Edukacja obywatelska w szkołach. Zwiększyć intensywność współpracy z NGO
Nie wyobrażam sobie, żeby przy realizacji nowego przedmiotu, jakim będzie edukacja obywatelska, organizacje pozarządowe nie były obecne. Nawet życzyłabym sobie, żeby zwiększyć intensywność tej współpracy.
Na ile organizacje społeczne będą zaangażowane w realizację edukacji obywatelskiej w szkołach? Czy powinny być zaangażowane? Na czym powinna polegać ich rola? Czy i jakie szanse na zaangażowanie dla organizacji stwarza nowa podstawa programowa? Jak NGO-sy mogą wspierać szkoły w realizacji tego przedmiotu? Zaprosiliśmy do debaty ekspertów i ekspertki zajmujące się edukacją – z organizacji pozarządowych, ale nie tylko. Zadaliśmy im te pytania, a teraz zachęcamy do zapoznania się z ich odpowiedziami, prezentującymi różne perspektywy.
Czekamy też na Wasze komentarze. Wypowiedzi do 4 tys. znaków, wraz z krótką notką biograficzną i zdjęciem autora lub autorki wysyłajcie na redakcja@portal.ngo.pl.
W kontekście współpracy organizacji pozarządowych ze szkołami jestem w bardzo ciekawej sytuacji, bo jednocześnie pracuję jako nauczycielka w szkole ponadpodstawowej, ale również jestem aktywistką, działaczką trzeciego sektora.
Od samego początku swojej przygody ze szkołą współpracowałam z organizacjami pozarządowymi, w tym m. in. z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Amnesty International, ale również z wieloma lokalnymi organizacjami. Zawsze służyły one wsparciem merytorycznym, materiałami, czy możliwością bezpośredniej współpracy, podejmowaniem wspólnych działań, projektów, do których mogłam zaprosić uczniów i uczennice.
Powinnam wiedzieć wszystko
Jako nauczycielka teoretycznie powinnam wiedzieć wszystko. Uczę kilku przedmiotów: historii, jeszcze historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie, edukacji regionalnej. Powinnam znać się na prawie, prawie międzynarodowym, konstytucji, polityce, znać bieżące wydarzenia. Nieobca mi powinna być wiedza na temat geografii, kultury, sportu, muzyki regionu, a wszystko to powinnam umieścić w również odpowiedniej epoce historycznej, biegle opowiadając o historii nie tylko Polski, ale państw europejskich i pozaeuropejskich.
Natomiast jako aktywistka i działaczka trzeciego sektora specjalizuje się w edukacji historycznej, historii kobiet, edukacji antydyskryminacyjnej i edukacji globalnej. Mogę się w tych węższych przestrzeniach realizować, projektując konkursy, projekty, pisząc materiały edukacyjne, organizując webinary, czy współpracując z wieloma innymi organizacjami czy instytucjami publicznymi.
Dlaczego intensyfikować współpracę?
Dlatego
nie wyobrażam sobie, że przy realizacji nowego przedmiotu, jakim będzie edukacja obywatelska, organizacje pozarządowe nie będą obecne. Nawet życzyłabym sobie, żeby zwiększyć intensywność tej współpracy.
Z perspektywy nauczycielki widzę tutaj trzy obszary.
- Ogólnopolska przestrzeń współpracy, szczególnie z dużymi organizacjami. Nauczyciele i nauczycielki mogą nie tylko współpracować, działać (przy okazji projektów), ale przede wszystkim sięgać po materiały, inspirować się wzorcowymi działaniami, uczestniczyć w spotkaniach, webinarach. Duże organizacje to większy zasięg, możliwość przebicia się z działaniami, nowościami, metodami.
- Lokalna przestrzeń współpracy, gdzie możemy już wejść w bezpośrednią interakcję z organizacjami, poznać ludzi. Nastawić się na praktyczne działanie, takie jakie są przewidziane w nowej podstawie programowej. Lokalne działania, czasami wręcz sąsiedzkie, to budowanie więzi, poczucie sprawczości, wpływ na decyzje lokalnych władz, zaangażowanie i ważny głos np. tak jak w Radzie Równego Traktowania w Katowicach.
- Przestrzeń ekspercka. Ogromną zaletą organizacji pozarządowych jest to, że pracują w nich eksperci, którzy niejednokrotnie zdobywali doświadczenie w instytucjach publicznych, firmach, korporacjach, a swój wolny czas i swoje ogromne doświadczenie i wiedzę przekładają na działania w organizacjach pozarządowych. Ukierunkowanie aktywistów i działaczy, wąskie specjalizacje, dają możliwość lepszego przygotowania materiałów, pokazania działania w konkretnym obszarze oraz dokonania głębokiej analizy tematu, czy zagadnienia. Nauczyciele i nauczycielki też specjalizują się w jakimś obszarze, ale nie są w stanie ukazać każdego aspektu na tym samym poziomie szczegółowości i omówić każdego punktu podstawy programowej, w takim samym zakresie.
Dlatego dla mnie jako nauczycielki niezbędne jest współpraca między szkołą a trzecim sektorem i uważam to za podstawowe rozwiązanie dla praktycznej strony edukacji obywatelskiej. Jako aktywistka i działaczka edukacyjna chętnie będę wspierać inne szkoły, nauczycielki i nauczycielki, dzieląc się swoją wiedzą, doświadczeniem i działaniami.
Anna Skiendziel – absolwentka historii o specjalności nauczycielskiej i studiów podyplomowych z wiedzy o społeczeństwie z integracją europejską. Nauczycielka historii, historii i teraźniejszości, wiedzy o społeczeństwie i edukacji regionalnej w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących nr 2 w Katowicach. Szkolna koordynatorka międzynarodowego projekt "Football makes history", prowadzonego w ramach projektu Erasmus. Uczestniczka innych międzynarodowych projektów jak m.in. "Confronting Memories", czy „Watching video like historian”. Twórczyni wielu polskich i międzynarodowych materiałów dydaktycznych, warsztatów i webinarów skierowanych do nauczycielek i nauczycieli. Herstoryczka, przewodniczka terenowa po województwie śląskim i górska od Beskidu Śląskiego po Bieszczady oraz współprezeska Stowarzyszenia "Szlakiem Kobiet". Współtworzyła przewodniczki „Jej ślad w historii – szlak kobiet w województwie śląskim. W cieniu Beskidów” oraz "Szlakami kobiet po Strumieniu i okolicach". W ramach projektu "Korki.tv" dla telewizji Metro tworzyła lekcje wychowawcze. Wielokrotnie otrzymywała nagrody Dyrektora Szkoły oraz dwukrotnie Nagrodę Prezydenta Miasta Katowice. W roku 2019 została nominowana do Nagrody im. Ireny Sendlerowej za "naprawianie świata", a w 2021 r. znalazła się w finale konkursu BohaterON. Alumnka International Visit Leadership Program.
Masz swoją opinię w tej sprawie? Doświadczenia? Teorie? Rady? Chcesz się nimi podzielić? Zapraszamy! Pisz na adres: redakcja@portal.ngo.pl.
Ten głos ukazał się w debacie „Edukacja obywatelska w szkołach. Jakie zadania dla NGO?”. Zobacz inne materiały →
Źródło: inf. własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.