Czytajcie ogłoszenia konkursowe! Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę [instrukcja]
Piszesz wniosek o dotację do warszawskiego samorządu? Pamiętaj, że pierwszym krokiem jest dokładne i uważne przeczytanie ogłoszenia konkursowego! Jeśli tego nie zrobisz, nie dowiesz się: jaki jest cel zadania, jakie są wymagania wobec oferentów, czy własny wkład finansowy jest punktowany i w końcu, najważniejsze: na jakich rezultatach zależy urzędowi.
Ogłoszenie konkursowe jest jednym z ważniejszych dokumentów konkursowych. Od tego, czy i w jaki sposób zostaną w nim opisane oczekiwane przez samorząd rezultaty, zależy to, co organizacja powinna lub może wpisać do swojej oferty. Podpowiadamy, na co trzeba zwrócić uwagę!
Uwaga! Warszawskie organizacje składają oferty w konkursach poprzez generator wniosków witkac.pl. W generatorze można znaleźć treść ogłoszenia konkursowego, ale jest to tylko skrót tego dokumentu. Zachęcamy, aby wejść w podany w generatorze link, odsyłający do pełnej treści ogłoszenia i zapoznać się dokładnie z całym dokumentem, a także z załącznikami do niego, m.in. protokołem oceny ofert.
Powierzenie lub wsparcie
Urząd nie określa już w ogłoszeniu, jaka jest forma realizacji zadania, może jednak premiować wkład własny finansowy i niefinansowy (czyli osobowy/rzeczowy) przy ocenie oferty.
Organizacja deklaruje na poziomie oferty wkład własny finansowy i/lub niefinansowy (osobowy/rzeczowy). Tym samym sama decyduje, czy będzie to powierzenie czy wsparcie.
Warto pamiętać, że zadanie realizowane jako wsparcie wymaga wkładu finansowego oferenta. Może to być własny wkład finansowy lub wpłaty uczestników zadania. Dodatkowo organizacja może wnieść wkład niefinansowy.
Zadanie realizowane jako powierzenie nie wymaga wkładu finansowego oferenta. Organizacja może zadeklarować wkład niefinansowy.
W protokole oceny oferty (obowiązkowym załączniku do ogłoszenia konkursowego) można sprawdzić, czy np. wkład finansowy organizacji będzie punktowany i ile będzie za niego punktów. Jeśli są przewidziane punkty, jest to sygnał dla organizacji, że urząd będzie lepiej oceniał/punktował oferty, które będą realizowane w formie wsparcia, a nie w formie powierzenia.
CZYTAJ także: Powierzenie czy wsparcie? Teraz decyduje organizacja
Cel zadania
Urząd obowiązkowo formułuje cel zadania, a organizacja dostosowuje swoją ofertę tak, aby była ona odpowiedzią na wyznaczony w ogłoszeniu cel. Organizacja nie ma obowiązku określania w ofercie celu.
CZYTAJ także: Oferta organizacji powinna być odpowiedzią na ogłoszenie o konkursie >
Opis zadania
Urząd opisuje wymagania stawiane oferentom w zakresie realizacji zadania. Nie posługuje się jednym schematem opisu. Zależy on od rodzaju zadania konkursowego.
Uwaga! Urząd określi tu, w miarę możliwości, wskaźniki, które należy osiągnąć w ramach realizacji zadania wraz z ich wartościami. Wskaźniki te organizacja musi uwzględnić w ofercie.
Rezultaty zadania
Urząd określa obligatoryjne lub przykładowe rezultaty zadania publicznego. Jeżeli jednak rodzaj zadania uniemożliwia ich określenie, punkt ten zostanie usunięty z ogłoszenia.
To bardzo ważny element ogłoszenia. Jeżeli urząd podał przykładowe lub koniecznie do osiągnięcia rezultaty, to organizacja powinna je uwzględnić w swojej ofercie. Nie ma konieczności wymyślania dodatkowych rezultatów, ponad te, które są wymienione w ogłoszeniu.
Jeśli organizacja ma jeszcze inne pomysły na dodatkowe rezultaty i chce je zaplanować w ofercie, może to zrobić. Trzeba jednak pamiętać, że z tych wszystkich rezultatów, które zapisze w pkt. III 5. i 6. oferty, będzie potem rozliczana i będzie musiała to podać w sprawozdaniu. To znaczy, że np. musi przewidzieć także skuteczne narzędzie pomiaru (tzw. sposób monitorowania) pokazujące, że rezultat osiągnął (lub nie) określony we wniosku wskaźnik.
Dodatkowe informacje o rezultatach realizacji zadania publicznego
Informacje te umieszcza się w tabeli III. 6 oferty (tabelka: rezultat/planowany poziom osiągnięcia rezultatu/sposób monitorowania rezultatu). W tabeli tej powinny zostać uwzględnione wszystkie rezultaty: zarówno te odnoszące się do działań (rezultaty twarde, produkty), jak i te odnoszące się do celów (rezultaty miękkie).
Warto wiedzieć, że w sprawozdaniu z realizacji zadania publicznego, które organizacja będzie sporządzać po zrealizowaniu swojego zadania, trzeba będzie opisać osiągnięte rezultaty oraz podać sposób, w jaki zostały zmierzone oraz czy są trwałe.
CZYTAJ także: Jak określić wskaźniki do rezultatu w projekcie? >
Dostępność w ofercie konkursowej
Od 2021 r. we wzorze ogłoszenia konkursowego znajdują się zapisy dotyczące zapewnienia dostępności (cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej) osobom ze szczególnymi potrzebami. W punkcie 2., gdzie podaje się informacje o zadaniu, został dodany punkt 5: "Zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami".
Wymagania dotyczące zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami powinny być każdorazowo dostosowane do rodzaju zadania publicznego.
Jeśli w ogłoszeniu konkursowym nie zostały wskazane konkretne wymagania dotyczące zapewnienia dostępności, organizacja musi samodzielnie opisać, w jaki sposób zadba o dostępność (cyfrową, architektoniczną i komunikacyjno-informacyjną) swoich działań. To, co wpisze w ofercie znajdzie odzwierciedlenie w umowie o realizacji zadania publicznego oraz w budżecie projektu.
CZYTAJ także: Dostępność w ofercie konkursowej, umowie i budżecie >
Jak czytać ogłoszenie konkursowe [INSTRUKCJA]
W poradniku dla warszawskich organizacji pozarządowych znajdziecie instrukcję - jak czytać i konsultować ogłoszenia konkursowe z podpowiedziami przygotowanymi przez ekspertki Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych.
Źródło: inf. własna warszawa.ngo.pl
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23