Materiały promocyjne OPP finansowane z 1,5% przy rozliczeniach za 2023 r. Jakie warunki muszą spełnić?
Dostaliście już środki z 1,5%? Zamierzacie z nich finansować swoje kampanie procentowe w najbliższym okresie rozliczeniowym czyli przy rozliczeniach za 2023 rok? Przypominamy informacje o zapisanych w ustawie pożytkowej zasadach wykorzystania środków z alokacji do promowania swojej OPP.
W 2023 roku podatnicy wskazywali OPP, którym chcieli przekazać 1,5% swojego podatku. Był to pierwszy rok, kiedy mogliśmy korzystać z 1,5% zamiast z 1%. Okres rozliczeń podatkowych i kampanii procentowych dawno już się zakończył, a OPP otrzymały środki z alokacji. Pewnie już zaczęły je wydawać, być może również na kolejne kampanie procentowe.
Wykorzystując środki z 1,5% do promocji, należy stosować się do zapisów ustawy o pożytku oraz specjalnego rozporządzenia. W skrócie chodzi o to, żeby na materiałach promocyjnych znalazła się odpowiednia informacja. Przez lata informacja ta właściwie się nie zmieniała - obecnie jej kształt będzie również bardzo podobny do tego, co na materiałach promocyjnych pisaliśmy dotychczas. Ale trzeba pamiętać o zmianie jednego na 1,5%!
Informacja o finansowaniu z 1,5%
Organizacja pożytku publicznego zbiera 1,5% od podatników. Aby zachęcić ich do przekazania środków akurat na nią, produkuje materiały promocyjne (zamawia ogłoszenie w prasie, reklamę w internecie, drukuje ulotki, plakaty itp.). Działania te oznaczają koszty.
OPP może finansować swoją kampanię z różnych źródeł. Przykładowo: stowarzyszenia mogą to robić ze składek. Organizacja może też np. znaleźć pieniądze na promocję 1,5% w projektach (jeśli pisząc je przewidziała takie wydatki). W tych przypadkach obowiązek z art. 27c. ust. 1 ustawy (cytowanego poniżej) organizacji pożytku nie dotyczy.
Jeśli jednak do sfinansowania opisanej tu promocji (w całości lub w części) organizacja wykorzysta środki, które otrzymała w ramach 1,5 procenta, to musi o tym poinformować. Informacja musi znaleźć się na wydrukowanej ulotce, być elementem ogłoszenia w gazecie, wyświetlić się w telewizyjnym spocie.
art. 27c. ust. 1 ustawy o działalności pożytku
Promocja prowadzona przez organizację pożytku publicznego, polegająca na publicznym zachęcaniu do przekazania 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych, bez względu na formę dotarcia do podatnika, zawiera w szczególności informację o jej finansowaniu lub współfinansowaniu ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Szczegóły w NOWYM rozporządzeniu
Zacytowany wyżej zapis z ustawy o pożytku nie wystarczy do prawidłowego zastosowania obowiązujących zasad. Trzeba jeszcze poznać i wdrożyć przepisy rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do Spraw Pożytku Publicznego w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
UWAGA: stosujemy nowe rozporządzenie
OPP muszą stosować się do nowego rozporządzenia Przewodniczącego KPP. To rozporządzenie z 20 grudnia 2022 roku, którego przepisy, w zakresie dotyczącym oznaczenia materiałów promocyjnych, weszły w życie 1 maja 2023 r.
zobacz: Rozporządzenie Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie zamieszczenia informacji przez organizację pożytku publicznego z zakresu 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych
(Dziennik Ustaw 2022 r. poz. 2756)
Rozporządzenie nakazuje stosować na materiałach promocyjnych dwie formułki:
- Materiał promocyjny został sfinansowany/współfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
- Sfinansowano/współfinansowano z 1,5% podatku
Druga, krótsza formułka, dozwolona jest w sytuacji, kiedy materiał promocyjny ma rozmiary uniemożliwiające zastosowanie pierwszej formułki.
Rozporządzenie opisuje też m.in. miejsce w materiale promocyjnym, gdzie powinna się znaleźć treść komunikatu, procent powierzchni, którą ma zajmować, sposób, w jaki ma zostać odczytana informacja, wysokość liter itp.
Programy komputerowe do rozliczeń podatkowych z oznaczeniem dotyczącym wyboru OPP
Omawiany artykuł 27c ustawy o pożytku oraz wskazane rozporządzenie dotyczą również obowiązku właściwego oznaczania programów komputerowych wspomagających rozliczenia podatkowe i przekazywanie 1,5%.
Programy do PIT-ów były wykorzystywane przez organizacje pożytku. Nie zawsze do końca uczciwie wobec podatnika i innych OPP. Organizacja bezpłatnie udostępniała program, który ułatwiał rozliczenie podatkowe. W programie znajdował się numer KRS jednej OPP i niemożliwa była jego zmiana. Procent szedł do rozpowszechniającej program organizacji, a korzystająca z programu osoba nie zawsze nawet zdawała sobie sprawę, że tak się dzieje. Innym wariantem były programy do rozliczeń, gdzie lista OPP do wyboru ograniczała się np. do dziesięciu.
Użycie takich programów, ani nawet umieszczanie w nich organizacji pożytku w opisany sposób, nie zostało zakazane. Wprowadzono jednak obowiązek podjęcia działań, dzięki którym podatnik będzie świadomy, że korzystając z programu ma OGRANICZONY wybór organizacji pożytku, bądź też, że wybór ten jest SWOBODNY.
Zgodnie z art. 27c. ust. 2 ustawy o działalności pożytku każdy program musi więc zawierać odpowiednią informację o możliwości swobodnego wyboru i przekazania 1,5% OPP albo o braku swobodnego wyboru i przekazania 1,5%.
Obowiązek dotyczący programów komputerowych nakładany jest na wszystkich, którzy takie programy rozpowszechniają – niezależnie od tego, czy będzie to organizacja pozarządowa ze statusem pożytku zbierająca 1,5%, czy też inny podmiot (np. redakcja gazety, która dodaje do danego wydania program do PIT).
Tak samo jak w przypadku obowiązku informowania o wykorzystaniu środków z 1,5% do promocji, również w tym przypadku przepisy szczegółowe znajdują się w rozporządzeniu (tym samym). Musimy do niego zajrzeć, żeby wiedzieć jakiego sformułowania użyć i jak umieścić je w programie [KLIKNIJ i zobacz rozporządzenie].
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23