Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych. Podpisywanie zgłoszenia przez NGO
Do końca stycznia 2022 roku duża część organizacji musi zgłosić swoich beneficjentów rzeczywistych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych. Rejestr jest elektroniczny i nowy obowiązek NGO-sów realizujemy wyłącznie elektronicznie. Jak podpisujemy takie elektroniczne zgłoszenie (wniosek) naszej organizacji?
Na jesieni 2021 roku weszły w życie nowe regulacje z ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, które wprowadziły nowy dla NGO-sów obowiązek. Poświęciliśmy mu wtedy sporo uwagi, a w styczniu tego roku poświęcamy jeszcze więcej. A to dlatego, że duża część organizacji musi zgłosić swoich beneficjentów rzeczywistych do końca stycznia.
Przygotowaliśmy już instrukcję zgłaszania beneficjentów rzeczywistych do CRBR (zobacz instrukcję), a jeszcze wcześniej artykuł tłumaczący kim są właściwie beneficjenci rzeczywiści organizacji pozarządowych. Ponieważ dostajemy nadal wiele szczegółowych pytań, w uzupełnieniu zbieramy teraz informacje o jednym z aspektów realizacji omawianego obowiązku. Podpowiadamy, jak podpisywać wnioski składane do CRBR.
Jak podpisać zgłoszenie do CRBR?
Wniosek do CRBR - podpisują (elektronicznie np. profilem zaufanym ePUAP) członkowie zarządu zgodnie ze sposobem reprezentacji określonym w statucie.
Jeśli w waszej organizacji, zgodnie ze sposobem reprezentacji, wszystko podpisują zawsze np. 2 osoby, to wtedy mają to być te 2 osoby. Jeśli zgodnie ze sposobem reprezentacji podpisać może się tylko prezes/prezeska jednoosobowo, to wtedy jedna osoba.
Technicznie wniosek może wypełnić dowolna osoba, ale najsensowniej by była to osoba z zarządu, bo i tak zarząd (tzn. osoby z zarządu wskazane w sposobie reprezentacji) będzie musiał wniosek podpisać.
Organizacja, w której mamy jednoosobowy sposób reprezentacji
Osoba wypełniająca (jeśli jest z zarządu i musi podpisać, to jest też zgłaszającym), podpisuje wniosek, a dopiero potem - po podpisaniu wniosku - klika "wyślij wniosek".
Organizacja, w której mamy wieloosobowy sposób reprezentacji
Osoba wypełniająca (jeśli jest z zarządu i musi podpisać, to jest też zgłaszającym), podpisuje wniosek, potem ściąga plik xml (już ten ze swoim podpisem), wysyła go do drugiej (kolejnej) osoby, która ma się pod nim podpisać (najsensowniej plik wysłać mailem). Ta osoba ściąga plik (zapisuje go na swoim komputerze), wgrywa i podpisuje (jeśli podpisuje profilem zaufanym ePUAP to robi to tutaj: https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany).
Po podpisaniu (zebraniu wszystkich wymaganych zgodnie ze sposobem reprezentacji podpisów) ostatnia osoba ponownie ściąga plik (ponownie zapisuje go na swoim komputerze - tym razem jest to już plik z jej podpisem), a następnie wysyła plik do pierwszej osoby, która się podpisywała. Ta pierwsza osoba ponownie wchodzi na stronę zgłoszenia do CRBR, klika kwadrat "wczytaj plik", wczytuje plik, który dostała (ten ze wszystkimi wymaganymi podpisami) i dopiero klika "wyślij".
Zobacz koniecznie:
Źródło: inf. własna poradnik.ngo.pl
Redakcja www.ngo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
Skorzystaj ze Stołecznego Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych
(22) 828 91 23