Mahmoud Kazemi dotarł do Polski samochodem z Afganistanu przez Pakistan, Iran, Turcję, Grecję, Bułgarię i Rumunię, chce tu zostać i pracować jako rehabilitant. Lekarka Lubna Al Hamdani uciekła z Iraku przed wojną. YouTuber Krzysztof Gonciarz, jak sam mówi, z życia japońsko-polskiego uczynił swój popisowy patent. To tylko kilka, spośród ponad 270 milionów historii migracji, które obecnie dzieją się na świecie. Właśnie trwa skierowana do młodzieży, międzynarodowa kampania „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach”, organizowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Uciekają przed wojną, szukają miłości, podróżują za pracą, według najnowszych badań Stowarzyszenia Wspólnota Polska łącznie na świecie poza granicami Polski żyje ponad 18 milionów osób polskiego pochodzenia. W kraju z kolei, według Urzędu ds. Cudzoziemców legalnie mieszka niemal 423 tys. obcokrajowców.
Migracje to część polskiej codzienności. Mimo to, na ulicach wciąż usłyszeć można obraźliwe hasła względem obcokrajowców, a w Internecie przeczytać hejt w komentarzach. Badanie świadomości młodzieży o procesach migracyjnych przeprowadzone przez CEO wskazuje, że zaledwie 18% młodych ludzi czuje, że może zmieniać sytuację migrantów i migrantek w kraju i na świecie, a doświadczenia obcokrajowców mieszkających w Polsce pokazują, że to właśnie codzienne zachowania i atmosfera w miejscach publicznych mają ogromne znaczenie w budowaniu przyjaznego, otwartego na inność społeczeństwa.
– Od czwartego roku studiów zaczęłam nosić chustę, więc zaczęłam być zauważalna. Nigdy nikomu to nie przeszkadzało na ulicy, czy w moim otoczeniu. Dopiero po kryzysie uchodźczym miałam nieprzyjemne sytuacje. To dziwne uczucie, kiedy mieszkasz tyle lat w Polsce, a nagle ludzie zaczynają dostrzegać w tobie kogoś zupełnie innego – opowiada lekarka Lubna Al Hamdani, bohaterka kampanii. – Zaczęłam słyszeć nieprzyjemne komentarze przechodniów na ulicy, dostrzegałam obojętność. Czułam się zawiedziona. Rodzice zaczęli się martwić tak samo jak wtedy, gdy trwała wojna w Iraku.
Kampania „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach” ma na celu uświadamianie młodych ludzi na temat współczesnych migracji i wzmacnianie w nich poczucia odpowiedzialności za społeczeństwo. Debata o migracjach pozwala lepiej zrozumieć zachodzące zmiany społeczne, zarówno te w skali globalnej, kiedy media przedstawiają poruszające obrazki uciekających przed wojną obywateli i obywatelek, czy lokalnie, kiedy np. pojawiają się nowi sąsiedzi, mówiący w obcym języku.
Z potrzeby edukacji i refleksji nad współczesnymi migracjami powstała kampania, w ramach której prezentowane są osobiste historie. Ich bohaterowie i bohaterki zmieniają miejsce zamieszkania z powodów politycznych, rodzinnych, biznesowych czy turystycznych.
– Za każdą decyzją o migracji kryją się konkretne powody i motywacje. Dzięki temu projektowi młodzi poznają historie ludzi z różnych stron świata. Ta indywidualna perspektywa pomoże zrozumieć globalne mechanizmy i lepiej odnaleźć się w złożonym świecie współzależności – mówi Elżbieta Krawczyk z Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO), organizacji realizującej polską odsłonę kampanii.
– Zależy nam na zachęceniu młodych ludzi do debaty o migracjach. Żeby lepiej dotrzeć do młodego odbiorcy i odbiorczyni działamy dwutorowo: po pierwsze współpracujemy z nauczycielami i nauczycielkami i proponujemy aktywności w ramach edukacji formalnej, a po drugie angażujemy w mediach społecznościowych influencerów i influencerki, którzy sami mają za sobą doświadczenia migranckie - dodaje Krawczyk.
