Ruszył pilotażowy cykl szkoleń ze sztucznej inteligencji dla organizacji społecznych
Jak usprawniać pracę w organizacji społecznej dzięki wsparciu sztucznej inteligencji? Jak skutecznie wdrażać narzędzia AI i współpracować przy ich pomocy w zespole? Na te pytania będą szukali odpowiedzi przedstawiciele organizacji społecznych w ramach pilotażowego projektu realizowanego w programie Sektor 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Partnerami projektu są DELab UW, Campus AI i Google Polska.
Sztuczna inteligencja jest istotnym tematem licznych dyskusji, szczególnie w ostatnich dwóch latach, także odnośnie jej roli w organizacjach społecznych. Obecnie nie tylko umiejętność obsługi modeli generatywnych, z których wyrosła jej popularność, staje się kluczową kompetencją cyfrową. AI nie jest już tylko jedną platformą, której obsługi trzeba się nauczyć. Sztuczna inteligencja to funkcja coraz częściej jest elementem narzędzi, z których już korzystamy na co dzień. Wsparcie ze strony AI może być kluczowym elementem działalności trzeciego sektora, który nierzadko zmaga się z niewystarczającym zatrudnieniem czy budżetem. Innymi słowy, AI może stać się „pracownikiem”, którego NGO-sy tak często potrzebują.
– Sztuczna inteligencja coraz śmielej wkracza w naszą codzienną pracę. Po okresie fascynacji i testów szukamy sposobu, aby AI realnie wspierała nasze działania – mówi dr Dawid Szarański, dyrektor programu Sektor 3.0. – W ramach nowego projektu chcemy budować kompetencje w tym zakresie oraz wskazać, w jakich obszarach działań organizacji może mieć ona praktyczne zastosowanie i przyspieszać rozwój – dodaje.
Uczestnicy i uczestniczki pilotażowej edycji szkoleń to 25 osób reprezentujących organizacje pozarządowe współpracujące z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności. Głównym założeniem tego projektu edukacyjnego jest podniesienie kompetencji przedstawicieli organizacji społecznych w zakresie wiedzy o AI (ang. artificial intelligence). Nauka będzie się odbywać w modelu hybrydowym. W pierwszym kroku uczestnicy otrzymali dostęp do platformy szkoleniowej Campus AI, która w asynchroniczny sposób zapewni im wiedzę teoretyczną i holistycznie wprowadzi w świat sztucznej inteligencji.
– Technologie AI mogą znacząco wspierać działania organizacji pozarządowych. Współpraca w tym projekcie jest dla nas ważna, ponieważ wierzymy, że dzięki wiedzy i narzędziom, które zdobędą, będą mogły jeszcze efektywniej służyć swoim społecznościom i przyczyniać się do rozwiązywania ważnych problemów społecznych – mówi Aureliusz Górski z Campus AI.
Uczestnicy wezmą także udział serii całodniowych warsztatów, w trakcie których zaprezentowane zostaną praktyczne scenariusze działań z użyciem najpopularniejszych narzędzi wspierających codzienną pracę w organizacji, jak Google Gemini czy ChatGPT. Wśród planowanych tematów znalazły się m.in.: tworzenie materiałów marketingowych i edukacyjnych (audio, wideo), pisanie wniosków i aplikacji grantowych, generowanie obrazów i napisów do filmów, kreatywne generowanie rozwiązań i pomysłów. Ćwiczenia praktyczne obejmą najpopularniejsze modele generatywne funkcjonujące dziś w użyciu. Swoimi doświadczeniami w tym zakresie podzieli się m.in. ekspert Google Polska, partner inicjatywy.
Częścią projektu będzie także realizowana wspólnie DElab UW analiza obszarów do wdrażania AI w działaniach społecznych oraz próba opracowania zaleceń w tym obszarze. W efekcie osoby działające społecznie otrzymają praktyczne wskazówki w zakresie sposobów wykorzystania sztucznej inteligencji w celu optymalizacji pracy, zwiększenia produktywności oraz usprawnienia działań.
– Generatywna AI dopiero zaczęła się rozwijać, ale co odważniejsze firmy już wdrażają oparte na niej rozwiązania. Zmieniają przy tym swoje modele biznesowe i operacyjne: wprowadzają efektywne zarządzanie w oparciu o dane, przekształcają relacje z klientami, rozwijają w nieoczekiwanych kierunkach swoje produkty i usługi. Na podobne korzyści mogą liczyć organizacje pozarządowe. Przygoda z oswajaniem gen AI dopiero się zaczyna! – mówi prof. Katarzyna Śledziewska, dyrektor zarządzająca DELab UW.
Po zakończeniu cyklu szkoleniowego, organizatorzy wraz z partnerami przedstawią wnioski i rekomendacje dla trzeciego sektora w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w codziennych działaniach organizacji pozarządowych.
O tym, jak Sektor 3.0 edukuje na co dzień z obszaru sztucznej inteligencji, można dowiedzieć się więcej dzięki lekturze Bloga, słuchając Podcastu oraz biorąc udział w kursach online w ramach E-learningu.
Interesujesz się nowymi technologiami i chcesz w oparciu o nie rozwijać swoją organizację? Zajrzyj również na blog Sektora 3.0 i dołącz do naszego newslettera, by nie przegapić kolejnych przydatnych tekstów. Zapraszamy!
Źródło: Sektor 3.0