Poznaj program współpracy. Podmioty realizujące współpracę Miasta z organizacjami pozarządowymi
Najobszerniejszy, 4. rozdział rocznego programu współpracy Urzędu m.st. Warszawy i organizacji pozarządowych poświęcony jest podmiotom realizującym tę współpracę, czyli ciałom dialogu społecznego. Przypominamy: jeszcze tylko do 31 lipca 2024 trwają konsultacje projektu programu współpracy na 2025 rok. Zgłoś swoją opinię!
Organizacje pozarządowe współuczestniczą w kształtowaniu polityki Miasta, w szczególności poprzez udział swoich przedstawicieli w ciałach dialogu oraz Forum Komisji Dialogu Społecznego.
Branżowe Komisje Dialogu Społecznego (BKDS)
Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć BKDS-y, do współpracy w realizacji zadań publicznych należących do Miasta.
Stworzenie BKDS-u może zainicjować minimum dziesięć organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć współpracy w realizacji zadań publicznych z zakresu działalności danego biura. Zainteresowane organizacje pozarządowe zgłaszają wolę powołania BKDS-u do dyrektora biura. W przypadku uznania zasadności tego wniosku dyrektor biura powołuje BKDS i zwołuje pierwsze spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
W sytuacjach wątpliwych każda ze stron dialogu konsultuje zasadność powołania BKDS-u z Pełnomocnikiem. W przypadku odmowy powołania BKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
W przypadku braku zgody dyrektora biura na powołanie BKDS-u, organizacje pozarządowe mogą zwrócić się do Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
Pierwsze posiedzenie nowo powołanego BKDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum dziesięciu organizacji pozarządowych.
W skład BKDS-u wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych, jednostek organizacyjnych z głosem doradczym, działających w zakresie zadań publicznych realizowanych przez dane biuro oraz przynajmniej jeden przedstawiciel Miasta delegowany przez kierującego właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy.
Do istniejącego BKDS-u zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może przystąpić w dowolnym momencie. Przedstawiciel otrzymuje prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania określonych w ust. 13.
BKDS-y mają charakter opiniodawczy, inicjatywny i doradczy. Do ich zadań w szczególności należy:
1) konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez władze Miasta w zakresie działalności danego BKDS-u;
2) opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
3) delegowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych, za ich zgodą, do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów opiniujących oferty składane w ramach trybu małych dotacji;
4) wskazywanie przedstawicieli organizacji pozarządowych, za ich zgodą, do zespołów roboczych, o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. BKDS-y mają 14 dni na wskazanie swoich przedstawicieli. Jeżeli BKDS-y w przeciągu 14 dni nie wskażą przedstawicieli, zespół roboczy działa bez ich przedstawicieli;
5) współpraca z właściwą merytorycznie komórką organizacyjną Urzędu m.st. Warszawy w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
6) współpraca z WRDPP, BKDS-ami, DKDS-ami i FKDS;
7) przygotowanie założeń do konkursów ofert w ramach grup roboczych powołanych na podstawie procedury wniosków z inicjatywy własnej.
BKDS-y realizując swoje zadania, mogą:
1) określać potrzeby społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z mieszkańcami np. poprzez organizowanie otwartych spotkań;
2) występować do organów Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
Pracami BKDS-u kieruje przewodniczący wybrany przez BKDS.
BKDS-y mogą ustalać regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy BKDS-u.
BKDS może powołać prezydium.
W głosowaniach nad wyborem przewodniczącego, prezydium BKDS-u oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami BKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej należącej do BKDS-u. Jednostki organizacyjne nie biorą udziału w głosowaniu, mają jedynie głos doradczy.
Posiedzenia BKDS-u są jawne i otwarte. Przewodniczący BKDS sporządza i przesyła do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
1) informację o przewodniczącym wraz z danymi kontaktowymi;
2) listę organizacji pozarządowych wchodzących w skład BKDS-u;
3) ogłoszenia o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej pięć dni roboczych przed terminem spotkania).
BKDS-y mogą obradować wspólnie.
Dyrektor biura bierze udział w co najmniej jednym spotkaniu BKDS-u w danym roku.
BKDS-y mogą się łączyć w trakcie trwania kadencji.
