Jesień to pracowity czas dla komisji dialogu społecznego - zarówno branżowych, jak i dzielnicowych. Wtedy trafia do nich najwięcej projektów ogłoszeń konkursowych do zaopiniowania. To jedno z uprawnień KDS-ów, które daje im szczególny wpływ na finansowanie zadań realizowanych przez organizacje społeczne w Warszawie.
Głównym zadaniem merytorycznym branżowych i dzielnicowych komisji dialogu społecznego w Warszawie jest współtworzenie i konsultowanie polityki Miasta w dziedzinie (lub na terenie), w której działa komisja. Oprócz tego komisje mają także inną, bardzo ważną rolę – opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych.
Ogłoszenie konkursowe to merytorycznie najistotniejszy dokument, który w praktyce pokazuje organizacjom pozarządowym, jaki pomysł na działanie ma dana jednostka samorządu – dzielnica czy biuro Urzędu m.st. Warszawy.
Projekt ogłoszenia przygotowuje biuro lub dzielnica
Projekt zarządzenia Prezydenta w sprawie ogłoszenia konkursu ofert przygotowuje odpowiednie biuro lub wydział w Urzędzie Dzielnicy - na podstawie wzoru, który jest załącznikiem do Zarządzenia o procedurze konkursowej. Biuro lub wydział Urzędu Dzielnicy przygotowują także wzór Protokołu Oceny Oferty lub wzór Indywidualnej Karty Oceny Oferty (o ile w danym konkursie stosowany będzie tryb oceny merytorycznej z zastosowaniem Indywidualnej Karty Oceny Oferty), przypisując maksymalne liczby punktów poszczególnym kryteriom/podkryteriom.
Procedura konkursowa przewiduje możliwość modyfikacji zarówno wzoru Protokołu Oceny Oferty, jak i Indywidualnej Karty Oceny Oferty poprzez usuwanie lub dodawanie podkryteriów oceny. Można to robić do momentu ogłoszenia konkursu ofert.
Przed ogłoszeniem projekt trafia do KDS-u
Przed ogłoszeniem konkursu ofert biura lub wydziały urzędów dzielnic przedstawiają projekt ogłoszenia konkursowego wraz z załącznikami do konsultacji właściwym merytorycznie lub dzielnicowo BKDS-om.
W Warszawie działa obecnie 29 branżowych komisji dialogu społecznego i 16 dzielnicowych.
Jeśli zdarzy się, że przy biurze nie działa BKDS (chociaż przy wszystkich tych, które zazwyczaj ogłaszają konkursy dla organizacji BKDS-y działają), biura przedstawiają projekt ogłoszenia konkursowego wraz z załącznikami właściwemu merytorycznie BKDS-owi działającemu przy innym biurze. W przypadku braku właściwego merytorycznie BKDS-u, właściwy BKDS wskazywany jest przez Warszawską Radę Działalności Pożytku Publicznego.
Komisje mają nie mniej niż 21 dni kalendarzowych na wydanie opinii o projekcie ogłoszenia. Jeśli zrobią to wcześniej lub nie wydadzą opinii wcale, konsultacje uważa się za zakończone.
Na co ma wpływ opinia komisji dialogu społecznego?
Przedstawiciele organizacji pozarządowych w KDS-ach to zazwyczaj osoby doświadczone w działalności pozarządowej i w swojej branży. W czasie prac nad ogłoszeniem wnoszą swoją wiedzę o tym, jakie potrzeby mają mieszkańcy i mieszkanki Warszawy i w jaki sposób organizacje mogą (korzystając z finansowania Miasta) na te potrzeby odpowiadać, ale także znają możliwości i ograniczenia samych organizacji, które mogą mieć wpływ na ich większą lub mniejszą zdolność do przeprowadzenia działań, na których zależy Miastu.
Ogłoszenie zawiera takie rzeczy jak: cele oferty, którą organizacja składa; grupa docelowa, z którą organizacja ma pracować; rezultaty, które organizacja powinna w wyniku tej pracy osiągnąć. Na to wszystko wpływ mogą mieć przedstawiciele i przedstawicielki organizacji zasiadających w komisjach dialogu społecznego.
Komisje mogą proponować także np. zmiany wzoru Protokołu Oceny Oferty, jak i Indywidualnej Karty Oceny Oferty poprzez usuwanie lub dodawanie podkryteriów oceny
Nie należy jednak zapominać, że to są konsultacje. Komisje mogą się wypowiedzieć na temat samego ogłoszenia i jego części składowych oraz tematów. Biuro lub Dzielnica może, ale nie musi uwzględniać wszystkich zgłoszonych uwag. Bywają sytuacje, że na część rzeczy się zgadzają, a na część nie.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23