Minister Rodziny i Polityki Społecznej przekazał do opiniowania projekt Ustawy o ekonomii społecznej. Ustawa ta ma być odpowiedzią na dotychczasowy brak kompleksowej regulacji prawnej dotyczącej podmiotów ekonomii społecznej, zasad współpracy z administracją publiczną i udziału tych podmiotów w realizacji usług społecznych.
Projekt Ustawy o ekonomii społecznej został skierowany do opiniowania 19 maja 2021 r. W uzasadnieniu czytamy m.in., że jego celem jest "aktywne włączenie społeczne osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, w szczególności: bezrobotnych,czy też osób niepełnosprawnych, poprzez tworzenie wysokiej jakości, stabilnych miejsc pracy w przedsiębiorstwach społecznych".
Ekonomia społeczna ma stanowić narzędzie reintegracji społecznej i zawodowej, realizować cele zatrudnieniowe, a także wspierać szeroko rozumiany rozwój lokalny w jednostkach samorządu terytorialnego.
Uzupełnić lukę legislacyjną
Rozwiązania przyjęte w projekcie wynikają z Krajowego Programu Rozwoju Ekonomii Społecznej do 2023 r., a także są realizacją programu Dostępność+, w którym założono zwiększenie dostępności usług społecznych (o wysokiej jakości i zindywidualizowanym podejściu do odbiorców) poprzez wzmocnienie potencjału podmiotów ekonomii społecznej i podkreślenie ich roli w świadczeniu usług społecznych.
Zakres regulacji proponowany w projekcie obejmuje: przedsiębiorstwa społeczne, zasady realizacji przez podmioty ekonomii społecznej (PES) usług społecznych, zasady i formy wsparcia rozwoju sektora ekonomii społecznej.
Za zasady wyróżniające podmioty ekonomii społecznej uznaje się:
- nadrzędność celów społecznych nad celami ekonomicznymi;
- nadrzędność świadczenia usług dla członków, pracowników lub wspólnoty nad kategoriami bezwzględnego zysku;
- autonomiczne zarządzanie i partycypacyjny proces decyzyjny;
- prowadzenie w sposób regularny działalności w oparciu o instrumenty ekonomiczne oraz ponoszeniu w związku z tą działalnością ryzyka ekonomicznego.
Nowa ustawa ma uzupełniać lukę legislacyjną, a jednocześnie stać się podstawowym aktem prawnym regulującym tę sferę aktywności.
Opiniowanie
O wyrażenie swojego zdania zostali poproszeni: Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, organizacje pracodawców, Rada Dialogu Społecznego, Rada ds. Polityki Senioralnej, Rada Działalności Pożytku Publicznego, Rada Pomocy Społecznej , Rada Rodziny, Rada Rynku Pracy, Rada Zatrudnienia Socjalnego, Regionalne Ośrodki Polityki Społecznej, wojewodowie, związki zawodowe oraz grupa organizacji pozarządowych (Ogólnopolski Związek Pracodawców Zakładów Aktywności Zawodowej i Innych Przedsiębiorstw Społecznych, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych, Ogólnopolska Federacja na rzecz Rozwiązywania Problemu Bezdomności, Polski Związek Głuchych, Polski Związek Niewidomych, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Towarzystwo Pomocy im. Św. Brata Alberta, Fundacja Centrum PPP, Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Fundacja Instytut Badań i Rozwoju Lokalnego, Fundacja Pomocy Wzajemnej „Barka”, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych, Instytut Spraw Publicznych, Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT, Instytut Pracy i Edukacji, Stowarzyszenie „Kreatywni dla biznesu”, Konfederacja Inicjatyw Pozarządowych Rzeczypospolitej, Caritas Polska, Fundacja Aktywizacji, Krajowa Rada Spółdzielcza, Ogólnopolski Związek Rewizyjny Spółdzielni Socjalnych, Związek Lustracyjny Spółdzielni Pracy, Stowarzyszenie na rzecz Spółdzielni Socjalnych, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Spółdzielczości i Przedsiębiorczości Lokalnej „WAMA –COOP”).
Projekt ustawy wraz z uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Procesu Legislacyjnego.
Źródło: informacja własna ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.