Podpisujemy elektronicznie sprawozdanie finansowe. A jeśli nie każdy daje radę?
Od ubiegłego roku zebranie na czas pod sprawozdaniem finansowym wszystkich wymaganych podpisów jest jednym z podstawowych wyzwań stojących przed zarządami NGO-sów. Nie wszyscy mamy jednakowe kompetencje cyfrowe, możliwości czy warunki. Może się więc zdarzyć, że podpisów zabraknie. Co należy wtedy zrobić?
W 2020 r. mamy więcej czasu na sporządzenie i podpisanie sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej. To jednak nie anuluje podstawowych problemów związanych z realizacją tego obowiązku. Nadal nie w każdej organizacji osoby zobowiązane do podpisania sprawozdania są w stanie "złożyć" podpis elektroniczny w sposób prawidłowy i pod właściwym dokumentem. Zachęcamy, żeby mimo wszystko mobilizować się i starać, ale przypominamy też co można – należy zrobić – jeśli jednak z podpisami elektronicznymi nie wszystkim nam po drodze.
Instrukcje dla podpisujących sprawozdania finansowe
Sprawozdanie większość organizacji sporządza się i podpisuje w marcu. Ale w 2020 r. jest więcej czasu – obowiązek ten realizujemy do końca czerwca (zobacz: Przypominamy o przesuniętych terminach sprawozdań i CIT-8).
Drugi rok z rzędu wszystkie organizacje sporządzające sprawozdania finansowe – z obowiązku tego zwolnione są tylko NGO-sy prowadzące UEPIK – sporządzają i podpisują sprawozdania elektronicznie. Dodatkowo od tego roku wszystkie muszą zapisać sprawozdanie w określonej formie – w tzw. strukturze logicznej.
Podpisy pod sprawozdaniem finansowym składają wszyscy członkowie zarządu organizacji i osoba sporządzająca sprawozdanie. To proces, który wymaga współdziałania. Zaczynając od prawidłowego przygotowania pliku sprawozdania, przechodząc przez zebranie wszystkich wymaganych podpisów (ELEKTRONICZNYCH!), i nie zapominając na końcu o zapisaniu podpisanego sprawozdania i zapamiętaniu gdzie go zapisaliśmy, bo za jakiś czas ten plik trzeba będzie jeszcze wysłać!
Cały ten proces opisaliśmy ze szczegółami w instrukcjach:
Podpis elektroniczny – możemy skorzystać z bezpłatnego podpisu
Podpis elektroniczny – co to takiego? W instrukcjach, do których odsyłamy powyżej, podpisem elektronicznym jest Profil - Podpis zaufany ePUAP. Dlaczego ePUAP? Bo to podpis bezpłatny i dostępny dla każdego obywatela. Podpisami elektronicznymi są też podpisy kwalifikowane. Ale podpisy kwalifikowane to usługa komercyjna – trzeba za nie zapłacić. Nie każda organizacja zafunduje swoim członkom płatne podpisy kwalifikowane. Dlatego polecamy Podpis zaufany ePUAP – tym bardziej, że może się on przydać członkom zarządów (i w ogóle obywatelom) także w innych sytuacjach.
Mimo dostępności Profilu – Podpisu ePUAP i jego bezpłatności można sobie wyobrazić wiele sytuacji, w których nie wszyscy członkowie zarządu dadzą radę złożyć taki podpis elektroniczny pod sprawozdaniem finansowym NGO. Elektronizacja sprawozdań zderzyła się z realiami. Sygnały, które docierają do naszej redakcji wskazują, że założenie "wszyscy sobie poradzą" było BARDZO na wyrost.
Na szczęście mamy jeszcze stare przepisy z ustawy o rachunkowości, które można tu wykorzystać.
Można odmówić podpisania sprawozdania
Pisząc o tym jak należy podpisywać sprawozdanie, należy też napisać o prawie do odmowy złożenia podpisu pod sprawozdaniem. To nic nowego – przepis ten funkcjonował od dawna. Pamiętajmy o możliwości odmowy złożenia podpisu, ale pamiętajmy też, że jest to jednak sytuacja wyjątkowa i jakiś powód odmowy musi być.
Ustawa o rachunkowości wskazuje na możliwość odmowy podpisania sprawozdania. Nie precyzuje przy tym, jakie mogą być powody, że odmawiamy podpisu. Można więc przyjąć, że jest to przepis do zastosowania w wielu sytuacjach, a powody uzasadnienie odmowy, które podamy, mogą być różne.
Jeśli członek zarządu z różnych przyczyn (brak kompetencji, problemy techniczne, przyczyny losowe) nie jest w stanie podpisać sprawozdania elektronicznie – tak jak wymagają tego obecnie przepisy – może skorzystać z prawa do odmowy podpisania sprawozdania finansowego.
Odmowa (jeśli następuje) jest niezbędnym elementem do tego, żeby uznać sprawozdanie za sporządzone – zastępuje brakujący podpis.
Odmowa może mieć formę pisemną i podpis odręczny. Taki dokument skanujemy lub fotografujemy. Będzie załącznikiem do sporządzonego elektronicznie i podpisanego elektronicznie sprawozdania. Starajmy się, żeby daty złożenia podpisów pod sprawozdaniem i data na odmowie było zbliżone.
Odmowa w systemie elektronicznym
W chwili przygotowywania tego materiału bezpłatny system umożliwiający przesyłanie sprawozdań do KAS (Aplikacja e-Sprawozdania Finansowe) nie przewidywał w liście załączników takiego typu dokumentu jak odmowa. Spytaliśmy Ministerstwo Finansów czy to oznacza, że odmowa nie musi być załączana do sprawozdania. Otrzymaliśmy informację, że odmowa MUSI zostać załączona. Ministerstwo w mailu z 8 czerwca informuje nas, że "lista (…) typów dokumentów zostanie w przyszłości uzupełniona o ten typ, a do tego czasu należy dołączyć dokument odmowy jako inny typ dokumentu".
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23