Zachęcamy do zapoznania się z propozycjami zmian w ustawie o ekonomii społecznej. To pierwszy etap otwartych konsultacji. Weź w nich udział! Zmiany będą miały znaczenie dla przedsiębiorstw społecznych, dla podmiotów ekonomii społecznej, w tym dla organizacji pozarządowych, dla osób zagrożonych wykluczeniem, dla samorządów.
Propozycje zmian w ustawie o ekonomii społecznej opracowane zostały przez grupę do spraw prawnych Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej i przyjęte przez Komitet 4 listopada 2024 r. 13 listopada propozycje miały oficjalną premierę podczas Forum Ekonomii Społecznej oraz zostały opublikowane w serwisie ekonomiaspoleczna.gov.pl.
WYPEŁNIJ ankietę, w której wyrazisz opinię o z propozycji zmiany ustawy 👉https://forms.office.com/r/PFc0dE2m2j
Ustawa (…) o ekonomii społecznej pozostaje głównym aktem prawnym kompleksowo regulującym zagadnienia związane z ekonomią społeczną. Obowiązujące od końca października 2022 r. przepisy pozwoliły zdefiniować najważniejsze pojęcia, wprowadzić do polskiego porządku prawnego przedsiębiorstwo społeczne (PS), a także usystematyzować działania organów administracji publicznej w zakresie wspierania rozwoju ekonomii społecznej. Jednocześnie nie wszystkie rozwiązania postulowane w toku prac nad ustawą znalazły swoje odzwierciedlenie w obowiązującym prawie.
Impulsem do zmian ustawowych jest także rosnące znaczenie ekonomii społecznej w polityce kreowanej na szczeblu europejskim. (…)
Jednocześnie zmieniająca się rzeczywistość społeczna i gospodarcza, w tym wyzwania związane z transformacją energetyczną, rynkiem pracy i cyfryzacją, skłaniają do ponownej refleksji nad prawnymi uwarunkowaniami dotyczącymi ekonomii społecznej.
(ze wstępu do propozycji)
Propozucja nowelizacji w skrócie: więcej powietrza i przestrzeni dla ekonomii społecznej
W przygotowanej propozycji wskazano priorytetowe obszary do zmiany. Są to:
1. Poszerzenie przestrzeni ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej
Polega na rozszerzeniu definicji ekonomii społecznej, uzupełnieniu katalogu osób zagrożonych wykluczeniem oraz katalogu podmiotów ekonomii społecznej.
2. Zmiany w zasadach funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych
Modyfikacje powinny ułatwić działalność podmiotów, które uzyskały status PS.
3. Reintegracja społeczna i zawodowa w przedsiębiorstwach społecznych
Przebudowa obszaru reintegracji społecznej i zawodowej realizowanej przez PS poprzez rozszerzenie definicji i zmianę zasad współfinansowania ze środków publicznych.
4. Instrumenty prawne i finansowe dla przedsiębiorstw społecznych
Zmiany powinny przyczynić się do wzmocnienie instrumentów prawnych i finansowych rozwijających funkcjonowanie PS w przestrzeni prawnej i gospodarczej, które zwiększą atrakcyjność tej formy gospodarowania;
5. Ekonomia społeczna w usługach społecznych
Nowe rozwiązania powinny zwiększyć udział ekonomii społecznej w rozwoju usług społecznych oraz w procesie ich deinstytucjonalizacji, poprzez tworzenie bardziej elastycznych mechanizmów zlecania usług społecznych oraz udział w kreowaniu tych usług w lokalnej polityce publicznej.
6. Lepsza koordynacja
Proponowane zmiany powinny poprawić koordynację działań administracji rządowej i samorządowej, przyczynić się do rozwoju infrastruktury wsparcia ekonomii społecznej oraz zwiększenia jej roli w planowaniu i realizacji zadań publicznych.
Przedstawiony poniżej wybór wątków, które pojawiają się w PROPOZYCJI, nie wyczerpuje wszystkich zmian, które postulują autorzy dokumentu. Staramy się zwrócić uwagę na najbardziej istotne elementy. Być może są rzeczy jeszcze ważniejsze, albo ważniejsze dla wybranej grupy osób czy podmiotów zainteresowanych nowelizacja ustawy.