W kampanię włączył się Krzysztof Gonciarz, jeden z najbardziej znanych twórców polskiego YouTube’a. Gonciarz przygotował film, w którym dzieli się swoim doświadczeniem z życia w Japonii. Dzięki spontanicznej decyzji o przedłużeniu wyjazdu, podjętej w 2014 roku, nieodwracalnie zmienił swoje życie. Początkowe uczucie zagubienia w nowym kraju pociągały i fascynowały go na tyle mocno, że postanowił związać się z Tokio na dłużej. Założył firmę i z czasem, dzięki swojej działalności w internecie, stał się dla wielu Polaków symbolem życia w Japonii. To z jego filmów turyści i potencjalni migranci i migrantki czerpią informacje, jak przygotować się do podróży, co może zaskoczyć ich w nowym miejscu, czym różnią się kultury europejska i azjatycka. Gonciarz to przykład osoby, która ze swojej migracji uczyniła sposób na życie. Film „Dzień który ZMIENIŁ MOJE ŻYCIE” promujący projekt uzyskał już ponad 155 tysięcy wyświetleń.
W akcję włączyli się także Ange-Sophie Reich i Szymon Reich znani z telewizyjnego programu TVN “Top Model”. Wykorzystując swoje zasięgi w mediach społecznościowych opowiadają o międzynarodowych doświadczeniach, które ich ukształtowały i angażują młodych odbiorców do rozmowy o migracjach XXI wieku na Instagramie i TikToku. Z okazji Międzynarodowego Dnia Migrantów, który przypada w piątek 18 grudnia do akcji planują włączyć się kolejni influencerzy, którzy także mają za sobą doświadczeni migracyjne. Wszystkie aktywności związane z kampanią „Ponad Granicami. Rozmawiajmy o migracjach” można śledzić na kanale @ponadgranicami na Instagramie.
Realizatorzy projektu chcąc jak najlepiej trafić do młodzieży, przygotowali też praktyczne narzędzia dla nauczycieli i nauczycielek szkół podstawowych i średnich: konspekty zajęć, ćwiczenia, opisy metodyki pracy, poradniki jak rozmawiać o wielokulturowości, filmy z udziałem migrantów i migrantek oraz e-book pomocny w realizacji inkluzywnego projektu. Poruszane w materiałach tematy to m.in. budowanie europejskiej tożsamości, niwelowanie różnic społecznych, powiązanie migracji z ubóstwem oraz zmianami klimatu. Scenariusze dla edukatorów można bezpłatnie pobrać ze strony www.migracje.ceo.org.pl.
Wszystkie treści opracowywane w ramach kampanii „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach” oparte są na indywidualnych historiach, pokazujących, że migracje są nieodłącznym elementem życia współczesnych Europejczyków i Europejek. Wysłuchanie głosu drugiego człowieka ma pozwolić młodzieży wyobrazić sobie losy migrantów, budować empatię oraz przeciwstawiać się stereotypom.
Kampania nadaje migracjom konkretne, prawdziwe twarze. Są to m.in. polsko-iracka lekarka Lubna, właściciel firmy Hiroshi z Japonii, Mateusz, rodowity Ślązak, promujący swój region w pozostałych rejonach Polski czy Faitih, który za miłością życia, Kasią przyjechał z Turcji do Warszawy.
Bohaterów i bohaterki, których życie zmieniło się po emigracji, można poznać na www.ponadgranicami.ceo.org.pl i instagramowym profilu projektu: @ponadgranicami.
Kampania „Ponad granicami. Rozmawiajmy o migracjach” jest częścią projektu „I am European: Historie I fakty o migracjach na XXI wiek, finansowanego przez Unię Europejską. Realizuje ją Centrum Edukacji Obywatelskiej- największa działająca w sektorze edukacji organizacja pozarządową w Polsce. Przy jej wsparciu nauczycielki i nauczycielek wprowadzają do szkoły metody nauczania i tematy, dzięki którym uczennice i uczniowie angażują się w swoją edukację i lepiej radzą sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Prowadzimy programy, które rozwijają krytyczne myślenie, wiarę we własne możliwości oraz otwartość, uczą współpracy i odpowiedzialności, zachęcają do zaangażowania w życie publiczne i działania na rzecz innych. Proponowane rozwiązania opieramy na ponad 25-letnim doświadczeniu, wiedzy eksperckiej i współpracy z praktykami. Z naszego wsparcia korzysta rocznie około 20 tysięcy nauczycielek i nauczycieli oraz dyrekcje kilku tysięcy szkół z całej Polski. Więcej informacji na stronie: www.ceo.org.pl.
Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej