Poznaj program współpracy. Formy współpracy finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi
Drugi rozdział warszawskiego programu współpracy poświęcony jest finansowym formom współpracy Urzędu m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi. Można się z niego dowiedzieć m.in. co – oprócz dotacji – oferuje Miasto, kiedy ogłaszane są konkursy ofert i jaka w tym rola komisji dialogu społecznego.
Formy współpracy finansowej Miasta z organizacjami pozarządowymi
Finansowa współpraca Miasta i organizacji pozarządowych w Warszawie może się odbywać w następujących formach:
- powierzania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na finansowanie jego realizacji;
- wspierania realizacji zadania publicznego poprzez udzielenie dotacji na dofinansowanie jego realizacji;
- oddania w najem na preferencyjnych warunkach należących do Miasta lokali użytkowych organizacjom pozarządowym na cel prowadzonej przez nie działalności pożytku publicznego;
- dzierżawy na preferencyjnych warunkach należących do Miasta nieruchomości na potrzeby realizacji zadań na rzecz mieszkańców;
- udzielania poręczeń organizacjom pozarządowym starającym się o przyznanie kredytu lub pożyczki na realizację zadań publicznych skierowanych do mieszkańców
Zlecanie realizacji zadań publicznych następuje w trybie konkursu ofert oraz w trybie małych dotacji na podstawie oferty organizacji pozarządowej, chyba że przepisy odrębne przewidują inny tryb zlecenia. Zasady przyznawania dotacji w trybie konkursu ofert określone są w procedurze konkursowej, zaś małe dotacje określone są w oddzielnym trybie.
Miasto może zawierać z organizacjami pozarządowymi umowy o wsparcie lub o powierzenie zadań publicznych na czas realizacji zadania lub na czas określony nie dłuższy niż 5 lat.
Powierzanie wykonania zadań publicznych może nastąpić w innym trybie, jeżeli dane zadania można zrealizować efektywniej w inny sposób, określony w odrębnych przepisach. W szczególności poprzez zakup usług od organizacji pozarządowych, prowadzących działalność gospodarczą lub odpłatną działalność pożytku publicznego, na zasadach i w trybie określonych w ustawie z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.
Przy zakupie usług należy rozważyć zastosowanie klauzul społecznych lub innych istotnych kryteriów społecznych. Szczegółowe wytyczne stosowania klauzul społecznych w Urzędzie m.st. Warszawy zostały określone w zarządzeniu nr 1504/2021 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 24 sierpnia 2021 r. w sprawie stosowania klauzul społecznych oraz społecznych kryteriów oceny ofert w zamówieniach publicznych udzielanych w Urzędzie m.st. Warszawa i wybranych jednostkach organizacyjnych m.st. Warszawy.
Miasto może zawierać umowy partnerskie z organizacjami pozarządowymi w celu wspólnej realizacji projektów finansowanych lub współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub środków zewnętrznych, z uwzględnieniem trybu wyboru partnera.
W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej, katastrofy naturalnej lub awarii technicznej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej Miasto może zlecić organizacjom pozarządowym realizację zadań publicznych z pominięciem trybu konkursu ofert.
Oddawanie w najem lokali użytkowych organizacjom pozarządowym na cel prowadzonej działalności pożytku publicznego określa uchwała nr XXIII/663/2019 Rady m.st. Warszawy z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie zasad najmu lokali użytkowych (z późn. zm.), zarządzenie nr 136/2020 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 5 lutego 2020 r. w sprawie zasad najmu lokali użytkowych (z późn. zm.) oraz zarządzenie nr 6056/2014 Prezydenta m.st. Warszawy z dnia 23 maja 2014 r. w sprawie zasad krótkotrwałego udostępniania lokali użytkowych w budynkach wielolokalowych.
Terminy ogłaszania konkursów ofert
W rozdziale 2. Programu współpracy co roku aktualizowane są terminy ogłaszania konkursów ofert na realizację zadań publicznych. Zasadniczo konkursy są ogłaszane do końca listopada (i w zależności od kalendarza na dany rok może to być ostatni roboczy dzień listopada lub pierwszy roboczy dzień grudnia). W programie podane są także terminy ogłaszania specyficznych konkursów, np. na organizację letniego wypoczynku lub na projekty edukacyjne, realizowane w trybie roku szkolnego.
Dla przykładu: w 2024 roku w Programie zapisano następujące terminy ogłaszania konkursów:
1) do 30 listopada 2023 roku dla zadań realizowanych w trakcie całego 2024 roku lub w pierwszej jego połowie;
2) do 29 lutego 2024 roku dla zadań dotyczących wypoczynku dzieci i młodzieży podczas ferii letnich na poziomie dzielnicowym. Dla konkursów ogłaszanych na poziomie biur, termin jest uzgadniany pomiędzy odpowiednim biurem a odpowiednim BKDS-em, jednak nie później niż do 30 kwietnia 2024 roku;
3) do 30 kwietnia 2024 roku dla zadań realizowanych w drugiej połowie roku;
4) do 10 maja 2024 roku dla zadań realizowanych zgodnie z tokiem roku szkolnego.
Niezależnie od tego kalendarza - w miarę potrzeb i możliwości finansowych - mogą być ogłaszane kolejne konkursy ofert na realizację zadań publicznych w danym roku.
