Podatek od zbiórek, co dalej ze wsparciem podopiecznych przez portal Helpuj.pl i akcje kwestarskie?
W piątek 14 kwietnia 2023 roku Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług (VAT) oraz niektórych innych ustaw. Ustawa ma wejść 1 lipca 2023 r.
Fundacja Avalon, która prowadzi własny portal zbiórkowy Helpuj.pl i organizuje liczne akcje kwestarskie w ramach permanentnej zbiórki publicznej prowadzonej na mocy zgody Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji sprawdziła, czy planowane nowelizacje dotkną działalność organizacji w aspekcie wsparcia podopiecznych Organizacji.
Według wstępnych ustaleń, 1 lipca 2023 r. wejdzie w życie ustawa deregulacyjna, wprowadzająca podatek od zbiórek. Tego samego dnia wejdzie także nowelizacja ustawy o VAT, która zniesie podatek od zbiórek. Ta druga ustawa została uchwalona później, zatem należy ją uznać za obowiązującą i podatku od zbiórek nie będzie. Tu należy podkreślić, że nowelizacja ustawy o VAT została dopiero skierowana do Senatu.
Zbiórki internetowe organizowane na portalach przynależnych Organizacjom Pożytku Publicznego, czyli także na Helpuj.pl – portal zbiórkowym Fundacji Avalon wyłączone są z tych przepisów. Obowiązek ich rozliczania leży po stronie OPP.
Zbiórki publiczne są szczególnym rodzajem zbierania pieniędzy i są regulowane przez odrębne przepisy, niedotknięte nowelizacją. Fundacja Avalon przypomina również o możliwości zorganizowania akcji kwestarskich w ramach permanentnej zbiórki publicznej prowadzonej przez Fundację Avalon na mocy zgody Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Fundacja Avalon zachęca osoby potrzebujące do zakładania subkonta w Fundacji Avalon oraz zbiórek celowych na Helpuj.pl. Darczyńców z kolei do wspierania podopiecznych poprzez portal zbiórkowy Helpuj.pl oraz organizowanie przy współpracy z Fundacją akcji kwestarskich. Wszystkie działania prowadzone przez Organizacje Pożytku Publicznego są przez nie rozliczane i nie będzie obowiązywał podatek od funduszy gromadzonych przez te podmioty.