Obsługę organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia, zapewnia BKDS-owi właściwe merytorycznie biuro. BKDS-y mogą obradować online.
BKDS może ulec rozwiązaniu, jeśli:
1) podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
2) nie przesyła informacji o terminach zgodnie ust. 14 pkt 3;
3) nie przestrzega zasad określonych w § 5.
Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu BKDS-u dyrektor biura weryfikuje spełnienie przesłanek, o których mowa w ust. 19 i informuje formą dokumentową przewodniczącego BKDS-u oraz Pełnomocnika o możliwości rozwiązania BKDS-u, podając jego przyczynę. BKDS ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia do dyrektora biura oraz Pełnomocnika. Na podstawie złożonych wyjaśnień lub po upływie czasu na złożenie wyjaśnień dyrektor biura podejmuje decyzję o rozwiązaniu/nierozwiązaniu BKDS-u. BKDS ma możliwość odwołania od decyzji dyrektora biura do Pełnomocnika.
CZYTAJ także w poradniku warszawa.ngo.pl: Branżowe Komisje Dialogu Społecznego (BKDS)
Dzielnicowe Komisje Dialogu Społecznego (DKDS)
Zainteresowane organizacje pozarządowe wspólnie z Miastem mogą tworzyć DKDS-y w poszczególnych dzielnicach.
Stworzenie DKDS-u może zainicjować minimum pięć organizacji pozarządowych, które wyrażą chęć współpracy na terenie danej dzielnicy. Zainteresowane organizacje pozarządowe zgłaszają wolę powołania DKDS-u do zarządu dzielnicy. W przypadku uznania zasadności tego wniosku zarząd dzielnicy powołuje DKDS i zwołuje pierwsze spotkanie w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
W danej dzielnicy może działać tylko jeden DKDS.
W sytuacjach wątpliwych każda ze stron dialogu konsultuje zasadność powołania DKDS-u z Pełnomocnikiem. W przypadku odmowy powołania DKDS-u, informację na ten temat otrzymuje WRDPP.
W przypadku braku zgody zarządu dzielnicy na powołanie DKDS-u, organizacje pozarządowe mogą zwrócić się do Pełnomocnika o mediacje w tej sprawie.
Pierwsze posiedzenie nowo powołanego DKDS-u odbywa się przy udziale przedstawicieli minimum pięciu organizacji pozarządowych.
W skład DKDS-u wchodzą przedstawiciele zainteresowanych organizacji pozarządowych i jednostek organizacyjnych z głosem doradczym, działających w zakresie zadań publicznych należących do dzielnicy, przy której działa DKDS oraz przynajmniej jeden przedstawiciel Miasta, delegowany przez zarząd dzielnicy.
Do istniejącego DKDS-u zainteresowana organizacja pozarządowa lub jednostka organizacyjna może przystąpić w dowolnym momencie. Przedstawiciel otrzymuje prawo głosu od następnego posiedzenia, przy uwzględnieniu zasad głosowania określonych w ust. 14.
DKDS-y mają charakter opiniodawczy, inicjatywny i doradczy. Do ich zadań w szczególności należy:
1) konsultowanie i współtworzenie dokumentów i projektów aktów prawnych wydawanych przez organy dzielnicy, w zakresie działalności danego DKDS-u;
2) konsultowanie dokumentów dotyczących polityki lokalowej dzielnicy wobec organizacji pozarządowych;
3) opiniowanie projektów aktów prawnych związanych z zadaniami publicznymi określonymi w § 6 ust. 1 oraz opiniowanie projektów ogłoszeń konkursowych;
4) delegowanie przedstawicieli organizacji pozarządowych, za ich zgodą, do udziału w komisjach konkursowych rozpatrujących oferty o przyznanie dotacji oraz do zespołów opiniujących oferty składane w ramach trybu małych dotacji;
5) wskazywanie przedstawicieli organizacji pozarządowych, za ich zgodą, do zespołów roboczych, o których mowa w § 6 ust. 2 uchwały nr L/1440/2013 Rady m.st. Warszawy z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowego sposobu konsultowania z Warszawską Radą Działalności Pożytku Publicznego lub organizacjami pozarządowymi i podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji. DKDS-y mają 14 dni na wskazanie swoich przedstawicieli. Jeżeli DKDS-y w ciągu 14 dni nie wskażą przedstawicieli, zespół roboczy działa bez ich przedstawicieli;
6) współpraca z właściwą dzielnicą w celu polepszenia i podwyższenia efektywności działań kierowanych do mieszkańców;
7) współpraca z WRDPP, BKDS-ami, DKDS-ami i FKDS;
8) przygotowanie założeń do konkursów ofert w ramach grup roboczych powołanych na podstawie procedury wniosków z inicjatywy własnej.
DKDS-y realizując swoje zadania, mogą:
1) określać potrzeby społeczne, sposoby ich zaspokajania oraz animować i utrzymywać kontakty z mieszkańcami np. poprzez organizowanie otwartych spotkań dla mieszkańców;
2) występować do organów Miasta z wnioskami w zakresie swojej działalności.
Pracami DKDS-u kieruje przewodniczący wybrany przez DKDS.
DKDS-y mogą ustalać regulamin pracy, który określa tryb i organizację pracy DKDS-u.
DKDS może powołać prezydium.
W głosowaniach nad wyborem przewodniczącego, prezydium DKDS-u oraz w innych sytuacjach wymagających głosowania, odbywa się ono według zasady, że Miasto ma jeden głos, niezależnie od liczby przedstawicieli Miasta, którzy są członkami DKDS-u. Zasada ta dotyczy również każdej organizacji pozarządowej należącej do DKDS-u. Jednostki organizacyjne nie biorą udziału w głosowaniu, mają jedynie głos doradczy.
Posiedzenia DKDS-u są jawne i otwarte. Przewodniczący DKDS-u przesyła do zamieszczenia na stronie internetowej Miasta:
1) informację o przewodniczącym wraz z danymi kontaktowymi;
2) listę organizacji pozarządowych wchodzących w skład DKDS-u;
3) ogłoszenie o miejscu i terminie posiedzeń (na co najmniej 5 dni roboczych przed terminem spotkania).
16. Członek zarządu bierze udział w co najmniej dwóch spotkaniach DKDS-u w danym roku.
17. Obsługę organizacyjną, w tym nieodpłatne użyczenie sali i sprzętu na posiedzenia, zapewnia DKDS-owi zarząd dzielnicy. DKDS-y mogą obradować online.
18. DKDS może ulec rozwiązaniu, jeśli:
1) podejmie uchwałę o samorozwiązaniu;
2) nie przesyła informacji o terminach zgodnie ust. 15 pkt 3;
3) nie przestrzega zasad określonych w § 5.
Przed podjęciem decyzji o rozwiązaniu DKDS-u zarząd dzielnicy weryfikuje spełnienie przesłanek, o których mowa w ust. 18 i informuje formą dokumentową przewodniczącego DKDS-u oraz Pełnomocnika o możliwości rozwiązania DKDS-u, podając jego przyczynę. DKDS ma możliwość w ciągu 30 dni od daty pisma złożyć wyjaśnienia. Na podstawie złożonych wyjaśnień lub po upływie czasu na złożenie wyjaśnień zarząd dzielnicy podejmie decyzję o rozwiązaniu/nierozwiązaniu DKDS-u. DKDS ma możliwość odwołania od decyzji zarządu dzielnicy do Pełnomocnika.
KDS-y utworzone na podstawie wcześniejszych uchwał Rady m.st. Warszawy kontynuują swoją działalność w 2024 roku na zasadach określonych tym programem.
Przez okres trwania programu, na stronie Miasta udostępnia się wyłącznie informacje, o których mowa w § 25 ust. 14 oraz w § 26 ust. 15.
Dokumenty stanowiące informację publiczną przesłane przez KDS-y w ramach realizacji wcześniejszych programów współpracy m.st. Warszawy z organizacjami pozarządowymi, udostępnia się na wniosek złożony w trybie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej z zastrzeżeniem art. 5 tej ustawy.
CZYTAJ także w poradniku warszawa.ngo.pl: Dzielnicowe Komisje Dialogu Społecznego >
Forum Komisji Dialogu Społecznego (FKDS)
W celu wzmocnienia i pogłębienia współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi tworzy się FKDS, którego głównym zadaniem jest wymiana informacji, komunikacja i wspieranie współpracy między poszczególnymi ciałami dialogu.
Posiedzenia FKDS są jawne i otwarte. Odbywają się nie rzadziej niż dwa razy w roku i są zwoływane przez Pełnomocnika. W pracach FKDS biorą udział przedstawiciele ciał dialogu oraz zaproszeni goście. FKDS może obradować online.
Miasto wspiera FKDS poprzez:
1) zamieszczanie na stronach Miasta informacji o terminach posiedzeń;
2) zapewnianie sal na spotkania.
FKDS otrzymuje wsparcie merytoryczne i organizacyjne m.in.: w zakresie tworzenia programu pracy FKDS, merytorycznego przebiegu spotkań oraz zapraszania na spotkania i podsumowywania spotkań w tym sporządzania notatek z posiedzeń. Miasto wspiera FKDS samodzielnie lub za pośrednictwem SCWO.
CZYTAJ także w poradniku warszawa.ngo.pl: Forum Komisji Dialogu Społecznego >
Pełnomocnik i Biura
Za kontakty Miasta z organizacjami pozarządowymi odpowiada Pełnomocnik w zakresie upoważnienia udzielonego przez Prezydenta.
Biura i wydziały dla dzielnic prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami pozarządowymi.
Współpraca ta polega w szczególności na:
1) prowadzeniu konsultacji z organizacjami pozarządowymi, w szczególności z właściwymi KDS-ami w sprawach ważnych dla mieszkańców Miasta oraz w sprawach projektów aktów prawnych, będących w zakresie działalności danych KDS-ów lub organizacji pozarządowych, przy czym konsultacje te nie mogą być zastąpione konsultacjami z innymi podmiotami, np. organami administracji publicznej, mieszkańcami;
2) podejmowaniu i prowadzeniu bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi;
3) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji pozarządowych na realizację zadań finansowanych lub dofinansowywanych ze środków Miasta;
4) delegowaniu swoich przedstawicieli do udziału w KDS-ach oraz zapewnianiu KDS-om oraz FKDS obsługi organizacyjnej w zakresie prowadzonych przez nie prac;
5) pracy we wspólnych zespołach;
6) wspólnej realizacji projektów;
7) przekazywaniu do zaopiniowania projektów aktów prawnych WRDPP.
Kierujący komórkami organizacyjnymi Urzędu m.st. Warszawy informują Pełnomocnika o prowadzonej współpracy z własnej inicjatywy lub na jego prośbę.
Konsultacje projektu warszawskiego Programu współpracy na 2025 rok
Do 31 lipca 2024 roku trwają konsultacje projektu warszawskiego Programu współpracy na 2025 rok.
Od kilku lat Program współpracy Urzędy m.st Warszawy i organizacji pozarządowych ma ustaloną formę i treść. Proponowane zmiany dotyczą terminów ogłaszania konkursów (jest to związane z dostosowaniem do kalendarza rocznego) oraz zadań, które będą realizowane priorytetowo w kolejnym roku. Propozycje te są zazwyczaj zaczerpnięte z zapisów wieloletniego Programu Rozwoju Współpracy. W tym roku te propozycje to:
1) wzmocnienie komisji dialogu społecznego;
2) wypracowanie wytycznych dotyczących podzlecania w realizacji zadań publicznych,
3) kontynuowanie i rozwój prowadzonej polityki lokalowej, w tym m.in. edukacja i wymiana dobrych praktyk między dzielnicami.
Niezależnie od tego, organizacje mogą zgłaszać inne propozycje zmian w projektowanym Programie.
Treść projektu uchwały oraz formularz do zgłaszania uwag znajdują się poniżej oraz na stronie https://um.warszawa.pl/waw/ngo/-/konsultacje-projektu-programu-wspolpracy-na-2025-rok.
Więcej informacji: Konsultacje projektu programu współpracy na 2025 rok
Czym jest dialog społeczny w Warszawie? Kto w nim bierze udział? O czym się w ten sposób rozmawia? Jak włączyć się w ten dialog? I czy warto?
Wszystkie najważniejsze informacje na ten temat znajdziecie w najnowszej publikacji Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych: Organizacje pozarządowe w dialogu z Miastem. System dialogu społecznego w Warszawie.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23