W uzasadnionych przypadkach możliwe jest ogłaszanie konkursów ofert na zadania publiczne, których realizacja wymaga kontynuacji w terminie przekraczającym rok budżetowy, jednak nie dłuższym niż 5 lat.
Szczegółowe informacje dotyczące konkursów ofert określone są w procedurze konkursowej.
ZOBACZ także: Jak dostać dotację, czyli procedura konkursowa w Warszawie >
Konsultacje z komisjami dialogu społecznego
Przed ogłoszeniem konkursu ofert biura i wydziały dla dzielnic przedstawiają do konsultacji właściwym merytorycznie KDS-om projekt ogłoszenia konkursowego wraz z załącznikami. W przypadku braku BKDS-u lub DKDS-u przy danym biurze/ danej dzielnicy, projekt ogłoszenia konkursowego wraz z załącznikami przedstawia się właściwemu merytorycznie BKDS-owi działającemu przy innym biurze. W przypadku braku właściwego merytorycznie BKDS-u, BKDS wskazuje WRDPP.
Nie przeprowadza się konsultacji dla dotacji udzielanych ze środków Wojewody Mazowieckiego na realizację zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w zakresie pomocy społecznej, przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz nieodpłatnej pomocy prawnej.
Biuro lub wydział w dzielnicy wskazują termin przeprowadzenia konsultacji wraz z datą ich zakończenia. Co do zasady termin nie może być krótszy niż 21 dni.
Jeżeli KDS wyda opinię w terminie krótszym niż wskazany, to konsultacje uważa się za zakończone.
Jeżeli KDS nie zgłosi uwag we wskazanym terminie, to konsultacje uważa się za zakończone.
ZOBACZ także: Komisje dialogu społecznego opiniują ogłoszenia konkursowe >
Komisja konkursowa
Oceny merytorycznej ofert dokonują komisje konkursowe, posługując się kartami oceny ofert określonymi w załącznikach do ogłoszeń konkursów.
Komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:
- ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizacje pozarządowe;
- ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
- ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacje pozarządowe będą realizować zadanie publiczne;
- uwzględnia planowany przez organizacje pozarządowe udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania publicznego;
- uwzględnia planowany przez organizacje pozarządowe wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
- uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji pozarządowych, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
W przypadku konkursów ofert ogłaszanych w biurach komisje konkursowe powoływane są przez Prezydenta w trybie zarządzenia.
W przypadku konkursów ofert ogłaszanych w dzielnicach komisje konkursowe powoływane są przez zarząd dzielnicy w drodze uchwały.
W skład każdej komisji na zasadzie równego uczestnictwa wchodzi co najmniej dwóch przedstawicieli Prezydenta oraz co najmniej dwóch przedstawicieli organizacji pozarządowych wskazanych przez właściwe KDS-y.
Szczegółowy tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych określa procedura konkursowa.
ZOBACZ także: Ocena merytoryczna. Kto, jak i według jakich kryteriów ocenia ofertę organizacji? >
Dotacje wyłącznie na realizację zadań publicznych
Dotacje mogą być udzielane wyłącznie na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Środki finansowe pochodzące z dotacji nie mogą być wykorzystywane na zakup gruntów, działalność gospodarczą, polityczną i religijną.
Określone zadanie może być finansowane lub dofinansowywane jedynie ze środków przeznaczonych na jeden konkurs organizowany przez biuro lub wydział dla dzielnicy albo w ramach małej dotacji przyznanej za pośrednictwem biura lub wydziału dla dzielnicy.
W uzasadnionych przypadkach realizacja zadań publicznych może odbywać się poza granicami Miasta i Rzeczypospolitej Polskiej.
Księga Dotacji
W celu zwiększenia przejrzystości oraz efektywności wydatków publicznych Miasto:
- udostępnia Internetową Księgę Dotacji, zawierającą listę wszystkich złożonych ofert oraz przyznanych dotacji;
- podaje do publicznej wiadomości listę organizacji pozarządowych realizujących zadania publiczne.
Konsultacje projektu warszawskiego Programu współpracy na 2025 rok
Do 31 lipca 2024 roku trwają konsultacje projektu warszawskiego Programu współpracy na 2025 rok.
Od kilku lat Program współpracy Urzędy m.st Warszawy i organizacji pozarządowych ma ustaloną formę i treść. Proponowane zmiany dotyczą terminów ogłaszania konkursów (jest to związane z dostosowaniem do kalendarza rocznego) oraz zadań, które będą realizowane priorytetowo w kolejnym roku. Propozycje te są zazwyczaj zaczerpnięte z zapisów wieloletniego Programu Rozwoju Współpracy. W tym roku te propozycje to:
1) wzmocnienie komisji dialogu społecznego;
2) wypracowanie wytycznych dotyczących podzlecania w realizacji zadań publicznych,
3) kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej, w tym m.in. edukacja i wymiana dobrych praktyk między dzielnicami.
Niezależnie od tego, organizacje mogą zgłaszać inne propozycje zmian w projektowanym Programie.
Treść projektu uchwały oraz formularz do zgłaszania uwag znajdują się poniżej oraz na stronie https://um.warszawa.pl/waw/ngo/-/konsultacje-projektu-programu-wspolpracy-na-2025-rok.
Więcej informacji: Konsultacje projektu programu współpracy na 2025 rok
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23