Po co nam dziś media? Barbara Zych: W różnorodności i wolności wyboru siła
Na pewno nie jesteśmy już praktycznie w stanie funkcjonować poza światem cyfrowym.
Wraz z Grupą do Spraw Wyzwań Cyfrowych i Stowarzyszeniem Gazet Lokalnych zapraszamy do dyskusji w portalu o tym, po co nam dziś media. Przez najbliższe tygodnie ukazywać będą się teksty, których autorzy i autorki – zarówno z organizacji społecznych, jak i mediów – będą szukać odpowiedzi na to pytanie. Na komentarze do 2 tys. znaków czekamy również pod adresem: redakcja@portal.ngo.pl
W dzisiejszej rzeczywistości świata cyfrowego, praktycznie każdy z nas może być autorem i wydawcą treści. Szczególnie media społecznościowe umożliwiają nie tylko ich powielanie, ale też dystrybuowanie i przetwarzanie.
Pytanie retoryczne
Zasięgi mediów społecznościowych i tradycyjnych systematycznie rosną, tylko FB ma w Polsce 21,5 mln. użytkowników (Marzec 2021, Gemius).
Następstwem tej sytuacji jest „szum komunikacyjny”, wielość informacji czy fake newsy. Ciekawym zjawiskiem są również tzw. „bańki informacyjne”, w których zamykamy się świadomie lub nieświadomie, pozwalając np. algorytmom podsuwać nam określone treści, komunikaty.
Na pewno nie jesteśmy już praktycznie w stanie funkcjonować poza światem cyfrowym.
Jak wynika z badań CBOS, pandemia jeszcze mocniej digitalizuje różne sfery naszego życia: „W tym roku rejestrujemy rekordowy odsetek Polaków korzystających z internetu. Przynajmniej raz w tygodniu online jest niemal trzy czwarte dorosłych (73%), czyli o 5 punktów procentowych więcej niż przed rokiem.”
Ostatni rok – czas pandemii, przyspieszył procesy cyfryzacji, zmienił znacząco nasze życie, zarówno w sferze prywatnej, jak i zawodowej. Pracujemy, uczymy się zdalnie, robimy zakupy przez Internet, korzystamy z bankowości internetowej, zdigitalizowanej administracji państwowej, mediów cyfrowych i wreszcie do Internetów przeniosła się w dużej mierze nasza komunikacja: to komunikatory, platformy do spotkań online.
Pytanie „Po co nam dziś media?” jest zatem retoryczne. Zadałabym raczej inne: Czy potrzebujemy mediów wiarygodnych i sprawczych oraz jak je weryfikować?
Dynamiczny, stale zmieniający się świat i nasza potrzeba szybkiej komunikacji, natychmiastowej informacji, wymaga i zmusza nas do korzystania z różnych źródeł.
Bo w różnorodności i wolności wyboru siła. Tylko, czy umiemy ją docenić i – co kluczowe – z niej korzystać, odróżniając prawdę od fałszu, opinie od faktów, manipulację od opisu rzeczywistości? Czy my Internauci, użytkownicy i nadawcy treści tworzymy je z odpowiedzialnością za słowo, przewidując konsekwencje jakie mogą wywołać?
Zostawiam Państwa z tymi pytaniami.
I na koniec, dla przypomnienia, powołam się jeszcze na art. 54 Konstytucji RP: „Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji”. Podkreślę: KAŻDEMU.
Barbara Zych – absolwentka Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego i studiów podyplomowych z Zarządzania Projektami Akademii Leona Kożmińskiego. Przez kilkanaście lat zarządzała i realizowała projekty w mediach ( m.in. w "Gazecie Wyborczej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej"). Obecnie prezeska „młodej” Fundacji Zaprojektowane do Działania, w której realizuje projekty dotyczące edukacji obywatelskiej oraz projektuje innowacje społeczne. Wierzy w oddolne działania, dlatego też aktywizuje, szczególnie młodzież do “brania spraw w swoje ręce” i pracy na rzecz lokalnych społeczności, w tym udziału w budżetach obywatelskich. Prywatnie dumna i szczęśliwa mama Weroniki ( obecnie studentki socjologii) i Bartka ( licealisty).
Źródło: własna
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.