Decyzja zapadła. Zakładacie stowarzyszenie zwykłe. Wyjaśniamy, z jakimi formalnościami wiąże się to w Warszawie.
Wbrew pozorom i przyjętemu nazewnictwu, jeśli zdecydujemy się na założenie stowarzyszenia zwykłego – także będziemy musieli je zarejestrować, chociaż formalności jest mniej.
Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, jest tzw. "ułomną osobą prawną". Może zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywane. Źródła finansowania to m.in. składki członkowskie, darowizny i dotacje, ale nie może prowadzić działalności ekonomicznej (odpłatnej albo gospodarczej). Ma też sporo obowiązków.
WIĘCEJ INFORMACJI o obowiązkach stowarzyszeń zwykłych znajdziesz w poradniku.ngo.pl
Jak założyć stowarzyszenie zwykłe?
Aby założyć stowarzyszenie zwykłe wystarczą trzy osoby, które zbierają się na spotkaniu (zebraniu) i decydują o założeniu stowarzyszenia, przyjęciu regulaminu i wyborze przedstawiciela albo zarządu. Mogą także wybrać komisję rewizyjną, o ile mają taką możliwość (to znaczy: o ile pozwala na to liczba osób obecnych na zebraniu założycielskim; członkowie komisji rewizyjnej nie mogą jednocześnie zasiadać we władzach organizacji) i pod warunkiem, że określą zasady jej wyboru oraz kompetencje w regulaminie stowarzyszenia.
Co powinno się znaleźć w regulaminie stowarzyszenia zwykłego?
Regulamin stowarzyszenia zwykłego jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania Zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszenaich regulamin powinien zawierać informacje o:
- nazwie,
- celu lub celach i środkach działania ,
- terenie działania i siedzibie,
- sposobie nabycia i utraty członkostwa,
- zasadach rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.
W zależności od typu regulacji wybranych przez założycieli w regulaminie powinny się znaleźć także zapisy stanowiące o:
a) przedstawicielu reprezentującym stowarzyszenie lub
b) zarządzie stowarzyszenia (tryb jego wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności jego uchwał, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych) lub
c) zarządzie i komisji rewizyjnej (tryb wyboru i uzupełniania składu, kompetencje, warunki ważności uchwał zarządu, sposób reprezentowania stowarzyszenia i zaciągania zobowiązań majątkowych).
Wpisanie do ewidencji w Warszawie
Aby dopełnić formalności – nowa organizacja powinna zostać wpisana do ewidencji stowarzyszeń zwykłych prowadzonej w danym starostwie/urzędzie miasta.
W Warszawie (która jest miastem na prawach powiatu) ewidencja ta jest prowadzona przez Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich (BAiSO).
Na stronie https://warszawa19115.pl/-/wniosek-o-wpis-do-eidencji-stowarzyszen-zwyklych opisana jest cała procedura związana z wpisaniem stowarzyszenia zwykłego do ewidencji w Warszawie. Są tam również dostępne formularze, które należy wypełnić.
Zanim udacie się do BAiSO należy przygotować oryginały następujących dokumentów:
1. wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych,
2. regulamin stowarzyszenia,
3. listę wszystkich członków założycieli (nie mniej niż trzech, zawierającą imiona i nazwiska, daty i miejsca urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy)
4. protokół z zebrania założycielskiego zawierający uchwały: o utworzeniu stowarzyszenia, o wyborze przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie/zarządu/komisji rewizyjnej (w zależności od typu regulacji zawartych w regulaminie), o uchwaleniu regulaminu stowarzyszenia, wyznaczeniu adresu siedziby stowarzyszenia.
Komplet dokumentów zanosimy do Biura Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy, które mieści się w Alejach Jerozolimskich 28 (00-024 Warszawa) lub przesyłamy go pocztą.
CZYTAJ TAKŻE o tym, czym zajmuje się Biuro Administracji i Spraw Obywatelskich Urzędu m.st. Warszawy
Przed złożeniem dokumentów istnieje możliwość ich skonsultowania. Warto skorzystać z tej pomocy, aby uniknąć zbędnego wzywania do poprawienia. Z konsultacji można skorzystać w samym BAiSO, jak i w Stołecznym Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych (SCWO).
W ciągu 7 dni od złożenia wniosku BAiSO dokonuje wpisu stowarzyszenia do ewidencji lub wzywa do uzupełnienia braków we wniosku lub informuje o złożeniu wniosku do Sądu o zakazanie założenia stowarzyszenia (jeśli jego cele są sprzeczne z obowiązującym prawem).
Po wpisaniu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji organ nadzoru niezwłocznie informuje (telefonicznie lub na adres e-mail) o wpisie. Organizacja może otrzymać zaświadczenie o wpisie pocztą lub odebrać osobiście.
Zaświadczenie takie może być potrzebne przy:
- przy ubieganiu się o nadanie numeru NIP w Urzędzie Skarbowym,
- przy ubieganiu się o nadanie numeru REGON w Głównym Urzędzie Statystycznym
- lub gdy organizacja chce składać wniosek o dotację.
Obejrzyj film "Jak założyć NGO w Warszawie?"
Masz pytanie dotyczące zakładania organizacji pozarządowej? Chcesz skonsultować statut? Wyjaśnić wątpliwość związaną z KRS-em? Skorzystaj z bezpłatnych porad Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych. Poradę uzyskasz telefonicznie: (22) 828 91 23, mailowo: scwo@warszawa.ngo.pl i osobiście.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23