Więcej podmiotów ekonomii społecznej
Katalog podmiotów, które ustawa wymienia jako podmioty ekonomii społecznej wydaje się bogaty. Przypomnijmy, że wśród tych podmiotów znalazły się właściwie wszystkie organizacje pozarządowe! Mimo pierwotnie szerokiego kręgu podmiotów, które wskazuje się jako podmioty ekonomii społecznej ustawa, w obecnym kształcie wydaje się nie uwzględniać wszystkich, którzy z ekonomią społeczną czują się związani i realnie działają w tym obszarze. Przykładem mogą być kooperatywy spożywcze, o których rozmawialiśmy z Beatą Charycką i Izabelą Dembicką-Starską (zobacz nagranie rozmowy).
W propozycji postuluję się, żeby katalog podmiotów ekonomii społecznej został uzupełniony o:
- podmioty spółdzielcze, w których co najmniej 30% członków jest jednocześnie ich pracownikami
- również działające w formie spółdzielni kooperatywy spożywcze, i inne spółdzielnie konsumenckie w których co najmniej 80% jej członków wykonuje w ramach swoich obowiązków członkowskich
- spółdzielnie non-profit.
Zaproponowane rozwiązanie pozwoli uwzględnić większą część sektora spółdzielczego wśród adresatów polityki wspierającej rozwój ekonomii społecznej. Jednocześnie byłoby to zwiększenie potencjału samego sektora ekonomii społecznej. Takie rozwiązanie jednoznacznie wskazałoby także na pracowniczy i członkowski charakter podmiotów włączanych do sektora. Wyjątkiem są tu kooperatywy spożywcze i inne spółdzielnie konsumenckie, których specyfika działania opiera się często nie na pracy płatnej, ale na świadczeniu działań na rzecz spółdzielni w ramach określonych statutem.
(fragment uzasadnienia do zaproponowanych zmian)
Ekonomia społeczna wchodzi w nowe obszary
Zarówno w samej ustawie, jak i na przestrzeni kilkudziesięciu lat funkcjonowania ekonomii społecznej w Polsce, ustaliło się, że mamy do czynienia z działaniami w dwóch obszarach. Są to:
- reintegracja społeczna i zawodowa osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (m.in. niepełnosprawnych, bezrobotnych, starszych, ubogich, ale także uchodźców)
- realizacja usług społecznych.
Podobnie jak w przypadku kręgu podmiotów ekonomii społecznej, tak i w przypadku obszarów, tak naszkicowany zakres tworzy nam już teraz dużą przestrzeń, w której odnajdziemy wiele działań. Ale analogicznie jak z podmiotami, nie jest to przestrzeń wystarczająca i wydaje się wskazane, żeby próbować ją poszerzyć.
Poszerzenie miałoby polegać na dopisaniu do definicji ekonomii społecznej działalności na rzecz wspólnot samorządowych oraz zrównoważonego rozwoju lokalnego.
O tym ostatnim rozmawialiśmy z Janem Oleszczukiem-Zygmuntowskim, prezesem PLZ Spółdzielni (plz.pl).
Lepsza praca z osobami zagrożonymi wykluczeniem
Ciąg dalszy "poszerzania" znajdziemy w propozycjach dotyczących osób zagrożonych wykluczeniem społeczny. Tu również mamy do czynienia z pogubieniem części osób, które należałoby włączyć w obszar oddziaływania ekonomii społecznej, ustawy i podmiotów, które ona opisuje.
W propozycjach znalazł się więc postulat uzupełnienia katalogu osób zagrożonych wykluczeniem. Należałoby do niego dodać:
- osoby w kryzysie bezdomności (nie tylko – jak dotąd – absolwenci CIS i KIS),
- uczestników lub absolwentów ochotniczych hufców pracy,
- osoby podlegające ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie na podstawie przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, jeżeli ich dochód wynosi nie więcej, niż dochód z 6 hektarów przeliczeniowych,
- niebędących rolnikami domowników rolników podlegających ubezpieczeniu społecznemu rolników,
- osoby zamieszkałe na obszarze strategicznej interwencji w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Zaproponowane powyżej poszerzenie katalogu osób zagrożonych wykluczeniem społecznym jest punktem wyjścia do dyskusji, która powinna odbyć się w ramach prekonsultacji, konsultacji i uzgodnień międzyresortowych. Jej celem powinno być poszerzenie obecnego katalogu, tak aby zatrudnieniowy potencjał przedsiębiorstw społecznych wspierał realizację celów polityki na rzecz włączenia społecznego, polityki rynku pracy w tym aktywizował osoby bierne zawodowo.
