Rozpoczynamy działalność gospodarczą – wcześniej nie byliśmy w rejestrze przedsiębiorców. Czy dotyczy nas zgłoszenie elektroniczne?
W jaki sposób – elektronicznie czy w formie papierowej – rejestruje w KRS działalność gospodarczą organizacja, która działała już wcześniej i widniała pierwotnie w rejestrze stowarzyszeń i fundacji? Wyjaśniamy na przykładzie.
1 lipca 2021 roku nastąpiła elektronizacja KRS. Jak zmiany wpływają na kontakty organizacji pozarządowych z rejestrem? Przypominamy o nowych zasadach na przykładzie organizacji pozarządowej rejestrującej działalność gospodarczą.
Pytanie organizacji pozarządowej
Czy fundacja nieprowadząca działalności gospodarczej, ale chcąca ją zgłosić w KRS, powinna stosowne dokumenty przysłać do KRS drogą elektroniczną czy papierową? Czy ważne jest to, w którym rejestrze znajdujemy się obecnie, czy to do którego się zgłaszamy?
Rejestry dla NGO
Na początku wyjaśnijmy w jakich rejestrach KRS mogą być wpisane organizacje pozarządowe.
Wszystkie stowarzyszenia i fundacje są wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej (w skrócie ten rejestr nazywamy rejestrem stowarzyszeń i fundacji).
Te organizacje pozarządowe, które chcą prowadzić działalność gospodarczą oprócz tego, że są wpisywane do "rejestru stowarzyszeń i fundacji" w KRS, MUSZĄ TEŻ być wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS (są wtedy w DWÓCH rejestrach). Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej mają tylko organizacje wpisane do rejestru przedsiębiorców.
Tylko elektroniczny rejestr przedsiębiorców
Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym: "Wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego". NGO już prowadzące działalność gospodarczą (wpisane do rejestru przedsiębiorców), ale też takie, które dopiero chce zarejestrować działalność gospodarczą (czyli składające wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców), dokonują zgłoszenia WYŁĄCZNIE drogą elektroniczną – ze względu na to, że wnioski dotyczą rejestru przedsiębiorców. Forma papierowa zgłoszenia nie jest możliwa.
Zgłoszenia dokonuje się przez Portal Rejestrów Sądowych – https://prs.ms.gov.pl.
Forma papierowa zgłaszania wniosków do KRS jest możliwa tylko wtedy, gdy wniosek nie dotyczy rejestru przedsiębiorców, a jedynie rejestru stowarzyszeń i fundacji (czyli organizacji bez działalności gospodarczej). Ale forma papierowa to nie jedyna opcja, gdyż takie organizacje mają wybór: mogą składać wnioski w formie papierowej, ale mogą też w wersji elektronicznej – za pomocą PRS (wynika to z art. 19 ust 3 ww ustawy).
Dla pytającej organizacji – forma elektroniczna
Pomimo tego, że fundacja jest obecnie wpisana wyłącznie do rejestru stowarzyszeń i fundacji, to ze względu na zgłoszenie wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców dopuszczalna jest jedynie droga elektroniczna zgłaszania wniosku.
Składanie wniosków za pomocą PRS wymaga założenia konta na tym portalu i posługiwanie się podpisem elektronicznym – kwalifikowanym (płatnym), podpisem zaufanym (ePUAP – bezpłatny), lub podpisem osobistym (mogą go stosować tylko osoby posiadające e-dowód). Wnioski składane za pomocą PRS muszą być podpisane zgodnie ze sposobem reprezentacji wskazanym w statucie organizacji pozarządowej.
Instrukcja rejestracji działalności gospodarczej (wpisu do rejestru przedsiębiorców) przez istniejące organizacje jest opisana w Portalu Rejestrów Sądowych (w instrukcjach) – dostępna jest do pobrania z tej strony https://prs-ekrs.ms.gov.pl/krs-pomoc/instrukcje (11. Instrukcja rejestracji podmiotu w rejestrze przedsiębiorców).
Wybrane przepisy z ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym
Ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym
Art. 1
1. Tworzy się Krajowy Rejestr Sądowy, zwany dalej "Rejestrem".
2. Rejestr składa się z:
1) rejestru przedsiębiorców;
2) rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej;
3) rejestru dłużników niewypłacalnych.
Art. 19
1. Wpis do Rejestru jest dokonywany na wniosek, chyba że przepis szczególny przewiduje wpis z urzędu.
2. Wnioski dotyczące podmiotu podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców składa się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
3. Wniosek o wpis w rejestrze, o którym mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, składa się na urzędowym formularzu lub jego kopii albo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Formularz zawiera niezbędne pouczenia dla stron dotyczące sposobu jego wypełniania, wnoszenia i skutków niedostosowania wniosku do wymagań przewidzianych dla pism procesowych.
4. Wnioski inne niż o wpis dotyczące podmiotów, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2, można składać także za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23