Naucz się "robić" promocję. Sprawdź jak nią zarządzać, jak ją planować, zdobywać na nią środki i sprawdzać jak działa. Skorzystaj ze świeżych podpowiedzi zebranych przez nas w PORADNIK.NGO.PL.
Sposób zarządzania promocją zależy od sytuacji organizacji pozarządowej: skali i typu działania, ludzi, zasobów, celu itp. Ale czy w ogóle warto zarządzać promocją? Jesteśmy przekonani, że tak, dlatego właśnie proponujemy Wam zgłębić to zagadnienie z PORADNIK.NGO.PL.
zobacz w PORADNIK.NGO.PL: Zarządzanie promocją w organizacji
Zarządzanie to wszystkie działania, które świadomie podejmujesz w organizacji, aby jak najlepiej wykorzystać zasoby, dla osiągnięcia celu. Zarządzanie to planowanie, organizowanie, kontrola i motywowanie: to wszystko sprawia, że rzeczy się dzieją. To te działania, które robisz wewnątrz, "na zapleczu" w organizacji, aby świat "na zewnątrz" zobaczył ich efekty.
Dlaczego zarządzać
Można zacząć od opisu sytuacji kiedy nie zarządzamy promocją. Co się wtedy dzieje? Trwonimy zasoby, działamy przypadkowo, marnujemy dobre pomysły, "strzelamy ślepakami". Takie wyjaśnienie przyjdzie do głowy wielu z Was. A pozytywnie? Można wymienić trzy powody.
Promocja wpływa na sukces działań organizacji: sprawia, że odbiorcy i odbiorczynie dowiadują się o działaniach organizacji i korzystają z nich, wspierają je, włączają się w nie. I dlatego tak ważne jest, aby promocję zaplanować i wdrożyć.
Promocja jest związana z działaniami merytorycznymi organizacji. Nie jest oderwana od tego, co na co dzień robicie w stowarzyszeniu, fundacji. I żeby wszystkie działania się wspierały, trzeba wykorzystać planowanie i organizowanie.
Promocja jest prowadzona (najczęściej) przy ograniczonych zasobach (ludzi, pieniędzy, czasu). W znakomitej większości organizacji kołderka jest zawsze za krótka i na promocję nie wystarcza. A zarządzanie pomaga dobrze wykorzystać nawet ograniczone zasoby!
Zarządzanie można rozumieć jako skuteczne wdrażanie. Kiedy mamy przemyślane co promujemy, po co promujemy, jakiego przekazu używamy i do kogo go kierujemy (zob. Zacznij promować…) trzeba do wszystko wprowadzić w życie. I tu z pomocą przychodzi zarządzanie. A jeśli to słowo nie przypada Wam do gustu i macie złe skojarzenia, możecie np. pomyśleć sobie o tym jako o "robieniu dobrze i z głową" 😁
Zaplanuj, zorganizuj, policz koszty (zdobądź środki), sprawdź
Planowanie to kluczowy element zarządzania. Jeśli chcesz, aby wydarzyło się to, na czym Ci zależy, musisz wyznaczyć drogę dojścia do celu i przygotować się na jej przejście.
Sam plan promocji bez wdrożenia nie przyniesie zmiany i nie sprawi, że ludzie dowiedzą się o twoich działaniach. Aby osiągnąć cele, potrzebne jest działanie. Czyli konkretni ludzie, którzy w konkretnym czasie i miejscu wykonają konkretne działania promocyjne, korzystając z zasobów i narzędzi, którymi dysponuje organizacja.
Teraz następuje trudny moment. Musimy sobie uświadomić, że nie ma promocji bez kosztów. Koszty to pieniądze (te czasami możemy oszczędzić), ale koszty to też czas i nasza praca. Środki można zdobywać, albo korzystać z czegoś, za co bezpośrednio nie zapłacimy (np. z ngo.pl).
Elementem zarządzania promocją jest też sprawdzanie co nam dała. To nie tylko rozliczenie i obarczenie "winą" za sukces lub niepowodzenia konkretnych osób czy pomysłów. To przede wszystkim analiza, która daje nam wskazówki do przyszłych działań.
koniecznie zobacz więcej w PORADNIK.NGO.PL: Zarządzanie promocją w organizacji
Polecamy cały dział w PORADNIK.NGO.PL z NOWYMI (!) informacjami o promocji: Promocja i współpraca NGO z mediami.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23