Masz trudności ze skupieniem się w pracy? Czujesz, że pracujesz nieefektywnie? Mamy dla Ciebie 9 wskazówek przetestowanych przez nasz zespół, które pomogą Ci to zmienić.
✅ 1. Spróbuj pracy w blokach
Różne zadania wymagają różnych kompetencji, zaangażowania, poziomu kreatywności. Skakanie między nimi może być nieefektywne. Zgrupuj podobne czynności np. odpisywanie na maile, aktywność w kanałach społecznościowych czy pracę strategiczną. Zadania z podobnego obszaru wykonuj razem, w blokach.
Możesz połączyć to np. z metodą pomodoro, czyli pracujesz w blokach 25-minutowych, w których skupiasz się na zadaniach jednego rodzaju. Po każdym bloku robisz 5-minutową przerwę, a po kilku blokach – dłuższą.
📌 2. Wyznaczaj priorytety
Wybierz najważniejsze zadanie w danym dniu, tygodniu, miesiącu i pracuj tak, by je zrealizować. I pamiętaj: priorytet to jedna najważniejsza rzecz a nie np. 3 zadania, które uznajesz za tak samo ważne czy pilne. Dodatkowo może Ci się przydać rangowanie i nadawanie stopnia ważności zadaniom.
🔎 3. Monitoruj czas pracy
Może Cię zdziwić, ile czasu zajmują najprostsze, codzienne czynności jak np. odpisywanie na maile. Do monitorowania czasu pracy możesz skorzystać z takich aplikacji np. jak Toggl. Taka analiza pozwoli Ci też lepiej szacować w przyszłości czas pracy potrzebny na poszczególne zadania.
⏳ 4. Planuj realnie czas na zadania
Wykonanie zadania "Napisanie wniosku projektowego" zajmie Ci o wiele więcej czasu niż np. zadania "Odpisanie na maila". Bardziej złożone zadania rozłóż na podzadania i dopiero je planuj w perspektywie kolejnych dni i tygodni. Do zapisywania zadań możesz skorzystać z aplikacji: prostszych jak np. Todoist, Trello, Google Keep, lub bardziej złożonych np. Asany czy Notion.
Szukasz podobnych treści? Zaobserwuj nas na Instagramie >
✋ 5. Ogranicz rozpraszacze
Wyłącz powiadomienia z mediów społecznościowych, aplikacji działających w tle, ze skrzynki pocztowej. Możesz skorzystać z aplikacji blokujacych np. Freedom. Trudno Ci się ograniczyć? Zarezerwuj czas na rozpraszacze w swoim planie dnia😀.
🔴 6. Korzystaj z dyktowania głosowego
Chcesz spisać pomysły na działania? Masz do napisania wniosek projektowy? Dłuższego maila? Skorzystaj z notatek głosowych. Taką opcje znajdziesz m.in. w wielu aplikacjach do tworzenia dokumentów.
Poznaj rozwiązania 50 problemów. Jeśli działasz w organizacji pozarządowej – pewnie je dobrze znasz.
👁️ 7. Poszukaj konkretnych technik pracy
Nie ma uniwersalnej metody pracy, która sprawdzi się u każdej osoby. Warto przetestować różne, zanim zdecydujemy, co służy naszej efektywności. Szukasz konkretnych technik do sprawdzenia? Polecamy m.in. książkę "Metoda Tęczówki" Jacka Kłosińskiego i podkast Life Geek Show Natalii Dołżyckiej.
→ Przeczytaj: „Jak się zabrać, kiedy nie można się zabrać”
→ Przeczytaj: „Co zamiast postanowień noworocznych?”
→ Przeczytaj: „Jak efektywnie zarządzać czasem jako pracownik organizacji non-profit?”
🔎 8. Testuj aplikacje i narzędzia
Mogą pomóc Ci one w organizacji zadań i pracy. Sprawdź aplikacje takie jak Todoist, Evernote, Trello czy Asana. Jeśli wolisz metody niecyfrowe, może sprawdzi się u Ciebie metoda Bullet Journal, a pomocne w planowaniu okażą się notatki graficzne?
🧡 9. Zadbaj o ciało i swój dobrostan
Rób przerwy, pij wodę, rozciągaj się, śpij wystarczająco długo. Bez tego nawet najlepsze tipy usprawniające pracę nie pomogą, a Twoja efektywność poleci w dół.
Źródło: informacja własna ngo.pl