Wzory ofert i sprawozdań (zwykłe i uproszczone) oraz wzory umów to podstawowe narzędzie pracy zarówno dla zlecających zadania publiczne (głównie samorządów) jak i podejmujących się ich realizacji organizacji pozarządowych. Przewodniczący Komitetu do spraw Pożytku Publicznego przedstawił właśnie NOWE WZORY i rozpoczął proces ich konsultacji.
Zachęcamy do zapoznania się z zaproponowanymi wzorami i wzięcia udziału w ich konsultacjach. Nowe wzory mogą mieć zastosowanie już w konkursach, które będą ogłaszane przez administrację samorządową pod koniec tego roku.
Konsultacje do początku października
Konsultacje mają potrwać 30 dni. Mamy czas co najmniej do końca września, a formalnie nawet kilka dni dłużej.
Oba projekty mają datę 16.08.2024. Zamieszczono je w serwisie legislacja.gov.pl 2 września. W piśmie przewodnim dotyczącym konsultacji znajdziemy prośbę o przekazywanie uwag w terminie 30 dni od otrzymania pisma (na adres redakcji pismo trafiło 3 września).
Rozporządzenia z artykułu 19 i 19a ustawy o pożytku
Konsultowane rozporządzenia z wzorami to rozporządzenia wydawane na podstawie delegacji zawartej w artykule 19 oraz artykule 19a (tryb uproszczony - tzw. małe dotacje) ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Ostatni raz wzory poprawiane były w 2018 roku (była to nowelizacja, która z założenia miała wprowadzić tzw. rozliczenie za rezultaty i wyeliminować konieczność przedstawiania faktur przy sprawozdawaniu i rozliczaniu zadania). Rozporządzenia z 2018 roku próbowano jeszcze poprawiać, ale nie udało się wypracować nowych wzorów.
Nowe wzory, które poznajemy we wrześniu 2024 roku, przedstawiane są pod hasłem "konieczności aktualizacji" (zob. np. Ocena Skutków Regulacji). Projektodawcy starają się "zlikwidować wszystkie sprzeczności" między wzorami, a jednocześnie doprecyzowują, upraszczają i uzupełniają dokumenty.
Z oferty usunięto zapisy dotyczące opisu rezultatów zadania, komplementarności zdania z innymi działaniami. Te zapisy nie wynikały z ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, co powodowało, że organy administracji publicznej ogłaszające otwarte konkursy ofert nie wiedziały co oceniać, a organizacje pozarządowe co wpisywać. W celu uproszczenia wypełniania oferty połączono tabelę kosztorysu oraz źródeł finansowania, tak by oferent miał bezpośrednie powiązanie i by organizacja od razu mogła sprawdzić czy wszystko się zgadza. Jednocześnie doprecyzowano, co było nadużyciem wielu organów administracji publicznej, że rodzaj wkładu własnego określa organizacji pozarządowa i może to być wkład finansowy, osobowy lub rzeczowy.
[fragment uzasadnienia do projektu rozporządzenia w sprawie wzorów ofert i ramowych wzorów umów (…)]
Zobacz projekty konsultowanych rozporządzeń
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.