(fragment uzasadnienia do zaproponowanych zmian)
W propozycjach wskazuje się również, że zapisane w ustawie o ekonomii społecznej sposoby pracy z osobami zagrożonymi wykluczeniem powinny by c bardziej elastyczne i lepiej odpowiadające na realne potrzeby. Symbolem są tu przepisy o indywidualnym programie reintegracji (IPR). Postulowana jest m.in. zmiana polegająca na odejściu od zasady obligatoryjności IPR-ów (przy korzystaniu ze środków publicznych). Przygotowanie takiego planu zależałoby od okoliczności związanych z indywidualną sytuacją pracownika.
Postuluje się również zmianę definicji reintegracji społecznej - znów - poszerzenie. Zaproponowano, aby definicję uzupełnić o działania samopomocowe, a także świadczenia zdrowotne. Wskazano, że w wielu przypadkach te typy działań stanowią istotny komponent reintegracji. Jednocześnie obecny kształt definicji jest źródłem wątpliwości, czy wsparcie w tym zakresie mogło być realizowane.
Rozwój instrumentów wsparcia przedsiębiorstw społecznych
Jednym z bardziej istotnych instrumentów wsparcia dla przedsiębiorstw społecznych jest obecnie dofinansowanie składek ZUS. Problem polega na tym, że zastosowanie tego instrumentu wymaga dziś dobrej woli dysponenta środków, wcześniejszego planowania i wypracowanych relacji między dotującymi i dotowanymi. Jest wo więc instrument o charakterze fakultatywnym.
Dlatego proponuje się zapisać w ustawie obligatoryjne dofinansowanie składek na ubezpieczenia społeczne dla pracowników przedsiębiorstw społecznych objętych indywidualnymi planami reintegracyjnymi. Byłby to ważny krok wspierający reintegrację osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Ponadto, analogicznie do rozwiązań z ustawy o spółdzielniach socjalnych, czy z ustawy o działalności pożytku, proponuje się uzupełnienie ustawy o ekonomii społecznej o ogólny katalog instrumentów wsparcia. Zestawienie ma obejmować:
- dotacje na cele nie związane z realizacją zadania publicznego,
- pożyczki,
- poręczenia i gwarancje,
- usługi lub doradztwa w zakresie finansowym, księgowym, ekonomicznym, prawnym i marketingowym,
- preferencji w zakresie wynajmu lokali użytkowych.
Zachęcamy do zapoznania się z PROPOZYCJAMI i odnalezienia w nich innych wątków z bogatej gamy pomysłów, które przygotowali autorzy (członkowie i członkinie Krajowego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej). Formuła prekonsultacji, które właśnie trwają, jest dobrą okazją do poznania zaproponowanego dokumentu i realnego wpływu na kształt przyszłych zmian w ustawie o ekonomii społecznej.
Weź udział w konsultacjach‼️
Jak umożliwić stałe zwiększanie liczby przedsiębiorstw społecznych by stanowiły coraz większą grupę na rynku?
Jak uczynić przedsiębiorstwo społeczne atrakcyjnym?
Jak zwiększyć efektywność systemu wsparcia i polityk publicznych?
Odpowiedzią mogą być zmiany w ustawie o ekonomii społecznej. Niemal dwa lata od wejścia w życie ustawy, zebrano informacje o jej działaniu w praktyce i zaproponowano poprawki. Ty też możesz podzielić się swoim doświadczeniem i wnioskami!
WYPEŁNIJ ankietę, w której wyrazisz opinię o z propozycji zmiany ustawy 👉https://forms.office.com/r/PFc0dE2m2j
zobacz jakie zmiany w ustawie o ekonomii społecznej zaproponowano:
PROPOZYCJE ZMIAN W USTAWIE O EKONOMII SPOŁECZNEJ, materiał ze strony Departamentu Ekonomii Społecznej [KLIKNIJ]
Projekt „SAMO-ES. Samoorganizacja przedsiębiorstw społecznych jako odpowiedź na wyzwania społeczne” realizowany jest w partnerstwie, które tworzą Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych (lider), Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” z Cieszyna, Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych, Stowarzyszenie Klon/Jawor.
ℹ️ Odwiedź nas: www.samo-es.pl
Projekt „SAMO-ES. Samoorganizacja przedsiębiorstw społecznych jako odpowiedź na wyzwania społeczne”otwiera się w nowej karcie jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.