Filantropia na nowo: jak sport i ekologia wspierają cele społeczne
W poszukiwaniu nowych metod pozyskiwania funduszy Fundacja HumanDoc postawiła na recykling, a Fundacja DKMS na maratony charytatywne. Te innowacyjne podejścia nie tylko budują postawy prospołeczne, ale także łączą pasję z pomaganiem, angażując społeczności poprzez sportowe emocje i troskę o planetę. Zainspiruj się tymi pomysłami i odkryj, jak można twórczo wspierać ważne cele społeczne.
Ostatnio pisałam w ngo.pl o zmianach w fundraisingu pozagrantowym, które nastąpiły w czasie wakacji i zamknęły bądź utrudniły organizacjom pozarządowych niektóre możliwości pozyskiwania pieniędzy. Skończyły się zbiórki na Facebooku oraz znacznie utrudniona jest organizacja akcji nakrętkowych. W tym artykule przedstawiam dwie z metod fundraisingu, które rozwijają się obecnie, a które w niektórych aspektach mogą być dobrą alternatywą dla nakrętek i facebookowych zbiórek.
Przeczytaj także Zmiany w akcjach nakrętkowych i koniec zbiórek urodzinowych >
Ścieżka sportowa, czyli jak można zostać fundraiserem, biorąc udział w biegu
Wiele organizacji wykorzystuje popularność imprez sportowych do fundraisingu pozagrantowego. Przykładem może być Maraton Warszawski, jeden z Korony Maratonów Polskich. Biegacze zapisując się na imprezę, mogą zdecydować się na tzw. ścieżkę charytatywną. Podczas rejestracji wybiera się jedną z zaangażowanych w akcję organizacji dobroczynnych i zakłada wirtualną zbiórkę, by zachęcać bliskich, kibiców do wpłat na wybrany cel. W zamian uczestnik dostaje od wspieranej organizacji pakiet startowy. Na biegaczy charytatywnych czeka wyznaczone stoisko w Biurze Zawodów do odbioru pakietów i specjalna strefa masaży po biegu. Dodatkowo organizacje dobroczynne tworzą punkty kibicowania oraz witają swoich sportowców na mecie.
Maraton Warszawski przygotował dla startujących poradnik i materiały multimedialne. Można się z nich dowiedzieć, jak skutecznie promować zbiórkę.
Przykładem NGO, którą można wesprzeć poprzez udział w Maratonie Warszawskim, jest Fundacja DKMS. Tak, jak opisywałam poprzednio, jedną z metod fundraisingu, które do niedawna skutecznie wykorzystywała Fundacja DKMS, były zbiórki na Facebooku. Cechą charakterystyczną tych zbiórek była możliwość motywowania odbiorców naszych organizacji do stania się na chwilę naszymi fundraiserami. Często osoby sympatyzujące z organizacją ogłaszały na portalu społecznościowym znajomym, że zamiast prezentu na urodziny proszą o wpłatę na wybraną przez siebie organizację. W pewnym sensie udział w biegu poprzez ścieżkę charytatywną i założenie wirtualnej zbiórki spełnia podobną funkcję.
Jeśli chcecie zainspirować się Maratonem Warszawskim, szukajcie w internecie wpisów z oznaczeniem #BiegamDobrze.
Z punktu widzenia odbiorców ciekawym połączeniem jest kombinacja pasji i fundraisingu. Pasja jest czymś, o czym chętnie rozmawiamy, co łączy ludzi ponad podziałami. Wiele osób naturalnie cieszy się, jeśli może, oddając się swojej pasji, zrobić jednocześnie coś dobrego. Zauważyłam, że często fundraiserom najlepiej udają się kampanie fundraisingowe łączące ich pasje z sympatykami organizacji o podobnych upodobaniach. To wyniknęło z mojej rozmowy z Pauliną Piórkowską z Fundacji DKMS. Ciekawostką jest, że np. gdy w Fundacji DKMS pracował ktoś pasjonujący się grami, to wprowadzono z sukcesem streamy charytatywne.
Pamiętajmy o tym, żeby tworząc kampanie fundraisingowe korzystać z własnego potencjału i by przypominać sobie, co nas najbardziej pasjonuje.
Ścieżka ekologiczna – jak uczymy wspierania
Oprócz „mody” na maratony, kolejnym często wykorzystywanym przez organizacje trendem jest dbanie o zasoby naturalne. Coraz głośniej mówi się o tym, by nie wyrzucać bezmyślnie rzeczy, ale segregować i dawać drugie życie przedmiotom.
Pozyskiwanie pieniędzy na realizację misji społecznej jest jednym z większych wyzwań organizacji dobroczynnych. Często jednak organizacje chcą dawać odbiorcom możliwość zaangażowania się nie tylko poprzez przekazanie gotówki. Nierzadko prowadząc organizację chcemy z jednej strony prosić o przekazanie pieniędzy, a z drugiej dawać alternatywę. Uczymy się informować, że można wesprzeć naszą misję i uczymy tego innych.
