Od 1 lipca wyłącznie elektroniczny KRS dla NGO z działalnością gospodarczą
Ta zmiana miała nastąpić już na początku 2020 roku. Ale termin był przesuwany. Dziś Ministerstwo Sprawiedliwości pisze nam, że kolejnego przesunięcia nie będzie. Od 1 lipca 2021 roku kontakty z rejestrem przedsiębiorców możliwe będą tylko za pośrednictwem systemu elektronicznego. To zmiana ważna dla organizacji pozarządowych z działalnością gospodarczą.
Elektronizacja rejestru przedsiębiorców miała nastąpić dużo wcześniej. O przepisach pisaliśmy w lutym 2020 roku - zobacz: Zmiany w funkcjonowaniu Krajowego Rejestru Sądowego ważne dla NGO-sów z działalnością gospodarczą.
Termin przesuwano - ostatni raz na 1 lipca 2021 roku. Z naszej korespondencji z Ministerstwem Sprawiedliwości wynika, że nie będzie kolejnego przesunięcia. Co jeszcze dowiedzieliśmy się od resortu?
Przypomnijmy na czym ma polegać zmiana
Najważniejszą z punktu widzenia NGO-sów zmianą jest wprowadzenie obowiązku dokonywania wpisów do rejestru przedsiębiorców za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Oznacza, to że wyłączona zostanie obowiązująca do tej pory możliwość dokonania wpisu za pomocą ręcznie wypełnionego urzędowego formularza.
Opisana zmiana dotyczą jedynie podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców.
W przypadku organizacji pozarządowej podlegającej wpisowi jedynie do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej istniała będzie możliwość złożenia wniosku w formie papierowej lub elektronicznej. Wybór ten należał będzie do organizacji.
Nie tylko sam wpis do rejestru przedsiębiorców dokonywany będzie za pomocą systemu teleinformatycznego, ale cała procedura będzie miała miejsce właśnie w tym systemie. Wszelkie czynności związane z dokonaniem wpisu utrwalane będą w systemie, łącznie z czynnościami sądu, referendarza sądowego oraz przewodniczącego. Oznacza to, że jakiekolwiek pisma, które zostaną złożone w sprawie będą musiały mieć charakter elektroniczny.
Informacje od Ministerstwa Sprawiedliwości
Jak w praktyce będą wyglądały kontakty z rejestrem przedsiębiorców? Ustawa, która wprowadza ten obowiązek nie mówi wiele. Praktyka to przecież działający system - a ten zacznie działać 1 lipca.
Próbując przygotować organizacje pozarządowe do zmian, zapytaliśmy Ministerstwo Sprawiedliwości o najistotniejsze w tej chwili (naszym zdaniem) aspekty wprowadzanej zmiany. Poniżej nasze pytania o odpowiedzi z ministerstwa.
Czy jest planowane kolejne przełożenie wejścia w życie przepisów o elektronicznym postępowaniu rejestrowym, czy też tym razem już na pewno wejdą one w życie 1 lipca 2021 r.?
Nie jest planowane przesunięcie wejścia w życie przepisów o elektronicznym postępowaniu rejestrowym.
Czy ograniczenie procedur do kontaktów elektronicznych dotyczyć będzie wyłącznie nowo rejestrowanych organizacji pozarządowych z działalnością gospodarczą, czy też również tych podmiotów, które już teraz znajdują się w rejestrze przedsiębiorców (w sytuacji kiedy np. zgłaszają zmiany do rejestru)?
Zgodnie z przepisami wchodzącymi w życie w dniu 1 lipca 2021 r. wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego składać się będzie wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Oznacza to, że organizacje pozarządowe prowadzące działalność gospodarczą podlegające wpisowi do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego będą miały obowiązek składania wniosków wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Obowiązek ten będzie dotyczył zarówno podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego przed dniem 1 lipca 2021 r., jak i po tym dniu [podstawa prawna: art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 112, z późn. zm.) w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 398, z późn. zm.)].
Jakim podpisem będzie musiała posługiwać się organizacja pozarządowa z działalnością gospodarczą w elektronicznym postępowaniu rejestrowym? Czy konieczne będzie stosowanie przy składaniu wniosków wyłącznie podpisu kwalifikowanego, czy też możliwe będzie wykorzystywanie innych sposobów podpisywania dokumentów – w szczególności czy będzie możliwe stosowanie profilu zaufanego (podpisu ePUAP)?
Pisma procesowe wnoszone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym [art. 126 § 5 w zw. z art. 13 § 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1575, z późn. zm.)].
Czy system, który będzie wykorzystywany w elektronicznym postępowaniu rejestrowym będzie zupełnie nowy, czy też będzie to rozwinięcie już istniejących systemów (np. S24 lub systemu wykorzystywanego do składania sprawozdania finansowego i innych dokumentów do Repozytorium Dokumentów Finansowych)?
System teleinformatyczny obsługujący postępowanie rejestrowe będzie nowym systemem obok którego będą funkcjonowały dotychczasowe systemy S24 i RDF.
Czy, w nawiązaniu do poprzedniego pytania, jest już teraz możliwe sprawdzenie/przetestowanie/podejrzenie jak system działa, czy też możliwe to będzie dopiero od 1 lipca 2021 roku.
Wraz z wdrożeniem systemu eKRS tj. z dniem 1 lipca 2021 r. zostaną udostępnione wnioski w postaci elektronicznej.
Czy przygotowali Państwo instrukcje dla organizacji pozarządowych składających wnioski do rejestru przedsiębiorców po wejściu w życie przepisów o elektronicznym postępowaniu rejestrowym? Czy takie materiały są już dostępne, a jeśli nie, to kiedy będzie można z nich skorzystać?
Instrukcje i podręcznik użytkownika będą dostępne w nowym systemie, wraz z jego uruchomieniem.
Czy zmiany będą trudne dla organizacji pozarządowych
NGO-sy, które znajdują się w rejestrze przedsiębiorców jako pierwsze doświadczyły elektronizacji systemów. Już w 2018 roku miały obowiązek złożyć swoje sprawozdanie do KRS tylko w formie elektronicznej. Pozostałe organizacje elektronizację sprawozdań musiały przećwiczyć rok później. Organizacje kontaktują się elektronicznie z urzędami również w innych sprawach - elektroniczny tryb dotyczy ZUS, w przypadku większości podatków to również dominująca i preferowana forma.
Czy to oznacza, że organizacje są przygotowane na tego typu zmiany? Z pewnością bardziej niż kilka late temu, ale jednak nie do końca. Nie wszystkie NGO-sy mają kompetencje i zasoby pozwalające bez problemu razić sobie z elektronicznymi kontaktami z administracją. Wymienione wyżej elektroniczne procedury - szczególnie w sprawie sprawozdań finansowych - pokazały, że państwo w takiej sytuacji stawia przed organizacjami pozarządowymi wyzwania, którym bardzo trudno jest sprostać.
Wcześniejsze doświadczenia wskazują też na to, że na początku oferowane przed administrację narzędzia są wadliwe, zawodne i nieintuicyjne. Brak jest również po stronie państwa informacji. W odpowiedziach od Ministerstwa Sprawiedliwości przeczytamy, że informacje będą - jak system ruszy. Czyli nie ma możliwości przygotować się, przetestować, oswoić z procedurą. Wszystko okaże się po wejściu w życie nowych obowiązków - organizacje, które będą chciały (lub musiały) zrobić coś w rejestrze przedsiębiorców będą testować system. Oby z powodzeniem.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.