Edukacja obywatelska w szkołach. Jakie zadania dla NGO? Zapraszamy do debaty
Na ile organizacje społeczne będą zaangażowane w realizację edukacji obywatelskiej w szkołach? Czy powinny być zaangażowane? Na czym powinna polegać ich rola? Czy i jakie szanse daje na to nowa podstawa programowa? Jak NGO-sy mogą wspierać szkoły w realizacji tego przedmiotu? Zapraszamy do debaty w ngo.pl.
W październiku mają ruszyć konsultacje społeczne projektu podstawy programowej nowego przedmiotu: edukacji obywatelskiej. Konsultacjom jest poddawany efekt prac zespołu ekspertów i ekspertek, którymi kierował dr Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej.
PRZECZYTAJ wywiad o projekcie podstawy programowej nowego przedmiotu >
Świadomi obywatele i obywatelki cenni dla organizacji
Z punktu widzenia organizacji pozarządowych projekt ten jest istotny z przynajmniej dwóch powodów.
Po pierwsze, od edukacji obywatelskiej – w szerokim tego słowa znaczeniu – zależy, czy młodzi ludzie będą świadomi zjawisk społecznych, które wokół nich się pojawiają oraz czy i jak będą umieli na nie reagować. A poziom tej świadomości i nabyte umiejętności są niezwykle cenne dla organizacji społecznych. Nie trzeba tłumaczyć, że jakkolwiek zorientowani w procesach społecznych obywatele są podstawą działania organizacji społecznych, a ci lepiej wyedukowani obywatelsko – mają szanse stać się liderami i liderkami tego środowiska.
Rola dla NGO-sów
Po drugie, projekt przygotowany przez ekspertów i ekspertki przewiduje ważną rolę dla organizacji pozarządowych w samej realizacji podstawy programowej.
W wywiadzie dla ngo.pl Jędrzej Witkowski powiedział m.in.: „Zależy nam na tym, żeby [uczniowie i uczennice] mieli okazję wychodzić do instytucji publicznych, spotykać się z ważnymi osobistościami, ze świadkami historii, żeby poznawali ludzi, którzy są w różny sposób sprawczy. I tutaj naturalnymi partnerami są organizacje pozarządowe, ponieważ w wielu tematach, które będą poruszane podczas lekcji edukacji obywatelskiej, są ekspertami.
Organizacje mogą wspierać nauczycieli w przygotowaniu atrakcyjnych, angażujących materiałów czy scenariuszy zajęć. Założeniem edukacji obywatelskiej jest to, że młodzi ludzie będą analizowali zagadnienia na podstawie bieżących wydarzeń. Siłą rzeczy w podręcznikach wydanych rok, czy dwa lata wcześniej, te informacje mogą być nieaktualne. Pomoc organizacji może więc być potrzebna. Jest tutaj także ogromna przestrzeń do tego, aby organizacje pozarządowe proponowały młodym ludziom wsparcie w przygotowaniu działań obywatelskich oraz projektów edukacyjnych. (…)
Mamy nadzieję, że także uczniowie sami będą poszukiwali wsparcia lokalnych mediów, aktywistek i aktywistów, organizacji społecznych, liderów i liderek opinii.”
Czy w praktyce to zadziała?
Oczekiwania są. Potencjał jest. Wspólny cel – jak się wydaje – także. Czy w praktyce to zadziała? Na ile organizacje społeczne będą zaangażowane w realizację tej podstawy w szkołach? Od czego to zależy? Czy powinny być zaangażowane? Na czym powinna polegać ich rola? Jak NGO-sy mogą wspierać szkoły w realizacji tego przedmiotu?
Pytania można mnożyć. A my szukamy odpowiedzi i podpowiedzi. Zaprosiliśmy do debaty ekspertów i ekspertki zajmujące się edukacją – z organizacji pozarządowych, ale nie tylko. Zadaliśmy im te pytania, a teraz zachęcamy do zapoznania się z ich odpowiedziami, prezentującymi różne perspektywy.
Masz opinię? Podziel się!
A może wśród Was, naszych czytelników i czytelniczek, są osoby, które mają swoją opinię i wiedzą, jakie zadania dla organizacji pozarządowych są lub powinny się pojawić wraz z wprowadzeniem edukacji obywatelskiej do programu nauczania? Piszcie, przysyłajcie teksty, będziemy je publikować.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.