Pandemia i sprawozdawczość NGO. Drugie posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego VII kadencji
Członkowie Rady Działalności Pożytku Publicznego dowiedzieli się pod koniec stycznia, jak wygląda współpraca NGO z administracją w czasie pandemii, a także, jak pandemia wpłynęła na działania organizacji społecznych. Rozmawiano także o najnowszej wersji projektu ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych.
Drugie posiedzenie Rady Działalności Pożytku Publicznego VII kadencji odbyło się 25 stycznia 2022 roku. Posiedzenia plenarne Rady wróciły w 2022 roku do formuły online.
Organizacje w pandemii
Na pierwszej części posiedzenia prezentowano wyniki badań dotyczących sytuacji organizacji pozarządowych w okresie pandemii.
Jako pierwszy wystąpił Piotr Stec. Zaprezentowane badanie dotyczyło finansowania organizacji przez samorządy w latach 2020 i 2021. Zakres badania obejmował całą samorządową Polskę, tj. wszystkie gminy/miasta, powiaty i województwa.
Z zebranych danych można wyciągnąć wniosek, że współpraca finansowa się nie rozwija – nastąpiła stagnacja. Powodem jest pandemia, ale również inflacja (i nie chodzi tu o inflację z końca 2021 roku, ale również o wcześniejszą, nie tak dużą, ale również odczuwalną).
WOJEWÓDZTWA
Wartość nominalna środków na współpracę z sektorem obywatelskim uległa nieznacznemu zwiększeniu, jednakże realna wartość środków uległa obniżeniu o 3,3% (tj. realny spadek o ponad 7 mln zł spowodowany inflacją).
POWIATY
Wartość nominalna środków na współpracę z sektorem obywatelskim uległa zwiększeniu (o 13%, tj. o blisko 34 mln zł), po uwzględnieniu inflacji realna wartość środków uległa zwiększeniu o niespełna 10%.
GMINY/MIASTA
Wartość nominalna środków na współpracę z sektorem obywatelskim uległa zwiększeniu o 4,7% (tj. o ponad 97 mln zł); po uwzględnieniu inflacji realna wartość środków uległa zwiększeniu o niespełna 1,4%.
Minimalny wzrost nakładów na współpracę z organizacjami w latach 2020-2021, który wyniósł 130 793 678 zł, co stanowi niespełna 5% w ujęciu nominalnym i jedynie 1,5% po uwzględnieniu ogólnego wskaźnika inflacji.
(fragmenty prezentacji)
Dalej o wpływie pandemii na sytuację i działania organizacji mówiła Marta Gumkowska ze Stowarzyszenia Klon/Jawor. Zaprezentował wnioski z dwóch badań (wiosna 2020 i zima 2020/2021) uzupełnione wstępnymi danymi z najnowszego badania „Kondycja organizacji pozarządowych”. Ponad 60% organizacji twierdzi, że pandemia pogorszyła warunki ich działania. Ponad połowa organizacji musiała nawet zawiesić wszystkie lub większość swoich działań (z taką sytuacją mieliśmy do czynienia szczególnie w pierwszym okresie pandemii) – tu najczęściej decydował charakter działań (prawie 80% działań wymagało kontaktu bezpośredniego z ich odbiorcami). Więcej niż połowa NGO-sów dysponuje w pandemii niższymi środki niż w poprzednich okresach.
Organizacje podejmowały też w pandemii nowe działania – tak deklaruje ponad 30% zbadanych NGO-sów. Połowa widzi też pozytywne aspekty pandemii – wymienia się tu m.in. rozwój działań online i „naukę”, jaką była praca w kryzysowych warunkach.
Zobacz prezentację: Rok w pandemii, Stowarzyszenie Klon/Jawor.
Bogaty zbiór szczegółowych informacji i raportów Stowarzyszenia Klon/Jawor dotyczących sytuacji NGO w pandemii, a także innych aspektów działań organizacji społecznych, znajdziecie w serwisie fakty.ngo.pl.
