Wkrótce minie rok od wydarzenia, podczas którego do publicznej dyskusji trafiły propozycje nowelizacji ustawy o ekonomii społecznej – kluczowego aktu prawnego dla przedsiębiorstw społecznych i podmiotów ekonomii społecznej. Co znajdowało się w propozycjach? Jak zostały ocenione podczas konsultacji? Przypominamy.
Propozycje miały swoją oficjalną premierę 13 listopada 2024 roku. Przedstawiono je podczas 8. Ogólnopolskiego Forum Ekonomii Społecznej. Na przełomie roku trwały konsultacje, które podsumowano w obszernym RAPORCIE. Od tego czasu czekamy na kolejne ruchy rządu. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ekonomii społecznej powinien w pierwszej kolejności zostać umieszczony w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Kiedy rozpoczynały się prace nad nowelizacją zakładano, że uda się przejść całą ścieżkę legislacyjną do końca 2025 roku. Dziś bardziej realne jest oczekiwanie, że jeszcze w tym roku projekt trafi pod obrady Sejmu.
Po co nowelizować ustawę o ekonomii społecznej?
Ustawa jest stosunkowo młodym aktem prawnym. Weszła w życie jesienią 2022 roku. Jednak już w chwili uchwalania ustawy o ekonomii społecznej wyraźnie uświadamiano sobie potrzebę szybkiej nowelizacji tego aktu prawnego.
– (…) to, co jest oczywiste i uzgodnione z panią minister, z ministerstwem, należy przyjąć, przyjąć ustawę w tym kształcie i zasiąść po wakacjach do prac nad uzupełnieniem jej treści o usługi społeczne, o te rzeczy, które w międzyczasie państwo ze strony społecznej zauważyli (…) – tłumaczyła podczas senackich prac nad ustawą senator Magdalena Kochan.
Potrzeba dopracowania młodej ustawy stała się jeszcze pilniejsza po dwóch latach jej obowiązywania.
Impulsem do zmian ustawowych jest także rosnące znaczenie ekonomii społecznej w polityce kreowanej na szczeblu europejskim. Wyrazem tego procesu są dokumenty takie, jak m. in.: przyjęty w grudniu 2021 r. Plan działania na rzecz gospodarki społecznej (COM(2021)0778), Zalecenie Rady UE z dnia 27 listopada 2023 r. w sprawie opracowania warunków ramowych gospodarki społecznej (C/2023/1344), Manifest z San Sebastian z grudnia 2023 r., Mapa drogowa dla Gospodarki Społecznej w Unii Europejskiej przyjęta przez ministrów państw członkowskich UE odpowiedzialnych za gospodarkę społeczną w Liège, 12 lutego 2024 r.
Jednocześnie zmieniająca się rzeczywistość społeczna i gospodarcza, w tym wyzwania związane z transformacją energetyczną, rynkiem pracy i cyfryzacją, skłaniają do ponownej refleksji nad prawnymi uwarunkowaniami dotyczącymi ekonomii społecznej.
(propozycje zmian w ustawie, fragment wstępu)
Propozycja
Przedstawiona w listopadzie 2024 roku PROPOZYCJA to wynik prac Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społeczne (KKRES). Komitet tworzył je od początku 2024 roku. Na przełomie 2024 i 2025 roku trwały intensywne konsultacje (oficjalnie nazywane prekonsultacjami) przedstawionego dokumentu, które miały dostarczyć materiału potrzebnego do dalszych prac i do stworzenia projektu ustawy o zmianie ustawy o ekonomii społecznej przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. W marcu 2025 r. resort dostał obszerny materiał (RAPORT), co w jakimś sensie tłumaczy, dlaczego jeszcze nie mamy na stole projektu.
Trzeba przyznać, że nie tylko raport , ale i sama propozycja, która wyszła od KKRES to wielowątkowy i skomplikowany dokument, co jednak nie osłabia pilnej potrzeby wprowadzenia zmian (a raczej ją wzmacnia). W tym roku minie 4 rok działania przepisów ustawy, która – przypomnijmy – miała zostać poprawiona właściwie od razu po jej przyjęciu.
Streśćmy propozycje Krajowego Komitetu. Założono, że tworzona nowelizacja ma realizować trzy główne cele:
- Umożliwić stałe zwiększanie liczby przedsiębiorstw społecznych by stanowiły coraz większą grupę na rynku;
- Uczynić przedsiębiorstwo społeczne atrakcyjnym;
- Zwiększyć efektywność systemu wsparcia i polityk publicznych.
Wypracowane zmiany dotyczą m.in.:
- definicji ekonomii społecznej (jej poszerzenia),
- zasad funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych (powinny ułatwiać zakładanie i prowadzenie PS),
- przebudowy obszaru reintegracji społecznej i zawodowej (zmiana definicji i zasad finansowania),
- wzmocnienia instrumentów prawnych i finansowych oferowanych przedsiębiorstwom społecznym,
- zlecania usług społecznych (uelastycznienie przepisów),
- rozwoju infrastruktury wspierającej przedsiębiorców i podmioty.
Szczegółowego opisu propozycji dostarcza m.in. artykuł: Ekonomia społeczna – zmiany w ustawie [KLIKNIJ].
Raport
Opinie na temat wypracowanego przez KKRES dokumentu zebrał Raport z konsultacji propozycji zmian w ustawie o ekonomii społecznej opracowanych przez Krajowy Komitet Rozwoju Ekonomii Społecznej. Raport potwierdził potrzebę zmiany w ustawie oraz zaproponowane kierunki, dając ministerstwu poważny argument do przejęcia od Komitetu inicjatywy i wpracowania projektu nowelizacji w zaproponowanym kształcie.
Jakie propozycje uzyskały szczególne wsparcie i budziły najmniej wątpliwości?
- poszerzenie przestrzeni ekonomii społecznej (zmiana definicji) – została pozytywnie przyjęta przez ponad 80% oceniających*
- zmiany w katalogu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym – wspiera od 60 do 80%
- rozwój lokalny jako nowy cel działania przedsiębiorstw społecznych – blisko 80% poparcia
- uwzględnienie w definicji reintegracji m. in. działań samopomocowych i świadczeń zdrowotnych – poparte przez ponad 60% oceniających
- obligatoryjne finansowanie składek osób realizujących indywidualne programy reintegracji – blisko 70%
- powołanie krajowego funduszu przedsiębiorczości społecznej – blisko 80%
- preferencje dla podmiotów ekonomii społecznej przy realizowaniu usług społecznych – wsparte przez ponad 80% oceniających
- dedykowane usługom społecznym realizowanym przez PES zwolnienie z podatku VAT– prawie 80% głosów za.
* podawane procenty dotyczą opinii zebranych przez resort za pomocą specjalnie przygotowanej internetowej ankiety
Nowelizacja i raport z konsultacji
śledź wątek 👉USTAWA o ekonomii społecznej
O projekcie
Projekt „SAMO-ES. Samoorganizacja przedsiębiorstw społecznych jako odpowiedź na wyzwania społeczne” realizowany jest w partnerstwie, które tworzą Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych (lider), Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” z Cieszyna, Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych, Stowarzyszenie Klon/Jawor.
ℹ️ Odwiedź nas: www.samo-es.pl
Projekt „SAMO-ES. Samoorganizacja przedsiębiorstw społecznych jako odpowiedź na wyzwania społeczne” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.