Pierwszy rozdział rocznego Programu współpracy m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych to postanowienia ogólne. Znajdziecie tutaj m.in. informację o tym, co określa program, wytłumaczenie pojęć używanych w całym dokumencie, a także jakie są cel ogólne i szczegółowe programu oraz zasady, na jakich opiera się współpraca finansowa i pozafinansowa organizacji i Miasta.
Co określa program?
W rocznym programie współpracy znajdziecie informacje o tym, w jaki sposób, na jakich zasadach i przy pomocy jakich narzędzi w stolicy odbywa się współpraca organizacji społecznych i m.st. Warszawy.
Program określa:
- cel główny i cele szczegółowe programu;
- zasady współpracy;
- zakres przedmiotowy;
- formy współpracy;
- priorytetowe zadania publiczne;
- okres realizacji programu;
- sposób realizacji programu;
- wysokość środków planowanych na realizację programu;
- sposób oceny realizacji programu;
- informację o sposobie tworzenia programu oraz o przebiegu konsultacji;
- tryb powoływania oraz zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert.
Słowniczek
Pierwszy rozdział zawiera także tzw. słowniczek - czyli wytłumaczenie pojęć stosowanych w dokumencie i odesłanie do odpowiednich aktów prawnych, na podstawie których dana instytucja lub instrument wymieniony w Programie działa.
Są tam m.in. takie pojęcia jak:
- BKDS – branżowe komisje dialogu społecznego działające przy biurach Urzędu m.st. Warszawy;
- ciała dialogu – WRDPP oraz KDS-y;
- DKDS – komisje dialogu społecznego działające w dzielnicach m.st. Warszawy;
- dotacja – dotacja w rozumieniu art. 127 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
- FKDS – Forum Komisji Dialogu Społecznego, którego głównym zadaniem jest wymiana informacji, komunikacja i wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami dialogu;
- inicjatywa lokalna – złożenie przez mieszkańców m.st. Warszawy, bezpośrednio lub za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotu, o którym mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, wniosku o realizację zadania publicznego zgodnie z art. 19b-19h ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- jednostki organizacyjne – niewchodzące w skład Urzędu m.st. Warszawy i nieposiadające osobowości prawnej jednostki budżetowe i zakłady budżetowe m.st. Warszawy oraz instytucje kultury;
- KDS-y – Komisje Dialogu Społecznego, tj. branżowe komisje dialogu społecznego (BKDS-y) i dzielnicowe komisje dialogu społecznego (DKDS-y);
- organizacje pozarządowe – organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
- procedura konkursowa – procedury konkursowe dotyczące przyznawania dotacji organizacjom pozarządowym na podstawie art. 13 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wydane przez Prezydenta m.st. Warszawy;
- procedura wniosków z inicjatywy własnej – procedura w sprawie trybu postępowania w przypadku złożenia przez organizację pozarządową lub podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wniosku o realizację zadania publicznego z inicjatywy własnej przyjętą przez Prezydenta m.st. Warszawy.
itd.
Cel główny i cele szczegółowe
Cel główny programu to rozwijanie współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi, cele szczegółowe to:
- podnoszenie skuteczności i efektywności realizacji zadań publicznych;
- realizację zadań publicznych, o których mowa w § 6 ust. 1;
- wzmocnienie pozycji organizacji pozarządowych i zapewnienie im równych z innymi podmiotami szans w realizacji zadań publicznych;
- wspieranie rozwoju organizacji pozarządowych;
- prowadzenie nowatorskich i efektywnych działań na rzecz mieszkańców oraz tworzenie systemowych rozwiązań dla ważnych problemów społecznych;
- uzupełnienie działań Miasta w zakresie nieobjętym przez struktury samorządowe;
- wzmocnienie wpływu organizacji pozarządowych na proces tworzenia i realizacji polityk publicznych;
- przygotowanie i realizację projektów partnerskich;
- zwiększenie świadomości korzyści z partnerskiej współpracy między jednostkami samorządu terytorialnego i organizacjami pozarządowymi;
- wsparcie rozwoju wolontariatu w organizacjach pozarządowych;
- włączenie organizacji pozarządowych w proces budowania marki „Warszawa”.
Priorytetowe zadania publiczne na dany rok
Priorytetowe zadania publiczne w zakresie współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi określone są w Strategii #Warszawa2030, Strategii rozwiązywania problemów społecznych 2030 i w innych dokumentach strategicznych, w dokumentach wykonawczych do nich oraz w programach przyjętych zgodnie z odrębnymi przepisami.
Co roku – m.in. podczas konsultacji społecznych – określane są trzy nowe zadania publiczne.
W 2024 są to:
- wspólne wypracowywanie założeń do ogłoszeń konkursowych w ramach prac komisji dialogu społecznego;
- wzmacnianie działań promocyjnych prowadzonych konsultacji;
- kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej, w tym m.in. edukacja i wymiana dobrych praktyk między dzielnicami.
W projekcie programu współpracy na 2025 rok zaproponowano następujące zadania priorytetowe:
- wzmocnienie komisji dialogu społecznego;
- wypracowanie wytycznych dotyczących podzlecania w realizacji zadań publicznych,
- kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej, w tym m.in. edukacja i wymiana dobrych praktyk między dzielnicami.
Zasady współpracy
Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi, mająca charakter finansowy lub pozafinansowy, opiera się na poszanowaniu przez obie strony zasad: pomocniczości, suwerenności stron, partnerstwa, efektywności, uczciwej konkurencji, jawności, zrównoważonego rozwoju i równości szans.
Te zapisy zostały zaczerpnięte z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Jednak ich wytłumaczenie (również zapisane w Programie współpracy) jest już specyficznie warszawskie. Po raz pierwszy w tej formie definicje te pojawiły się w Programie w 2012 roku.
Zasada pomocniczości, inaczej subsydiarności – Miasto przekazuje swoje zadania organizacjom pozarządowym, jeśli są one na to gotowe, wycofując się z bezpośredniej realizacji tych zadań. Miasto i organizacje pozarządowe nie powinny ingerować w rozwiązywanie problemów społecznych, jeśli mieszkańcy sami mogą sobie z nimi poradzić;
Zasada suwerenności stron – zarówno organizacje pozarządowe, jak i Miasto zachowują niezależność we wzajemnych relacjach, które powinien cechować szacunek obu stron wobec siebie;
Zasada partnerstwa – przejawia się przede wszystkim w dążeniu do budowania zaufania między stronami dialogu. Obie strony współdziałają na rzecz Miasta i jego mieszkańców, wspólnie określają cele i ponoszą odpowiedzialność za realizację zadań publicznych im przypisanych;
Zasada efektywności – obie strony wspólnie dbają o to, żeby poniesione nakłady na realizowane zadania przynosiły jak najlepsze rezultaty;
Zasada uczciwej konkurencji – wszystkie podmioty powinny mieć takie same szanse w dostępie do realizacji zadań publicznych;
Zasada jawności – organizacje pozarządowe i Miasto udostępniają sobie wzajemnie pełną i prawdziwą informację na temat obszarów swojego działania, które są istotne z punktu widzenia wspólnej realizacji zadań publicznych na rzecz Miasta i jego mieszkańców;
Zasada zrównoważonego rozwoju – obie strony podejmują działania, które przyczyniając się do wzrostu gospodarczego, zapewniają równomierny podział korzyści, ochronę zasobów naturalnych, środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwój społeczny;
Zasada równości szans – obie strony dbają o włączanie na równych prawach grup mniejszościowych i dyskryminowanych w realizację zadań publicznych.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23