Dane o organizacjach w pandemii przedstawiła też Karolina Goś-Wójcicka z Głównego Urzędu Statystycznego. Badanie dotyczyło 2020 roku i objęło szeroki krąg podmiotów (w tym organizacje wyznaniowe, ale również samorząd gospodarczy i zawodowy). 75% badanych organizacji twierdzi, że pandemia miała wpływ na ich działania – najczęściej oznaczało to konieczność okresowego zawieszenia działalności. Ok. 20% badanych wykorzystywało wsparcie osłonowe (w ramach tzw. Tarcz) – najczęściej były to organizacje samorządu gospodarczego i działające na rynku pracy. GUS ustalił też, że ok. 5 mln osób fizycznych zostało w tym okresie wspartych przez NGO-sy, w ramach różnych form pomocy związanej z covid (usługi społeczne, działania informacyjne).
Opinia RDPP o najnowszej wersji projektu ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych
Nową wersję projektu poznaliśmy 20 stycznia 2022 roku. Nie została ona poddana szerszym konsultacjom, ale trafiła do Rady. Pracował nad nią Zespół do spraw Sprawozdawczości Organizacji Pozarządowych i Uproszczeń, któremu przewodniczy Alicja Gawinek.
Przewodnicząca omówiła przygotowaną uchwałę w sprawie projektu. Wyraża ona na wstępie pozytywną opinię o przedstawionym projekcie, ale wskazuje nadal na konieczność wprowadzenia zmian do jego treści. Część zmian jest nawiązaniem do propozycji, które zaprezentowała Rada poprzedniej kadencji w uchwale nr 200 z 18 sierpnia 2021 r. (na etapie konsultacji przedstawionej 1 lipca pierwszej propozycji ustawy).
Przyjętą 25 stycznia 2022 r. uchwałę RDPP omówiliśmy też szerzej w informacji: Co sądzi RDPP o najnowszej wersji projektu ustawy o sprawozdawczości.
Uchwała odnotowuje pozytywne zmiany, które nastąpiły w najnowszej wersji projektu: np. rezygnację z obowiązku ujawniania danych darczyńców indywidualnych – osób fizycznych czy rozszerzenie katalogu przychodów w ramach progu wyłączającego NGO z obowiązków sprawozdawczych – progu 10 tys. zł.
Rada pragnie wyrazić podziękowania Przewodniczącemu Komitetu ds. Pożytku Publicznego za podjętą inicjatywę ustawodawczą oraz już zaakceptowane zmiany w projekcie ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych.
(fragment uchwały)
Dalej w uchwale wskazano siedem obszarów w projekcie, w których nadal trzeba wprowadzić zmiany. Wśród nich znalazł się obszar związany z uproszczoną ewidencją przychodów i kosztów – uchwała postuluje, żeby prostsza księgowość z ustawy o pożytku była domyślną, a nie zgłaszaną, formą prowadzenia księgowości w organizacjach. RDPP sygnalizuje też, że kształt projektu i zamiar upowszechnienia UEPIK wskazuje na potrzebę zmian w rozporządzeniu dotyczącym uproszczonej ewidencji. Innym obszarem do zmiany wyróżnionym w uchwale są przepisy związane z uprawnieniami kontrolnymi Przewodniczącego Komitetu.
Zmiany postulowane w siedmiu obszarach wylicza załącznik do uchwały. Zaproponowanych zmian jest 23.
do Uchwały nr 18 Rady Działalności Pożytku Publicznego z dnia 25.01.2022 r. w sprawie projektu ustawy o sprawozdawczości organizacji pozarządowych
Kolejny Zespół Rady
Na posiedzeniu przyjęto też uchwałę w sprawie powołania nowego Zespołu. To zespół do spraw włączenia społecznego i przeciwdziałania ubóstwu. Inicjatorem jego powstania była Marzena Pieńkosz-Sapieha. Do zadań zespołu należeć będą m.in. „Wzmocnienie działań na rzecz włączenia społecznego oraz przeciwdziałania ubóstwu, w tym efektywnego wykorzystania żywności” czy „Działanie na rzecz deinstytucjonalizacji usług publicznych”. pełne wyliczenia zadań zespołu oraz jego skład w momencie powołania wskazuje uchwał nr 19 (zobacz uchwałę).
Wszystkie Zespoły ze wskazaniem składu osobowego można znaleźć pod adresem: https://www.gov.pl/web/pozytek/zespoly-problemowe-rdpp4.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.