Jak przygotować, podpisać i złożyć sprawozdanie finansowe NGO z działalnością gospodarczą w 2020 roku [INSTRUKCJA]
Organizacja pozarządowa ma obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego za miniony rok obrotowy. Obowiązek ten realizuje w odpowiednim terminie i formie. W 2020 r. sprawozdania sporządza się i podpisuje ELEKTRONICZNIE. Opisujemy krok po kroku, jak można to zrobić, tym razem koncentrując się na organizacjach pozarządowych z działalnością gospodarczą.
TERMINY sprawozdawcze i CIT-8 2020 – ZOBACZ aktualne informacje!
CIT-8. Termin przesunięty – to już pewne. Opublikowano rozporządzenie
Opublikowano rozporządzenie przesuwające terminy sprawozdań finansowych
Sprawozdania organizacji – najważniejsze informacje
Wzór
Sprawozdanie finansowe organizacji pozarządowej jest sporządzane zgodnie z załącznikiem numer 6 do ustawy o rachunkowości.
Podpisy
Sprawozdanie finansowe zgodnie z art. 52 ustawy o rachunkowości podpisuje osoba sporządzająca (czyli osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych – księgowa/księgowy) oraz wszyscy członkowie zarządu.
Terminy
W większości organizacji rokiem obrotowym jest rok kalendarzowy. W roku 2020, w związku z pandemią COVOD-19 terminy sprawozdawcze zostały przesunięte. Poniżej podajemy ogólną zasadę, wnikającą z ustawy o rachunkowości oraz realnie obowiązujący termin w 2020 roku.
- Sporządzenie i podpisywanie sprawozdania – w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego (do 31 marca); po przesunięciu dla sprawozdania za 2019 rok – do 30 czerwca 2020 r.
- Zatwierdzenie sprawozdania – w ciągu 6 miesięcy od zakończenia roku obrotowego (do 30 czerwca); po przesunięciu dla sprawozdania za 2019 rok – do 30 września 2020 r.
- Przesłanie sprawozdania wraz z uchwałą zatwierdzającą do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) – w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia; po przesunięciu dla sprawozdania za 2019 – do 15 października 2020 r.
Już od 1 października 2018 r. przepisy ustawy o rachunkowości zobowiązują do sporządzania sprawozdań finansowych w formie elektronicznej.
Wyjaśniamy, jak i co technicznie trzeba zrobić.
1. Krok pierwszy – sporządź sprawozdanie
Osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych (najczęściej księgowy, księgowa) robi sprawozdanie finansowe według załącznika nr 6 (bilans, rachunek zysków i strat oraz informacja dodatkowa). Najczęściej gotowe sprawozdanie to po prostu plik Excel (plik w formacie xls) sporządzony samodzielnie albo plik wygenerowany przez program księgowy. Sprawozdanie finansowe MUSI być zrobione w tzw. strukturze logicznej.
Do stworzenia pliku w strukturze logicznej można wykorzystać bezpłatną aplikację udostępnioną przez Ministerstwo Finansów - https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
Technicznie oznacza to wpisanie po kolei w poszczególne pola aplikacji informacji o naszych przychodach, kosztach, wyniku, aktywach, pasywach, itd.
Zanim jednak zaczniemy wpisywać liczby w poszczególne pola aplikacji, trzeba wybrać typ jednostki. Wybieramy „jednostka OPP – sprawozdanie finansowe na podstawie załącznika nr 6” i nie ma znaczenia, czy mamy, czy też nie mamy statusu OPP – dla nas ważny jest załącznik nr 6.
Druga rzecz, którą trzeba wybrać, to informacja, w jakich jednostkach będziemy podawać nasze przychody, koszty, wynik, aktywa, pasywa, itd. Mamy do wyboru „w złotych” albo w „tysiącach złotych”.
Nasza rekomendacja
Aplikacja jest tylko narzędziem do zapisania sprawozdania w strukturze logicznej. Nie liczy, nie podsumowuje, nie przenosi, trzeba samodzielnie wszystko do niej wpisywać. Dlatego zanim zaczniesz wprowadzać informacje do aplikacji, zrób po prostu sprawozdanie finansowe w Excelu (plik w formacie xls) albo wygeneruj plik ze sprawozdaniem z programu księgowego, którego używasz.
Skorzystaj z przygotowanego wzoru sprawozdania finansowego przystosowanego do wymogów sporządzania i przekazywania sprawozdania w strukturze logicznej: Wzór sprawozdania finansowego dla ngo w PORADNIK.
UWAGA! Po wpisaniu sprawozdania w aplikację MUSISZ zapisać sprawozdanie u siebie na swoim komputerze.
Na ekranie kliknij „zapisz plik”. Pojawi się okno z plikiem. Nazwa pliku jest generowana automatycznie i ma rozszerzenie .xml. Zapisz ten plik u siebie w komputerze (możesz zmienić nazwę, ale zostaw rozszerzenie .xml).
2. Krok drugi - załóż profil zaufany (ePUAP)
Podpis zaufany (zwany też często profilem) to forma internetowego potwierdzenia tożsamości danej osoby fizycznej. Dzięki niemu osoba fizyczna może przez internet podpisywać dokumenty składane do różnych urzędów publicznych.
Sprawozdanie finansowe podpisywane jest przez osobę je sporządzającą oraz przez WSZYSTKICH członków zarządu. W związku z tym wszystkie te osoby muszą założyć SWÓJ osobisty podpis zaufany.
O tym, jak to zrobić pisaliśmy w wiadomości: Profil zaufany (ePUAP). Po co i jak go założyć?
3. Krok trzeci – podpisz sprawozdanie
Usługa podpisywania sprawozdania finansowego podpisem zaufanym dostępna jest pod adresem: https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
Kto pierwszy się podpisuje?
Osoba, która zrobiła sprawozdanie finansowe. Jak?
- wejdź na stronę https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start
- kliknij „podpisz sprawozdanie”
- przeniesie Cię na stronę do elektronicznego podpisywania dokumentów
https://obywatel.gov.pl/praca-i-biznes/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/usluga-online/signer/upload?xFormsAppName=SIGNER&xFormsOrigin=EXTERNAL
- kliknij „wybierz dokument z dysku”, dodaj dokument, który został wygenerowany z aplikacji i zapisany przez Ciebie na twoim komputerze
Uwaga! Sprawdź np. po dacie i godzinie zapisania, czy to właściwy plik.
- kliknij „podpisz” – znajdziesz się na stronie do logowania
- zaloguj się, w wybrany przez siebie sposób (np. przez bankowość elektroniczną)
- po zalogowaniu kliknij „podpisz podpisem zaufanym”
- kliknij „potwierdź”
- po autoryzacji otrzymasz informację, że dokument został poprawnie podpisany, kliknij „pobierz”, żeby pobrać podpisany przez Ciebie plik. Zapisz go u siebie na komputerze, możesz dodać do nazwy swoje inicjały, będzie wiadomo, że to ten podpisany przez Ciebie.
Plik zostanie zapisany na twoim dysku (u ciebie w komputerze) w postaci pliku z rozszerzeniem „xml” , znajdziesz go w folderze „pobrane”, najlepiej przenieść go do utworzonego wcześniej folderu „sprawozdanie finansowe_2019”, gdzie jest już zapisany plik wygenerowany z aplikacji, plik z twoim podpisem ma taką samą nazwę z małą „(1)” na końcu – możesz dla odróżnienia dodać swoje inicjały.
Kto się podpisuje następny i jak to zrobić?
Osoba, która sporządziła sprawozdanie finansowe i podpisała je podpisem zaufanym musi przesłać podpisany przez siebie plik (rozszerzenie xml) mailem do jednego z członków zarządu. Kto ma nim być? Musicie się na to umówić w gronie zarządu – ustalić wcześniej, jaka będzie kolejność przesyłania i podpisywania sprawozdania. Przykładowo jest trzech członków zarządu. Księgowy przesyła podpisane sprawozdanie do wiceprezesa, wiceprezes do członka zarządu, a członek zarządu do prezesa, który jako ostatni podpisuje sprawozdanie finansowe.
Członek zarządu pobiera załączony w mailu plik, zapisuje go na swoim dysku, wchodzi na stronę https://e-sprawozdania.mf.gov.pl/ap/#/step2-start i podpisuje przesłany plik zgodnie z opisanymi wcześniej krokami.
Po podpisaniu, członek zarządu zapisuje plik na dysku i wysyła maila załączając plik z dwoma podpisami do kolejnego członka zarządu, itd.
Uwaga: żeby się nie pomylić warto zmienić nazwę pliku np. dodając swoje inicjały albo cyfrę 2 do pliku z dwoma podpisami. Warto też pamiętać, że nawet jeśli nie zmienimy nazwy, to plik z dwoma podpisami jest „cięższy”, ma inną datę, godzinę zapisana.