Przykładem wpisywania się w trend ekologiczny mogą być Ubrania Do Oddania. Odbiorcami portalu są osoby, które chcą pozbyć się niepotrzebnych rzeczy i jednocześnie wesprzeć działalność społeczną bliską ich sercu. Przygotowuje się rzeczy do oddania, pakuje je w karton, wybiera organizację, której misja nas inspiruje. Kurier odbiera pakunek, a Ubrania Do Oddania zasilają wybraną przez nas zbiórkę.
W poprzednim artykule opisywałam, jak zmiany w przepisach odnoszących się do mocowania nakrętek na opakowaniach zaczynają wpływać na akcje nakrętkowe. Przytoczyłam przykład Fundacji Przyszłość Dla Dzieci, która organizowała tego typu kampanie regularnie od wielu lat. To, że Fundacja zwracała się do swoich odbiorców nie tylko o tak potrzebne wsparcie finansowe, ale również o wsparcie w postaci nakrętek, dawało możliwość m.in. zaangażowania dzieci w pomaganie. Najmłodsi uczyli się pomagania przy okazji zbierania nakrętek po napojach.
Jedną z inicjatyw Ubrań Do Oddania jest program „Szkoła w Porządku”, kierowany do placówek publicznych i niepublicznych: żłobków, przedszkoli, szkół. Placówki, które zgłoszą się do programu, zostają wyposażone przez Ubrania Do Oddania w wiedzę, jak promować zbiórkę ubrań. Od każdego zebranego kilograma dostają złotówkę. Co ciekawe, całość odbywa się bez przynoszenia rzeczy do placówki. Przytaczam ten przykład, bo widać, że jest ogromna potrzeba dawania najmłodszym możliwości zaangażowania się w inicjatywy społeczne. Różne firmy i organizacje szukają i dają na to sposoby.
Jedną z organizacji, która wykorzystuje Ubrania Do Oddania jako narzędzie, jest Fundacja HumanDoc. W Polsce Fundacja HumanDoc ma dwie siedziby: w Warszawie i w Opolu. Zespół szukał sposobów, by nawiązać relacje z lokalną społecznością. Stąd decyzja, by wspólnie z centrami handlowymi zorganizować zbiórkę ubrań w obu miastach. To daje okazję do zasilenia konta organizacji, ale też jest pretekstem do spotkania. Jak mówi Izabela Żbikowska, ostatnia akcja w Opolu cieszyła się dużym zainteresowaniem. Zebrano bardzo dużo ubrań, a chętni przychodzili jeszcze, kiedy zamykano stoisko. Sklepy dostarczyły kartony. Kampania sprawdziła się przede wszystkim jako możliwość promowania misji Fundacji.
Zbiórki ubrań, tak jak wcześniej zbiórki nakrętek, to zazwyczaj nie są metody, która pozwalają zebrać duże środki. Natomiast dają możliwość wspierania nie tylko poprzez bezpośrednie przekazanie gotówki.
Dziękuję za rozmowę Izabeli Żbikowskiej z Fundacji HumanDoc i Paulinie Piórkowskiej z Fundacji DKMS. Zachęcam do obejrzenia wywiadu z Pauliną
Kolejne ciekawe metody opiszemy w następnym artykule z tej serii. Zapraszamy!
🟠 Już teraz zapraszamy do zapisania się na listę oczekujących na nowe wydanie poradnika „Narzędzia fundraisingu w Polsce” – przejdź do strony do zapisów >
A jeśli chcesz pochwalić się ciekawą metodą zbierania pieniędzy na cele organizacji pozarządowych (i zostać wymienionym w poradniku lub opisanym w ngo.pl), napisz do nas na adres: edu@edu.ngo.pl.
Maria „Maya” Olszewska – trenerka i doradczyni fundraisingu, fundraiserka praktyk. Od 2013 roku prowadzi firmę MjjO (mayaolszewska.pl). Współpracuje jako mentorka z liderkami i liderami organizacji pozarządowych z całej Europy w językach polskim, angielskim i włoskim. Prowadzi szkolenia otwarte i szkolenia wewnętrzne dla organizacji. Wspiera doradczo NGO-sy w prowadzeniu kampanii fundraisingowych
Marzy Ci się profesjonalna kampania fundraisingowa? Z łatwością zrobisz ją samodzielnie we wplacam.ngo.pl. Wpłacam to darmowa aplikacja dla stowarzyszeń i fundacji do zbierania darowizn oraz budowania dobrych relacji z darczyńcami. Zbieranie darowizn z Wpłacam jest skuteczne i proste! Aplikacja pomaga też w zbieraniu składek członkowskich przez płatności online.
😄 Sprawdź możliwości wplacam.ngo.pl.
Źródło: informacja własna ngo.pl