Projekt zmian w opodatkowaniu organizacji pozarządowych utknął w Sejmie. Nie nadano mu jeszcze numeru druku. Czy posłowie zdążą pochylić się nad propozycjami wypracowanymi w OFOP przez Zespół Proste prawo dla NGO? Przypominamy na czym polegały te propozycje i jaki problem rozwiązywały.
Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest projektem poselskim. Został wniesiony do Sejmu 20 kwietnia 2023 roku. Projekt został skierowany do opiniowania. W chwili pisania tego materiału projektowi nie nadano jeszcze numeru druki i nie skierowano go do pierwszego czytania.
ZOBACZ tekst projektu
Projekt jest krótki i prezentujemy go poniżej w całości.
Ustawa z dnia … 2023 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych [projekt]
Art. 1. W ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, 2640, 2745, z 2023 r. poz. 185, 326, 412) w art. 17 pkt 39 otrzymuje brzmienie: „39) dochody organizacji pozarządowych, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265, 1812), związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców, partii politycznych, europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych, działających na podstawie odrębnych przepisów - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej;”.
Art. 2. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r.
Jaki problem rozwiązują zaproponowane przepisy
Konstrukcja systemu opodatkowania organizacji pozarządowych podatkiem CIT jest w niektórych miejscach anachroniczna, niejasna, a czasem także niesprawiedliwa.
Szczególnie, że istnieje cały szereg podmiotów o podobnym charakterze, które korzystają z całkowitego zwolnienia z opodatkowania swoich dochodów, póki wydają go na cele statutowe. Z takiego przywileju korzystają np. związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby rolnicze czy partie polityczne. Nie jest więc do końca jasne dlaczego zwolnienie dla organizacji pozarządowej, realizującej swoje cele statutowe, jest znacznie węższe i obwarowane dodatkowymi warunkami.
Już dziś NGO-sy powszechnie korzystają ze zwolnień podatkowych. "Wiek" tych zwolnień działa i na korzyść i na niekorzyść organizacji. Organizacje wiedzą z jakich zwolnień korzystać, a administracja skarbowa rutynowo reaguje na znane sobie od lat regulacje. Ale nie daje to dobrych gwarancji, że zawsze wszystko zadziała jak trzeba. Istnieje uzasadniona obawa, że prawomocność zwolnienia będzie podważana, ponieważ zapisany w nim zakres nie opisuje w pełni spektrum działań, które prowadzą organizacje wykorzystujące to zwolnienie. W środowisku NGO-sów potencjalne zagrożenie sygnalizowane jest od dawna (zob. CIT w NGO. Czy siedzimy na minie? publicystyka.ngo.pl, 2017 r.).
Zwolnienie proponowane przez posłów (wypracowane w OFOP w ramach Zespołu Proste prawo dla NGO) daje znacznie większą pewność oraz dostosowuje przepisy do zmienionej rzeczywistości.
Co wydarzyło się z projektem
Projekt trafił do Sejmu 20 kwietnia 2023 roku i został rozesłany do opiniowania i konsultacji. Standardowy czas na zbieranie opinii w takich sytuacjach to miesiąc. Nawet zakładając, że okres ten został przedłużony, zbieranie zakończyło się prawdopodobnie na przełomie maja i czerwca. Od tego momentu projekt czeka na swoją kolej. Na pewno nie jest w tej chwili wstrzymywany tym, że Kancelaria Sejmu wciąż zbiera opinie o projekcie.
Minęło już więc co najmniej kilka tygodni, podczas których można było rozpocząć prace nad projektem. Ale nadal nie nadano mu numeru druku i nie skierowano do pierwszego czytania (stan na 2 sierpnia 2023). Czy to oznacza, że projekt spisano na straty? Że znalazł się w tzw. sejmowej zamrażarce?
Obecna kadencja Sejmu kończy się. Posłowie spotykają się jeszcze na posiedzeniach w sierpniu, wrześniu i październiku (z tym, że na razie oficjalnie podano datę wyłącznie posiedzenia sierpniowego). Końcówka kadencji to zawsze gorący czas. Czy posłowie poświęcą go również organizacjom i zajmą się oczekiwanym przez nie projektem?
Będziemy nadal śledzić losy projektu i na bieżąco informować o postępie prac lub ich braku.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23