O mediach, dezinformacji, sztucznej inteligencji i.... czekoladzie. Magda Dobranowska-Wittels poleca!
Comiesięczna polecajka. Cztery tematy, pięć tekstów, które w kwietniu mogliście znaleźć w portalu ngo.pl. I do których warto wrócić.
Sztuczna inteligencja
Sztuczna inteligencja – rozpala wyobraźnię, wywołuje obawy. Niewątpliwie jednak jest coraz bardziej obecna w naszym codziennym życiu. Także organizacji społecznych. Próbujemy, sprawdzamy, w jaki sposób może nam pomóc w realizacji naszych misji.
Fundacja Feminoteka zaprzęgła ją do pomocy kobietom, uruchamiając chatbot Viktoria. Viktoria zapewnia bezpieczny i natychmiastowy dostęp do rzetelnych informacji o przemocy ze względu na płeć. Podpowiada, jak skorzystać z usług pomocowych, infolinii i bezpiecznych miejsc. Mogą z niej korzystać osoby, które doświadczają przemocy lub są świadkami przemocy ze względu na płeć. Viktoria jest anonimowa, pomaga 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, także wtedy, gdy osoba nie może mówić na głos. Zna języki polski i ukraiński. Działa w aplikacji WhatsApp.
Więcej informacji w tekście:
Dezinformacja
Dezinformacja to jedno z poważniejszych problemów XXI wieku i potężne narzędzie w wojnie informacyjnej. Z drugiej edycji raportu „Dezinformacja oczami Polaków" przygotowanego przez Koalicję Razem przeciw dezinformacji wynika, że 57% badanych zdaje sobie też sprawę z tego, że celem fake newsów jest wywołanie paniki społecznej, a 48% – że fałszywki mają wywoływać chaos i dywersję w czasie wojny. Zdaniem autorów raportu: to za mało. Jest to wielkie wyzwanie dla organizacji społecznych:, walczących z fake newsami: sprawić, by ta druga połowa społeczeństwa również była tego świadoma. Jak to robić?
Czytajcie w tekście:
Dezinformacja oczami Polaków 2024. Najnowsze wyniki badania >
Wsparcie, kontakty i zespół
Wsparcie, kontakty i zespół – tego potrzebują współcześni dziennikarze i dziennikarki. Taka konkluzja łączy dwa teksty: wywiad Małgosi Łojkowskiej z Wojciechem Cieślą z Fundacji Reporterów o dziennikarstwie śledczym i rozmowa z Katarzyną Sroczyńską i Maciejem Starczewskim z Fundacji Media Forum o tym, jak korzystamy z mediów lokalnych.
Działanie w zespole, wzajemne korzystanie z unikalnych umiejętności, wymiana doświadczeń, inspiracje – są potrzebne, aby się realizować w rzetelnym dziennikarstwie. Dziennikarze i dziennikarki coraz częściej tego szukają. I znajdują w organizacjach pozarządowych. Polecam te dwie rozmowy!
Wojciech Cieśla: W dziennikarstwie śledczym skończył się czas samotnych wilków [wywiad] >
Lokalna gazeta to nie folder reklamowy, a dziennikarz nie jest osobistym PR-owcem organizacji [film]
Deser
I na deser: czekolada. Nie będzie jednak słodko. Jak pisze „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Fairtrade Polska już niedługo możemy zatęsknić za tabliczką czekolady, tak łatwo dostępną na naszych półkach sklepowych. Wynika to z rosnących cen surowców i coraz większego ryzyka, jakie ponoszą producenci ziaren kakaowca, spowodowanego zmianami klimatu. Jeśli dorzucimy do tego globalizację i niskie dochody rolników uprawiających kakaowiec to mamy obraz wieku problemów współczesnego świata.
Warto przeczytać, żeby świadomie sięgać po ulubione słodycze.
Czy grozi nam świat bez czekolady? Gorzkie prognozy w Dniu Czekolady >
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.