpenAI. Jest członkinią grup ds. Etyki i Cyberbezpieczeństwa AI działających przy KPRM oraz wykładowczynią na Akademii Leona Koźmińskiego i Politechnice Warszawskiej. Jej główne obszary zainteresowań to sieci neuronowe, etyka AI i filozofia umysłu. Ukończyła Informatykę na Politechnice Warszawskiej oraz Filozofię na Uniwersytecie Warszawskim.
Jacek Królikowski: Prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, specjalizuje się w metodologii szkoleń i zarządzania projektami. Od 2008 roku kierował działaniami szkoleniowymi realizowanymi przez FRSI w ramach Programu Rozwoju Bibliotek. Ma doświadczenie pracy w instytucjach publicznych (Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli) i organizacjach pozarządowych (Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej). Jako ekspert Rady Europy uczestniczył w programach realizowanych przez tę organizację w latach 1995 – 2005, głównie na Bałkanach. Od 2005 działał jako niezależny ekspert, świadcząc usługi w zakresie analiz i badań społecznych, opracowywania projektów, szkoleń i zarządzania projektami dla firm, organizacji pozarządowych i instytucji publicznych. W latach 2006 – 2008 zarządzał dużymi projektami szkoleniowymi realizowanymi przez UNDP i Delegację Komisji Europejskiej dla służby cywilnej.
Źródło: Sektor 3.0