Ostania osoba z zarządu, po podpisaniu pliku według przedstawionych wskazówek, zapisuje ostateczny plik ze wszystkimi podpisami na dysku. Warto zrobić kopię tego pliku i zamieścić we wcześniej utworzonym folderze „sprawozdanie finansowe_2019”. Plik jest przygotowany w postaci .xml i zawiera treść dokumentu oraz wszystkie złożone podpisem zaufanym podpisy.
Tak przygotowany plik „czeka” na dysku na zatwierdzenie sprawozdania. Dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania będzie go można przesłać do Krajowego Rejestru Sądowego.
4. Krok czwarty – zatwierdź sprawozdanie
Sprawozdanie finansowe musi zostać zatwierdzone. Ostateczny termin zatwierdzenia sprawozdania dla organizacji, których rok obrotowy jest taki jak kalendarzowy, mija 30 czerwca (po przesunięciu terminu w 2020 r - 30 września). Kto zatwierdza sprawozdanie? To zależy od zapisów statutu. W przypadku stowarzyszenia, klubu sportowego to najczęściej walne zebranie członków. W przypadku fundacji rada fundacji albo zarząd.
Organ zatwierdzający przygotowuje uchwałę o zatwierdzeniu.
Uwaga: uchwała na tym etapie ma wersję papierową i na niej składają podpisy osoby z organu zatwierdzającego sprawozdanie (np. przewodniczący i protokolant walnego zebrania członków).
Podpisaną uchwałę o zatwierdzeniu sprawozdania trzeba albo zeskanować albo zrobić zdjęcie i zapisać w folderze, gdzie jest przechowywane elektronicznie zrobione i podpisane sprawozdanie finansowe.
5. Krok piąty – wyślij sprawozdanie i uchwałę do Krajowego Rejestru Sądowego
Elektronicznie zrobione i podpisane sprawozdanie finansowe oraz skan/zdjęcie uchwały o zatwierdzeniu trzeba przekazać/wysłać TYLKO do Krajowego Rejestru Sądowego w ciągu 15 dni od daty zatwierdzenia. Nie wysyła się osobno sprawozdania do szefa KAS ani urzędu skarbowego.
Kto ma przesłać sprawozdanie do KRS?
Za przekazanie sprawozdania finansowego do Krajowego Rejestru Sądowego odpowiedzialny jest zarząd. Warto umówić się wcześniej z gronie zarządu, kto to zrobi. Najlepiej by był to członek zarządu, który ostatni podpisywał sprawozdanie finansowe i ma ostateczny plik ze wszystkimi podpisami.
Uwaga! Dane osoby, którą wybierzecie do przesłania dokumentów muszą widnieć w KRS (w składzie zarządu).
Jak wysłać sprawozdanie do KRS?
Wybrana z zarządu osoba wchodzi na stronę https://ekrs.ms.gov.pl
- jeśli ma założone konto, to wybiera – „Bezpłatne zgłoszenie dokumentów finansowych” i loguje się do systemu.
- jeśli nie ma konta, to musi najpierw założyć na stronie https://ekrs.ms.gov.pl – zakładka „S-24 – rejestracja spółki, inne wnioski”, polecenie „Utwórz konto” w lewym, dolnym rogu.
Konto autoryzuje się podpisem kwalifikowalnym lub podpisem zaufanym ePUAP. Właścicielem konta jest osoba, a nie organizacja.
Po założeniu konta wraca na stronę główną https://ekrs.ms.gov.pl, wybiera „Bezpłatne zgłoszenie dokumentów finansowych” i loguje się do systemu.
Po zalogowaniu się system prowadzi nas dalej informując, co należy zrobić.
Na co warto zwrócić uwagę? Załączając sprawozdanie w strukturze logicznej podaje się „datę sporządzenia sprawozdania finansowego”. System „czyta” strukturę logiczną załączanego sprawozdania finansowego i „widzi” czy wpisana przez nas data i data „zaszyta” w sprawozdaniu się zgadzają.
W II kwartale (bliżej okresu zatwierdzania sprawozdań finansowych) przygotujemy oddzielne instrukcje, które będą więcej uwagi poświęcały etapowi zamykającemu obowiązki sprawozdawcze – etapowi, kiedy wysyłamy zatwierdzone sprawozdanie do KAS lub KRS.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23