Podatek, który miałby dotyczyć zrzutek, w jednej wersji jest ustawą podpisaną przez Prezydenta, która wejdzie w życie 1 lipca 2023 roku. W innej (która ma być ostateczną) jest projektem ustawy, nad którą za chwilę pochylą się senatorowie. Zestawiamy przepisy i przedstawiamy oczekiwaną sekwencję wydarzeń.
Inne nazwy tego groźnego podatku, jakie pojawiają się w przestrzeni informacyjnej, to podatek od zbiórek, podatek od darowizn, od zbiórek społecznościowych czy charytatywych. Już sama wielość określeń dobrze pokazuje z jakim zamieszaniem mamy do czynienia. Zamieszanie to ma u podstaw sam sposób w jaki przepisy te się pojawiły oraz to w jaki sposób próbuje się ostatecznie wyjaśnić sytuację. Staramy się zebrać i ułożyć informacje dotyczące tego podatku lub jego braku.
Początek roku - jest podatek i zapowiedź jego likwidacji
"Podatek od zrzutek" to pomysł poselski, który bez konsultacji, w trakcie drugiego czytania, pojawił się o w projekcie ustawy o zmianie ustaw w celu likwidowania zbędnych barier administracyjnych i prawnych. Działo się to w styczniu 2023 roku i wywołało głośne reakcje. Chociaż organizacje pozarządowe nie były bezpośrednio zagrożone nowym podatkiem, protestowały przeciwko sposobowi pracy nad regulacjami, a także samym pomysłem przepisów, które obciążały nową daniną osoby znajdujące się często w dramatycznych sytuacjach (zobacz apele OFOP i Forum Darczyńców).
Sejm projekt podatku przyjął, ale jednocześnie rząd zapowiedział, że przepisy poprawi.
Senat odrzuca, Prezydent podpisuje
Ustawa z podatkiem od zrzutek trafiła do Senatu. Ten zaproponował jej odrzucenie w całości. Ponieważ kontrowersyjny podatek był tylko jedną z wielu zmian zaproponowanych w projekcie, wniosek Senatu przepadł. Prezydent podpisał ustawę 20 kwietnia: oburzenie i zamieszanie powróciło.
Druga ustawa
Zapowiedź rządu, że to co zepsuto w styczniu będzie poprawione, postanowiono zrealizować w kolejnym projekcie ustawy. To rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten będzie przedmiotem prac Senatu na jego najbliższym posiedzeniu (10 i 11 maja). Przepisy mają wejść w życie 1 lipca 2023 roku czyli w tym samym dniu co wspomniana już wyżej ustawa podpisana przez prezydenta. W takiej sytuacji regulacja uchwalona wcześniej zastępuje regulację uchwaloną później. Sytuacja ma wrócić mniej więcej do stanu sprzed "podatku od zrzutek". Nowy podatek po prostu nie wejdzie w życie.
Po co całe zamieszanie?
Oczywiście drugi projekt musi zostać ostatecznie uchwalony, podpisany i opublikowany. Nie należy się raczej spodziewać, że senatorowie postanowią na złość rządowi "zepsuć" przepisy anulujące podatek od zrzutek. Co prawda formalnie wszystko może się jeszcze wydarzyć, ale w praktyce podatku nie powinniśmy się już obawiać.
Pozostaje pytanie po co było całe zamieszanie i kto w ogóle wpadł na pomysł podatku? I obawa, że podobne pomysły z jakichś powodów i w najmniej spodziewanej chwili będą się pojawiać.
Zestawienie przepisów
"Podatek od zrzutek" to w rzeczywistości zmiany w artykule 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn, w którym pojawiły się limity darowizn "od wielu osób". Poniżej zestawiamy trzy wersje tego artykułu (jego początkowych fragmentów). Jako pierwszą podajemy wersję nadal obowiązującą, druga to wersja z podatkiem od zrzutek (limitem "od wielu osób"), a trzecia - miejmy nadzieję ostateczna - to wersja, na której uchwalenie i podpisanie jeszcze czekamy.
artykuł 9 [wersja obowiązująca dziś]
1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1) 10 434 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2) 7878 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3) 5308 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie.
(…)
artykuł 9
[wersja podpisana przez Prezydenta, która jednak NIE powinna wejść w życie]
1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej w okresie 5 lat, począwszy od dnia 1 lipca 2023 r. oraz w każdym kolejnym okresie 5 lat:
1) 36 120 zł od jednej osoby lub 108 360 zł od wielu osób – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2) 27 090 zł od jednej osoby lub 81 270 zł od wielu osób – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3) 18 060 zł od jednej osoby lub 54 180 zł od wielu osób – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
2. Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz w pięcioletnim okresie, o którym mowa w ust. 1, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas w tym okresie.
(…)
artykuł 9 [wersja, która ma wejść w życie 1 lipca]
1. Opodatkowaniu podlega nabycie, od jednego zbywcy, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
1) 36 120 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;
2) 27 090 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;
3) 5733 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
2. Jeżeli nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych od tego samego zbywcy następuje więcej niż jeden raz, do czystej wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się czystą wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych dotychczas od tego samego zbywcy w roku, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, i w okresie 5 lat poprzedzających ten rok.
(…)
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23