#ngoplLIVE: Kryzys wizerunkowy NGO. Jak przetrwać i wyjść z niego zwycięsko? Zobacz nagranie [film]
Kryzys wizerunkowy w organizacji pozarządowej. Co go może wywołać? Jak sobie z nim radzić? O tym rozmawialiśmy podczas kolejnego #ngoplLIVE. Naszymi gośćmi byli Monika Młynarczyk, specjalistka w dziedzinie komunikacji marketingowej i fundraisingu, Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon oraz Beata Charycka, współautorka raportu „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych” Stowarzyszenia Klon/Jawor. Zapraszamy do obejrzenia nagrania!
Pretekstem do kolejnej rozmowy w ramach #ngoplLIVE był opublikowany pod koniec maja 2023 r. raport Stowarzyszenia Klon/Jawor pt. „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych”.
Z badań wynika m.in., że 63% Polek i Polaków ufa organizacjom pozarządowym. Podobny odsetek (62%) uważa, że organizacje są w Polsce potrzebne. Brak zaufania do organizacji deklaruje 23% społeczeństwa, a tylko 9% uznaje, że NGO są w Polsce niepotrzebne. Zaufanie do NGO wzrosło o 7 punktów procentowych w stosunku do 2020 roku.
Z tych samych badań jednak wynika, że mimo zaufania, jakim darzymy organizacje, nie wiemy, jak one działają i mamy dość wyidealizowane wyobrażenie o nich.
Jednocześnie w ciągu ostatniego roku mieliśmy do czynienia z przynajmniej dwoma wydarzeniami, które można określić jako kryzysy wizerunkowe: „Willa plus” oraz wydarzenia w Centrum Praw Kobiet.
Czy to są kryzysy wizerunkowe? Jak sobie radzić w takich sytuacjach? O tym m.in. rozmawialiśmy podczas #ngoplLIVE.
→ Przeczytaj też „Ryzykowna utrata dobrego wizerunku [wywiad]”
CZY WIESZ, ŻE…
63% Polek i Polaków ufa organizacjom społecznym. Organizacje pozarządowe cieszą się dużym zaufaniem na tle innych instytucji życia publicznego. Od 2020 roku jedynie małe firmy budzą większe zaufanie Polek i Polaków niż stowarzyszenia i fundacje. Najważniejsze czynniki, które budują zaufanie do organizacji to: osobisty kontakt, pokazywanie efektów działań oraz transparentność finansowa organizacji.
(źródło: Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych. Raport z badań 2023).
Co jeszcze osłabia zaufanie polskiego społeczeństwa do organizacji?
Przeczytaj: „Pod lupą. Lek na całe zło. 5 faktów o wizerunku NGO, które Cię zaskoczą”
Obejrzyj: „Pod lupą. Lek na całe zło. Wizerunek NGO. Co buduje, a co niszczy zaufanie do NGO?” [film]
Dlaczego warto obejrzeć nagranie?
Aby dowiedzieć się:
- Jakie mogą być przyczyny kryzysu wizerunkowego organizacji pozarządowej?
- Jaka jest rola mediów w wywoływaniu kryzysu i jego zażegnaniu?
- Czy transparentność pomaga unikać kryzysu, czy go może spowodować?
Poznaj rozwiązania 50 problemów. Jeśli działasz w organizacji pozarządowej – pewnie je dobrze znasz.
Przejdź do wybranej części spotkania
00:00:00 – 00:04:20 – Powitanie, przedstawienie gości i wprowadzenie
00:04:21 – 00:15:08 – O wyidealizowanym obrazie organizacji pozarządowych i co z tego wynika?
00:15:09 – 00:18:34 – Kryzys wizerunkowy: co to jest, co go może wywołać, jak reagować?
00:18:35 – 00:21:53 – Czy można się przygotować na kryzys wizerunkowy?
00:21:53 – 00:26:19 – O roli mediów
00:26:20 – 00:30:38 – Na ile i kiedy media mogą być sojusznikami organizacji w budowaniu wizerunku?
00:30:39 – 00:34:23 – Czy media mogą być sojusznikiem w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowej?
00:34:28 – 00:38:54 – Jak przeciwdziałać hejtowi w mediach sterowanemu z wewnątrz organizacji?
00:39:25 – 00:44:22 – O transparentności
00:44:23 – 00:47:19 – Na ile warto być organizacją transparentną finansowo?
00:47:21 – 00:52:57 – Czy niezależność w relacjach z władzami jest ważna?
00:53:09 – 00:54:55 – O roli lidera i liderki organizacji pozarządowej w sytuacji kryzysu wizerunkowego
00:54:55 – 00:59:01 – Kiedy osoba lidera wpływa na wizerunek organizacji i sytuacje kryzysowe
Nasi goście
Beata Charycka – badaczka w Stowarzyszeniu Klon/Jawor, współautorka raportu o wizerunku NGO „Ufamy, ale… Polki i Polacy o organizacjach pozarządowych” oraz raportów dotyczących kondycji sektora społecznego w Polsce.
Monika Młynarczyk – specjalistka w dziedzinie komunikacji marketingowej i fundraisingu. Od 2017 roku związana z sektorem organizacji pozarządowych, gdzie koncentruje się na rozwijaniu strategii fundraisingowych oraz budowaniu wizerunku organizacji (Federacja Polskich Banków Żywności, Centrum Praw Kobiet oraz FemFund). Aktywna związkowczyni i członkini prezydium OZZIP CPK.
Krzysztof Dobies – społecznik, bloger, publicysta, doświadczony PR-owiec, pasjonat Internetu i tradycyjnych oraz nowoczesnych mediów, specjalista ds. wizerunku organizacji. Dyrektor generalny Fundacji Avalon, odpowiadający za całokształt działań marketingowych, wizerunkowych i komunikacyjnych, a także za rozwój marki i realizację społecznej misji Fundacji. Wcześniej, wraz z Fundacją Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy przez 20 lat budował wizerunek największych w Polsce przedsięwzięć społecznych - Finałów WOŚP oraz festiwali Pol'and'Rock Festival.
Spotkanie prowadziła Magda Dobranowska-Wittels z działu publicystyki portalu ngo.pl.
Spotkanie odbyło się w czerwcu 2023 roku.
#ngoplLIVE „Kryzys wizerunkowy NGO. Jak przetrwać i wyjść z niego zwycięsko?” odbył się w ramach cyklu Pod lupą ngo.pl. Lek na całe zło. Wizerunek NGO. Zachęcamy do zapoznania się z innymi materiałami publikowanymi w tym cyklu.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.